Första bilen

GrumpyGriffon
10 februari 2021 · 2 Inlägg

Hej alla! smile

Tänkte höra om man kanske kunde få lite hjälp gällande bilval här. Är väldigt okunnig och vill inte köpa grisen i säcken så att säga.

Söker efter min första bil, en pendlarbil som ska ta mig till och från jobbet genom stan varje dag. Som är liten och billig i drift. Har kikat på Toytota Aygo under en längre period och skatten, bränsleförbrukningen och försäkringen verkar ju vara ganska så låg på dessa. Har inte läst mig till att det finns specifika fel/problem med dessa bilar? Bagageutrymne är det väl inte tal om men för mig spelar det mindre roll.

Har hittat en Aygo årsmodell 2010 som har gått ca 10 000 mil. Två tidigare privata ägare. Verkar vara i fint skick och ska provköra den idag. 50 000:- vilket verkar vara vad de går på kanske.  (har automatkörkort)
En kollega på jobbet har en och hon är nöjd.


Har ni några erfarenheter och råd? Något speciellt jag ska höra med bilhandlaren om? smile

Senast redigerat av GrumpyGriffon (10 februari 2021)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 februari 2021 · 13 769 Inlägg

är det inte lite överpris?   gav 60 för min polo 1.6tdi iof gått 14k  men det var ju snart 3år sen..

så 50 för en betydligt mindre bil som på pappret är sämre som bil.      sen är det en toyota så kvaliten är det inget fel på.  så den delen skulle jag inte oroa mig.. därimot är det rätt tråkiga bilar att köra.. låter mycket dålig kvalitets känsla.. racklig inredning som har mycket att önska.

som första bil tänker du 100% rätt..   en smidig liten bil som går snålt.   det är optimalt för en nybörjar bil.  både som ägare av den och som förare

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
patrik79
11 februari 2021 · 782 Inlägg

Jag har en Aygo från 2005, gav strax under 20000kr för 4 år sedan när den hade gått runt 12000mil. En 2010 med 10000mil borde kosta runt 20-30k vid privatköp för att anses som ett vettigt köp.

Det finns några sjukdomar på dessa bilar. Det är rost i taket vid antennen alt mellan tak och framruta. Dörrlister tätar dåligt och det kan läcka in i bagaget. Alla dessa fel gör att det läcker in vatten i bilen.
Kopplingen verkar vara en svag punkt på dessa bilar och det sägs att den håller runt 10-15k mil. Troligtvis beror detta på att det är en citybil och kopplingen används väldigt mycket i stan.

Bilen är för lätt för att vara lättkörd på vintern, bra dubbdäck rekommenderas för en nybörjare. Krocksäkerheten i högre hastighet är nog ingen höjdare heller. Ljudnivån är hög och väldigt hög med dubbdäck. Originalstereon är dåligt ljud i och min från 2005 saknades bluetooth så den rekommenderas att byta ut om du vill ha normalbra ljud.

Smidig och billig att äga är Aygon iaf 👍

Såg nu att du skulle köpa en automat... De vet jag inget om men du slipper iaf att byta koppling.

Senast redigerat av patrik79 (11 februari 2021)

Bwonka
11 februari 2021 · 236 Inlägg

Aygo är relativt dyr i förhållande till sin storlek. Gå upp en storlek och köp en Honda Jazz, Toyota Yaris eller Mazda 2 etc.. Skiljer inte mycket i kostnader och mycket mer bil för pengarna, bättre komfort och säkerhet.

Senast redigerat av Bwonka (11 februari 2021)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 februari 2021 · 13 769 Inlägg

patrik79 skrev:
Jag har en Aygo från 2005, gav strax under 20000kr för 4 år sedan när den hade gått runt 12000mil. En 2010 med 10000mil borde kosta runt 20-30k vid privatköp för att anses som ett vettigt köp.

Det finns några sjukdomar på dessa bilar. Det är rost i taket vid antennen alt mellan tak och framruta. Dörrlister tätar dåligt och det kan läcka in i bagaget. Alla dessa fel gör att det läcker in vatten i bilen.
Kopplingen verkar vara en svag punkt på dessa bilar och det sägs att den håller runt 10-15k mil. Troligtvis beror detta på att det är en citybil och kopplingen används väldigt mycket i stan.

Bilen är för lätt för att vara lättkörd på vintern, bra dubbdäck rekommenderas för en nybörjare. Krocksäkerheten i högre hastighet är nog ingen höjdare heller. Ljudnivån är hög och väldigt hög med dubbdäck. Originalstereon är dåligt ljud i och min från 2005 saknades bluetooth så den rekommenderas att byta ut om du vill ha normalbra ljud.

Smidig och billig att äga är Aygon iaf 👍

Såg nu att du skulle köpa en automat... De vet jag inget om men du slipper iaf att byta koppling.

är det inte robbotlåda i dom där vanlig koppling men växling och koppling elektroniskt?  är långt ifrån säker dock.
hört att dom lådorna om det stämmer är rätt dåliga.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang