Ladda Lithium batteri med Ctek?

D12
3 maj 2020 · 62 Inlägg

kan man använda MXS10 och ladda lithium bilbatteri med den?
tänkte man behöver ju inte byta generator i bilen varför ska man då byta laddare
och kan man parallell koppla ihop lithium med vanlig bilbatteri? 

tacka för hjälpen

jaka54
4 maj 2020 · 5 846 Inlägg

Hej!
Kan och kan... det kanske går men litiumbatterier kan börja brinna så varför chansa.
Har Life4 batterie i min motorcykel men de batterierna är inte benägna att börja brinna om de "felladdas" som litiumbatterier.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 maj 2020 · 17 601 Inlägg

Boss_nine: Japp. En XS 5.0 fungerar och startar försiktigt.

Men varför Lithium i bilar? Visst, på el och hybridbilar så självklart. Men 12v batt? De är ju lite känsliga. Men jag kanske missar något?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
D12
4 maj 2020 · 62 Inlägg

men varför funkar bilen/båtens generator att ladda batteriet med men inte en vanlig Ctek?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 maj 2020 · 17 601 Inlägg

D12 skrev:
men varför funkar bilen/båtens generator att ladda batteriet med men inte en vanlig Ctek?

Detta är intressant då jag ofta kommer i kontakt med elbilar som drivs av Lithium.
I fallet 12v så (har läst på lite) tål de betydligt mer. Och betydligt mer urladdningscykler. Dessutom gillar de att vara lite halvladdade. Då mår de bäst. Så principen är den samma om man jämför mot elbilarnas stora batteripaket. De delar även samma nackdel: Under cirka 10 volt så är batteriet skrot. För evigt.

Det går utmärkt att ladda med en som TS har men när spänningen i batteriet går upp mot 14,4 volt så ska laddningen brytas helt. är det fullt så är det.

Bilens generator reglerar ju laddningen så därför är det inget problem.
Men se till att den aldrig blir nästan helt urladdad! Och koppla bort laddningen när den är klar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang