Billån

alexinho
20 mars 2021 · 3 Inlägg

Tjena, är sugen på att köpa en Audi a4 b7 2007/08 då jag hade 2007 A4 tidigare för ca 2 år sen men sålde den efter 3 månader då pengarna tog slut och jag var 18, gick i skolan och hade inget jobb. Och de pengarna jag fick från bilen tog slut de också och nu har jag jobbat sen september 2020 och lyckats spara 20lax. Problemet är att jag är behovsanställd enligt mitt kontrakt men jag jobbar Måndag-Fredag varje vecka och drar in ca 16/17k efter skatt varje månad, är det möjligt för mig ändå att ta ett billån på ca 50 000? Då den audin jag vill ha går för ca 60-70k beroende på miltal och utrustning. Jag har för mig att man behöver ha en fast anställning för billån eller har jag fel?

Bassiehof
20 mars 2021 · 1 777 Inlägg

Du har fel anställningsform om du har ett fast schema. Vid behov gäller bara när ag ringer in dig VID BEHOV, dvs arbetstoppar och sjukdom osv. Du blir dessutom nyanställd för varje arbetspass, och har INGEN arbetsskyldighet. Du borde vara visstids- eller tillsvidareanställd. Du ska ha varit anställd i minst ett år för att få ett lån utan säkerhet. Om du äger en fastighet har du den som säkerhet.

Senast redigerat av Bassiehof (20 mars 2021)

alexinho
20 mars 2021 · 3 Inlägg

Bassiehof skrev:
Du har fel anställningsform om du har ett fast schema. Vid behov gäller bara när ag ringer in dig VID BEHOV, dvs arbetstoppar och sjukdom osv. Du blir dessutom nyanställd för varje arbetspass, och har INGEN arbetsskyldighet. Du borde vara visstids- eller tillsvidareanställd. Du ska ha varit anställd i minst ett år för att få ett lån utan säkerhet. Om du äger en fastighet har du den som säkerhet.

Har inte tänkt på det men det är sant, jag har blivit tillfrågad om pass tills Januari när min chef sa att han vill att jag ska jobba Måndag-Fredag varje vecka utan att han ska behöva fråga mig om pass. Så har haft ett fast schema i 2 månader nu. Förresten fungerar inte bilen som en säkerhet?

EPR
20 mars 2021 · 18 Inlägg

När jag tog mitt billån så var jag tvungen att köpa den från en auktoriserad försäljare av det märket för att banken skulle acceptera den som säkerhet, så det gjorde jag.

jaka54
20 mars 2021 · 5 814 Inlägg

Hej!
Skulle aldrig ta ett lån för att köpa en bil! Du har ju sparat 20 tusen som du tydligen kan göra vad du vill med så varför inte köpa en bil för dessa.?! -Men låna till något så osäkert som en beggnad bil! -Nej!

Bassiehof
21 mars 2021 · 1 777 Inlägg

alexinho skrev:

Bassiehof skrev:
Du har fel anställningsform om du har ett fast schema. Vid behov gäller bara när ag ringer in dig VID BEHOV, dvs arbetstoppar och sjukdom osv. Du blir dessutom nyanställd för varje arbetspass, och har INGEN arbetsskyldighet. Du borde vara visstids- eller tillsvidareanställd. Du ska ha varit anställd i minst ett år för att få ett lån utan säkerhet. Om du äger en fastighet har du den som säkerhet.

Har inte tänkt på det men det är sant, jag har blivit tillfrågad om pass tills Januari när min chef sa att han vill att jag ska jobba Måndag-Fredag varje vecka utan att han ska behöva fråga mig om pass. Så har haft ett fast schema i 2 månader nu. Förresten fungerar inte bilen som en säkerhet?

Jag kan ge dig ännu bättre besked. Har du arbetat utan påskrivet kontrakt är det tillsvidare, inte visstid, för då måste slutdatum anges i kontrakt. Muntligt gäller också, men håll tyst och se vad som händer när du får nytt schema. Inget nytt kontrakt med nytt slutdatum? Tillsvidare. Bilen som säkerhet ja, men då kräver de helförsäkring. Hur gammal är du? Tala inte om vad du ska låna till, men då måste du ha jobb.

Bassiehof
21 mars 2021 · 1 777 Inlägg

Du är 20, så om en helförsäkring kostar 1000 kr per månad och du tar ett lån på 5 år, 60 månader betalar du 60000 kr för försäkringen. Plus lån så du betalar för bilen två gånger. Förutom bränsle, skatt, service, däck och garanterat rep kostnader för en redan 15 år gammal bil. Jag hade inte gjort det.

Bassiehof
21 mars 2021 · 1 777 Inlägg

Du kan inte heller låna till bilen om du inte står som ägare, och då är det helförsäkring som gäller.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 mars 2021 · 17 562 Inlägg

Bassiehof skrev:
Du kan inte heller låna till bilen om du inte står som ägare, och då är det helförsäkring som gäller.

Nä, det där är nog ingen bra idé. Även om det skulle gå. Sjuk månadskostnad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Bassiehof
21 mars 2021 · 1 777 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Bassiehof skrev:
Du kan inte heller låna till bilen om du inte står som ägare, och då är det helförsäkring som gäller.

Nä, det där är nog ingen bra idé. Även om det skulle gå. Sjuk månadskostnad.

Ja, kan bli några tusen per månad med bränsle och allt.

alexinho
21 mars 2021 · 3 Inlägg

Bassiehof skrev:
Du kan inte heller låna till bilen om du inte står som ägare, och då är det helförsäkring som gäller.

Bassiehof skrev:
Du är 20, så om en helförsäkring kostar 1000 kr per månad och du tar ett lån på 5 år, 60 månader betalar du 60000 kr för försäkringen. Plus lån så du betalar för bilen två gånger. Förutom bränsle, skatt, service, däck och garanterat rep kostnader för en redan 15 år gammal bil. Jag hade inte gjort det.

Tack för svar då vet jag, hade inte tänkt att stå som ägare på bilen heller och visste inte det där med helförsäkringen. Så får väl helt enkelt spara ihop till bilen istället.p

Senast redigerat av alexinho (21 mars 2021)

jaka54
21 mars 2021 · 5 814 Inlägg

Eller köpa en billigare...

Bassiehof
22 mars 2021 · 1 777 Inlägg

alexinho skrev:

Bassiehof skrev:
Du kan inte heller låna till bilen om du inte står som ägare, och då är det helförsäkring som gäller.

Bassiehof skrev:
Du är 20, så om en helförsäkring kostar 1000 kr per månad och du tar ett lån på 5 år, 60 månader betalar du 60000 kr för försäkringen. Plus lån så du betalar för bilen två gånger. Förutom bränsle, skatt, service, däck och garanterat rep kostnader för en redan 15 år gammal bil. Jag hade inte gjort det.

Tack för svar då vet jag, hade inte tänkt att stå som ägare på bilen heller och visste inte det där med helförsäkringen. Så får väl helt enkelt spara ihop till bilen istället.p

Blir reggad på en förälder då? Då får den personen ta lån också, och då undrar jag om du visste när du postade tråden? Ja, ska du ha bilen som säkerhet så kräver de självklart helförsäkring. Det bästa är att köpa en bil du har råd med.

Tobzter
22 mars 2021 · 3 146 Inlägg

Helförsäkring pga av lån på bilen ?
De va något nytt..

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Bassiehof
22 mars 2021 · 1 777 Inlägg

Tobzter skrev:
Helförsäkring pga av lån på bilen ?
De va något nytt..

Med bilen som säkerhet ja. Om du kvaddar bilen och inte får ut  nåt på försäkringen då måste du betala tillbaka lånet direkt, för det saknas säkerhet. De får veta det för om bilen skrotas byter den ägare, och då måste också lånet betalas tillbaka, precis som när du säljer bilen. Det är för din och bankens säkerhet, för annars står du där med en skuld, utan bil. Det gäller inte nya bilar med garanti.

Senast redigerat av Bassiehof (22 mars 2021)

Tobzter
22 mars 2021 · 3 146 Inlägg

Aldrig någon som bank som tvingat på mig en helförsäkring PGA billån på dom ja haft de på i alla fall,
sedan att man ska ha det är en annan sak,

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Bassiehof
22 mars 2021 · 1 777 Inlägg

Tobzter skrev:
Aldrig någon som bank som tvingat på mig en helförsäkring PGA billån på dom ja haft de på i alla fall,
sedan att man ska ha det är en annan sak,

Äger du något annat av värde, som en fastighet, tas det som säkerhet. Men ts vill ha bilen som säkerhet. Min bank krävde helförsäkring innan jag köpte hus.

Tobzter
23 mars 2021 · 3 146 Inlägg

låter inte riktigt helt riktigt, men men .Ts har fått svar e dumt att ta lån på dessa förutsättningar. spara lite till å köp kontant

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang