Montera nytt främre avgasrör på Volvo 744 -88

mlju
11 februari 2021 · 24 Inlägg

Tjena.
Jag har en liten fundering gällande montering/byte av främre avgasrör på en Volvo 744 -88. Jag har lite problem med fästet som den ska hakas fast på. Problemet är att "brickan" på det gamla sitter fortfarande fast i upphängningsfästet (se bildadress) och efter mycket slit har jag inte lyckats få bort den. Skulle kunna vara fastsvetsad. Då till min fråga, har ni stött på detta problem och kommit på en lösning? Funderar på om jag måste byta ut och kolla om det är möjligt att beställa nytt hos Volvo? Eller kanske är det någon som kommit på en annan smidigare lösning på hur man bäst fäster det nya? Just nu är den provisoriskt upphängd med en rörklämma. Tacksam för svar.

Det är alltså fästet (11a-17): https://vp-autoparts.se/bilder/artiklar … 30408l.jpg

Senast redigerat av mlju (11 februari 2021)

Brådhis * Voff voff *
11 februari 2021 · 10 307 Inlägg

Nu är det 15+ år sedan jag hade en 740 sist, men då gick det iaf att köpa dessa delar på Volvo. smile

Har du kollat tex Autodoc? Ad Bildelar? Mekonomen? Som jag minns det var det väl inte helt ovanligt att det där fästet rostade bort...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
mlju
11 februari 2021 · 24 Inlägg

Brådhis skrev:
Nu är det 15+ år sedan jag hade en 740 sist, men då gick det iaf att köpa dessa delar på Volvo. smile

Har du kollat tex Autodoc? Ad Bildelar? Mekonomen? Som jag minns det var det väl inte helt ovanligt att det där fästet rostade bort...

Jo, ska kolla med Volvo. Tänkte höra om någon annan stött på samma problem och kommit på någon annat sätt att fästa på. Verkar väl dock vara så att lösningen till att få bort det nuvarande fästet är att såga bort det, eftersom muttrarna också är svetsade/rostade och går inte att röra på. Förhoppningsvis finns det nytt fäste att beställa och byta till då.

jaka54
11 februari 2021 · 5 815 Inlägg

Hej!
Vilket av fästena är det du inte får loss? nr 11A eller det övre nr 17?
Har du prövat att dänga till med stor stålhmmare? Det kan ju ha rostat fast.
Pröva med VP-produkter! -dom har nästan allt till gamla Volvo , om nu inte Volvo själva skulle ha vill säga.
Sen behöver du inte ha nr 17 , det går bra med en tjock stålbit som du borrar hål i  och som sedan klämmer fast nr 14 .

Senast redigerat av jaka54 (11 februari 2021)

Hilmer
11 februari 2021 · 1 790 Inlägg

Jag hade lossat fästet vid motor/låda så man kan arbeta med det på bänken, mycket lättare att hantera då än att ligga under bilen och fumla.
Sen klarar man sig egentligen utan det fästet.

mlju
11 februari 2021 · 24 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Vilket av fästena är det du inte får loss? nr 11A eller det övre nr 17?
Har du prövat att dänga till med stor stålhmmare? Det kan ju ha rostat fast.
Pröva med VP-produkter! -dom har nästan allt till gamla Volvo , om nu inte Volvo själva skulle ha vill säga.
Sen behöver du inte ha nr 17 , det går bra med en tjock stålbit som du borrar hål i  och som sedan klämmer fast nr 14 .

Hilmer skrev:
Jag hade lossat fästet vid motor/låda så man kan arbeta med det på bänken, mycket lättare att hantera då än att ligga under bilen och fumla.
Sen klarar man sig egentligen utan det fästet.

Försökte lossa både 11, 13 och 17. Hade bilen på lyft också, men var ändå omöjligt att komma åt där, plus muttrar som antingen var fastsvetsade eller helt rostförstörda. Troligtvis en härlig kombo. Prövade även att försöka komma åt från motorutrymmet, men det var nästan ännu omöjligare. Jag hade bara tänkt fästa den nya med en rörklämma. Problemet är ju att brickan från gamla avgasröret sitter kvar. Satt ett metallskydd för allting som man var tvungen att kapa bort för att ens komma åt. Vettefan om det är så smart att det nya ligger mot det gamla rörets bricka, då ändarna från de två skruvarna sticker ut en liten bit. Kan absolut tänka mig att köpa ett nytt komplett fäste. Frågan är väl egentligen bara hur jag ska komma åt och lättast få bort det gamla utan att skada någonting. Men kanske är smartast att lossa hela motorn ändå?

mlju
11 februari 2021 · 24 Inlägg

Skönast hade ju varit att komma på en smart och samtidigt hållbar lösning, utan att behöva lägga timmar åt att få bort fästet.

Hilmer
11 februari 2021 · 1 790 Inlägg

mlju skrev:
Försökte lossa både 11, 13 och 17. Hade bilen på lyft också, men var ändå omöjligt att komma åt där, plus muttrar som antingen var fastsvetsade eller helt rostförstörda. Troligtvis en härlig kombo. Prövade även att försöka komma åt från motorutrymmet, men det var nästan ännu omöjligare. Jag hade bara tänkt fästa den nya med en rörklämma. Problemet är ju att brickan från gamla avgasröret sitter kvar. Satt ett metallskydd för allting som man var tvungen att kapa bort för att ens komma åt. Vettefan om det är så smart att det nya ligger mot det gamla rörets bricka, då ändarna från de två skruvarna sticker ut en liten bit. Kan absolut tänka mig att köpa ett nytt komplett fäste. Frågan är väl egentligen bara hur jag ska komma åt och lättast få bort det gamla utan att skada någonting. Men kanske är smartast att lossa hela motorn ändå?

Om du lossar 13 vid infästning motor/låda så följer ju resten med ut, det bör inte vara helt omöjligt att demontera denna även om 15 sitter kvar på 13, säkert lite trixande för att komma åt bultarna men är inte omöjligt. Dom två skruvarna som fäster 13 bör vara lätta att få loss i alla fall.
När man väl fått av det så kan man göra nåt åt "brickan" som sitter kvar så att man kan montera det nya röret.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang