Lätt att uppgradera från AC till AAC?

Oussama
27 april 2020 · 37 Inlägg

Hej!

En Sharan bil modell 2002 som har AC. Liknande modeller finns med tillvalet AAC.

Är det lätt uppgraderat från AC till AAC? Jag tänkte att man köper begagnade delar från en skrotad bil med AAC och installera de istället för orginal delarna. Ska man byta mer än bara reglagen? Kanske behövs annorlunda mjukvara någonstans?

Har sökt på nätet men hittar inga andra som har gjort det.

Tack för er hjälp

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 april 2020 · 17 597 Inlägg

Gissar på att den manuella AC:n styrs av vajrar till munstycken? Det känner man i reglaget, men ta ut panelen så ser du.

På en ACC styrs dessa av spjällmotorer. Bara där blir det mycket pyssel... Sen ska ACC ha en kontakt med cirka 15 kablar i. Den KAN finnas bakom panelen. Om inte så, mer pyssel...

Låter som det kan bli mycket jobb. Men osäker på VAG-bilar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Pininfarina406
27 april 2020 · 546 Inlägg

Dessutom behövs ju en sensor som känner av temperaturen i kupén, en utetemperatur givare och diverse andra givare.
Personligen tror jag mer på ett bilbyte till en bil med acc än på en sådan operation.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
granadadr
27 april 2020 · 7 305 Inlägg

mm mkt olika elektronik som ska lira,, tror inte heller på att uppgradera,, läste om detta på ett mondeoforum,, man var typ tvungen att riva hela instrumentpanelen å byta typ ALLA kabelstammar , är ju säkert likadant på Sharanen sad

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Oussama
28 april 2020 · 37 Inlägg

Haha låter som en gigantisk operation. Då får jag släppa tanken smile

Tack för er input. Jag lärde mig av de.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang