Byta kamremsats och drivrem, ska man byta drivremrullen?

evoline
7 juni 2020 · 257 Inlägg

Hej,

Har en Golf från 2010 som gått 8.000 mil och ska byta kamremsats, vattenpump och drivrem, men ska man byta ut drivremrullen eller räcker det med drivremmen?

Tack på förhand

Senast redigerat av evoline (7 juni 2020)

Utmarks-Loke
7 juni 2020 · 5 878 Inlägg

Är det en diesel eftersom du skall byta kamrem? I såna fall kör du egentligen för lite för att det skall löna sig med dieselbil. Hur som helst skulle jag inte byta generatorremmens spännrulle om den inte kändes dålig. De brukar hålla betydligt längre än 8000 mil och när de går sönder får man inte motorhaveri, som när kamremmen går av. Men de kostar väl inte mer än någon femhundring, så det kanske är värt att byta bara för att få ro i sinnet?

evoline
8 juni 2020 · 257 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Är det en diesel eftersom du skall byta kamrem? I såna fall kör du egentligen för lite för att det skall löna sig med dieselbil. Hur som helst skulle jag inte byta generatorremmens spännrulle om den inte kändes dålig. De brukar hålla betydligt längre än 8000 mil och när de går sönder får man inte motorhaveri, som när kamremmen går av. Men de kostar väl inte mer än någon femhundring, så det kanske är värt att byta bara för att få ro i sinnet?

Hej,
Det är bensin, ingen diesel bil.
Eftersom bilen endå är 10 år gammal, vill jag byta ut kamrem för att känna mig lite säkrare smile

torsen
8 juni 2020 · 7 285 Inlägg

De bilar jag bytt kamrem på har det alltid ingått spännrulle i satsen - men inte vattenpump.
Dock är generella rådet att byta även vattenpump (utom på Citroen GS).

uhlin
8 juni 2020 · 2 834 Inlägg

torsen skrev:
De bilar jag bytt kamrem på har det alltid ingått spännrulle i satsen - men inte vattenpump.
Dock är generella rådet att byta även vattenpump (utom på Citroen GS).

Som jag fattar det undrar TS om spännrullen till multiremmen, och det tror jag nog inte ska behövas i detta fallet då den inte gått mer än 8000.

Men känner du att du vill byta är det inga stora kostnader för den rullen

Senast redigerat av uhlin (8 juni 2020)

evoline
8 juni 2020 · 257 Inlägg

Precis, spännrullen till multiremmen som jag undrade över.

Tack för alla svar.

granadadr
8 juni 2020 · 7 300 Inlägg

jag bytte både spännare spännrulle å rem när jag bytte kamrem  bilen är en 2010 å har gått 15 000 mil,, tyckte det är lika bra ingen större extrakostnad å dröjer ju 10 år innan det är dags för det igen smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang