Audi a6 3.0 2003 Startar ej Kamaxel givare problem

mirt400
13 mars 2021 · 208 Inlägg

Hej!
Jag köpte en audi a6 3.0 2003 som oljetråget var sönder på, förra ägaren hade kört på en sten. Motorn såg bra ut men tråget hade en spricka i sig. Kontrollerade även resterande motorn under när jag tog bort oljetråget och inget såg fel ut.
Lämnade i vägen den till en kompis som svetsade den och skulle test starta bilen men den började bara snurra runt på startmotorn och puffa till lite lätt men gick aldrig riktigt igång.
Jag läste av felkoder och stötte på två problem:

16725 - kamaxelpos.ssensor givare (g40)
P0341 - 004 - orimlig signal
readiness 0110 1101

01177 -  motostyrdon
64-10 - för tillfället ej testbar - intermittent fel

Problem är att jag inte hittar vilken givare som felet är på genom att mätt upp varje utgång från kabelhärvan, Röd 5 volt grön 11.15volt och svart 0 volt(jord)
När man läser runt på nätet så står det att röd ska vara 12 volt och grön ska vara signal kabel förstår jag det korrekt då? samt volten ska gå upp och ner på 5 volt signal kabeln?


Någon som kan hjälpa mig med följande eller haft likande problem?

husseman
13 mars 2021 · 1 615 Inlägg

Hmm, angående kamgivaren så har du http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph … 341/000833

ECM http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/01177

Lycka till, o om det sitter kamkedja på denna- så fundera på ett klassiskt VW fel. De hade lite "otur" med både kedjor o sträckare en bra stund, vilket kan sätta kod på givare. Fast oftast att vev o kam givare inte lirar.
mvh/husse

mirt400
14 mars 2021 · 208 Inlägg

Problem är att jag inte veta vilken givare som är felet på. läst artikeln x antal gånger.
Nej sitter kamrem på detta ej kedja vilket är tur för jag veta att 3.0 och inget oljetryck vilket gör att dom kuggar över för spännarna behöver oljetryck.

Jag kan få motorn att gå igång om jag håller in gasen fullt och drar runt startmotorn med bra spänning på batteriet men går sjukt dåligt om jag får igång den plus ingen tomgång eller likande (går ej på alla cylindrar).

Bassiehof
14 mars 2021 · 1 777 Inlägg

mirt400 skrev:
Problem är att jag inte veta vilken givare som är felet på. läst artikeln x antal gånger.
Nej sitter kamrem på detta ej kedja vilket är tur för jag veta att 3.0 och inget oljetryck vilket gör att dom kuggar över för spännarna behöver oljetryck.

Jag kan få motorn att gå igång om jag håller in gasen fullt och drar runt startmotorn med bra spänning på batteriet men går sjukt dåligt om jag får igång den plus ingen tomgång eller likande (går ej på alla cylindrar).

Behövs oljetryck för att spänna kedjan? Är det inte en mekanisk fjäder? Som på Saab? Skulle visserligen förklara alla hoppade kedjor.

mirt400
14 mars 2021 · 208 Inlägg

Japp på en helt annan motor som har kamkedja.
Detta hjälper dock ej mig att felsöka tyvärr

Mossan1
14 mars 2021 · 2 925 Inlägg

Gick den utan oljetryck när tåget slogs sönder?

Om det är så att felkoden menar att kamaxel och vev är ur sync.
Kamaxel är inte sällan det första som skär när oljetrycket försvinner.

Även om den roterar nu, så kan den gå tungt och/eller kamrem hoppat nån kugg.
Det är ju absolut inte omöjligt att givaren är kass, men att det skulle uppstå precis samtidigt med hål i tråget= hmmm.
Möjligt, men lite Osannolikt.

Om det inte finns mer fakta som inte framkommit.

Senast redigerat av Mossan1 (14 mars 2021)

Bassiehof
14 mars 2021 · 1 777 Inlägg

mirt400 skrev:
Japp på en helt annan motor som har kamkedja.
Detta hjälper dock ej mig att felsöka tyvärr

När jag bytte kamrem på en VW -00 så hade plasten runt spännaren gått i bitar och lagt sig längst ner och skavde mot remmen och kuggen. Bara en tidsfråga innan remmen hade gått av med motorn igång. Efter denna nya info om en spännare som kräver oljetryck, aldrig mer en VW! Riktigt dåliga ingenjörer på VW!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 mars 2021 · 17 622 Inlägg

Kan ju vara så att tidigare ägaren "glömt" att berätta vissa saker om motorn i allmänhet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mirt400
14 mars 2021 · 208 Inlägg

Mossan1 skrev:
Gick den utan oljetryck när tåget slogs sönder?

Om det är så att felkoden menar att kamaxel och vev är ur sync.
Kamaxel är inte sällan det första som skär när oljetrycket försvinner.

Även om den roterar nu, så kan den gå tungt och/eller kamrem hoppat nån kugg.
Det är ju absolut inte omöjligt att givaren är kass, men att det skulle uppstå precis samtidigt med hål i tråget= hmmm.
Möjligt, men lite Osannolikt.

Om det inte finns mer fakta som inte framkommit.

Svårt att veta om den tappat oljetrycket helt eller inte. förra ägaren sa att dom stängde av bilen så fort oljelampan började lysa.



Detta har jag hittat nu med lite mer felsökning.
Vänstra sidan får bensin från spridarna och blir blöta antagligen den sidan som gör så att bilen vill starta.
Högra sidan efter jag gjort exakt likadan genom att dra runt motorn länge med, Ingen bensin alls här helt torra stift så känns som denna sidan en av givarna bör vara dålig.
Har beställt 2 nya givare så jag tänker testa byta på högra sidan så får vi se om detta hjälper!

Hybrid_ skrev:
Kan ju vara så att tidigare ägaren "glömt" att berätta vissa saker om motorn i allmänhet.

Jo allt är ju möjligt. Bilen kostade dock bara 1000 kr så känns som ingen förlust då jag fick hyffsade vinterdäck som följde med!

Senast redigerat av mirt400 (14 mars 2021)

mirt400
19 mars 2021 · 208 Inlägg

Bytte givare och kastar samma felmeddelande ändå... Blir väl att följa kablar i från denna och se om något har skavt sönder eller liknande.

husseman
19 mars 2021 · 1 615 Inlägg

Hmm, mät upp den felaktiga banken o jämför med den fungerande. Dvs,- mät upp om du har samma spänning på kablarna till givarna på H sida som V sida. Kamlägesgivare brukar ofta sätta kod- men inte vara problemet. Många bilar går som en klocka, även om du rycker ur kamlägesgivaren . Den e´oftast en referens signal. Det e´vevaxellägesgivaren som e´Bossen.  Lycka till
mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang