Nya Toyota RAV 4 Plug In Laddhybrid ?

KenthIJ
5 september 2020 · 1 485 Inlägg

Var och provkörde Toyota RAV 4 Plug In Laddhybrid ,en Style med Premiumpaket (näst högsta utrustningsnivån) hos min lokala handlare.

Mycket kompetent och fin bil i mitt tycke och den verkar faktiskt gå att köra 7,5 mil på enbart (en full laddning) el vid blandad körning och 18-20 C.

Dessutom har den värmepump så den behöver inte värma /kyla bilen på bensin.

Kostar ju dock en del dock. Ca 500.000 för enklaste utrustningsnivån och nästan 600.000 för högsta utrustningsnivån. Sedan får man väl, än så länge (iaf om man reggar i år) tillbaka 44.000 i miljöbonus, efter 6 mån.
Ges även en ”tillbehörspremie” på 10.000
Skatten är ju än så länge 360 kr/år.

Men som privatköpare (som jag) så är det ju mycket pengar.
Har man däremot möjlighet till tjänstebil så blir det ju tydligen väldigt förmånligt.

Så vad tror ni… bu eller bä ?

Länkar

https://www.vibilagare.se/webb-tv/tv-fo … -och-snabb

https://teknikensvarld.se/toyota-rav4-p … korningen/

och så Toyotas egen sida

https://www.toyota.se/nya-bilar/rav4/ny … ug-in.json

Bwonka
5 september 2020 · 236 Inlägg

För kännedom ang. RAV 4
https://teknikensvarld.se/toyota-rav4-k … algtestet/

Kollat på Kia XCeed? Betydligt mer prisvärd och väldigt trevlig att köra.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 september 2020 · 17 556 Inlägg

Har aldrig kört någon men låter bra på pappret. Men räkna med att värmepumpen stjäl upp till 20 km på el-räckvidden vintertid.

Värt att notera är att nya Kia Optima kommer nästa år. Kallad K5 om du ska googla. En mycket trevlig bil även om takhöjden har försvunnit lite för mycket för min smak. I vilket fall som helst så kan det bli bra priser på gamla modellen i början på nästa år. Men den känns gammal i tekniken.

Kört en del Xceed. En upphottad Ceed som inte är värd pengarna.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
5 september 2020 · 1 485 Inlägg

Bwonka skrev:
För kännedom ang. RAV 4
https://teknikensvarld.se/toyota-rav4-k … algtestet/

Kollat på Kia XCeed? Betydligt mer prisvärd och väldigt trevlig att köra.

Tackar för tips och länk.

Har hört att RAV 4 2019 underpresterade i "älgtestet" men enl. de uppgifter jag sett så borde batteriets lägre placering i nya Plug In förbättra förutsättningarna i "älgtestet" (något test är dock inte gjort ännu.

Kia XCeed rymmer dock inte vår dotters rullstol vilket RAV4 hybrid gör med lätthet och rullstolen ryms även i Nya RAV 4 Plug In trots att det större batteriet i den tar lite mer plats.

KenthIJ
5 september 2020 · 1 485 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Har aldrig kört någon men låter bra på pappret. Men räkna med att värmepumpen stjäl upp till 20 km på el-räckvidden vintertid.

Värt att notera är att nya Kia Optima kommer nästa år. Kallad K5 om du ska googla. En mycket trevlig bil även om takhöjden har försvunnit lite för mycket för min smak. I vilket fall som helst så kan det bli bra priser på gamla modellen i början på nästa år. Men den känns gammal i tekniken.

Kört en del Xceed. En upphottad Ceed som inte är värd pengarna.

Tackar återigen för tips och info.

Det där med att värmepumpen stjäl batteri på vintern har jag inte tänkt på.

Det skulle ju kanske kompensera nackdelen med att KIA Niro värmer på bensin, om du förstår hur jag menar, eller tänker jag fel.

(om man laddar Rav 4 an tillräckligt så går den ju iofs att köra helt på el , utan att bensinmotorn går igång, i ca 5.5 mil då)

Gamla Optima Plug In rymmer dessvärre inte heller vår dotters rullstol (för låg Tak/golv i bagagen), men det gör faktiskt Niro Plug In , även om det är på mm.

Senast redigerat av KenthIJ (5 september 2020)

torsen
6 september 2020 · 7 273 Inlägg

Vad jag minns av de provkörningar/tester som gjorts av svenska bil-/motortidningar så har nya RAV-4 varken klarat:
* älgtestet
* bromstestet
* 4x4-testet(bakhjulsdriften kopplades ALDRIG in)
Något som en modern bil bör klara = diskvalificerad enligt min mening.
Se dig om efter någon annan japansk "SUV" som uppfyller elementära säkerhetskrav.

KenthIJ
6 september 2020 · 1 485 Inlägg

torsen skrev:
Vad jag minns av de provkörningar/tester som gjorts av svenska bil-/motortidningar så har nya RAV-4 varken klarat:
* älgtestet
* bromstestet
* 4x4-testet(bakhjulsdriften kopplades ALDRIG in)
Något som en modern bil bör klara = diskvalificerad enligt min mening.
Se dig om efter någon annan japansk "SUV" som uppfyller elementära säkerhetskrav.

Tackar för tips och synpunkter.

Vad jag sett så räknar man med att Nya RAV4 Plug In skall klara iaf älgtestet bättre än den vanliga Hybrid RAV 4 2019 pga att batteriet (tungt) placerats lägre i bilen för att få bättre balans. Den har ju dock inte testats varken för älgtest , bromstest eller AWD test ännu. (tänker att AWD egenskaperna är ungefär som på Hybrid RAV 4 2019 eftersom Nya Plug In endast har starkare batteri på framaxeln, bakaxeln är som på äldre modellen. Dock finns det ett "Trail" läge, som skall förbättra AWD,  på Plug In som jag inte tror finns på 2019 hybrid).

Jag är egentligen inte ute efter SUV/AWD modell utan är mest intresserad av Plug In .
Hade allra helst haft en (gärna Toyota) Plug In modell i mer MPV stuk (som vår Prius + 2017) men det finns ju ingen i Sverige vad jag vet.

Senast redigerat av KenthIJ (6 september 2020)

KenthIJ
15 september 2020 · 1 485 Inlägg

Verkar ju iaf som att nya Rav4 plug In klarar "bonus/malus" (behåller skatten på 360 / år) samt "miljöbonus gränsen eftersom den uppges släppa ut 22gr co enligt WLTP.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang