Hur ta bort kylartätning ur kylsystemet?

Bwonka
23 mars 2021 · 236 Inlägg

Halloj!

Tidigare ägare till min Saab 900i -90 har tyvärr hällt i kylartätning istället för att byta den läckande kylaren. Jag har nu problem med att få bort skiten från kylsystemet.

Jag har bytt kylare och spolat rent systemet med vattenslangen. Testat hälla i diskmaskinsmedel och varmkört motorn i hopp om att få bort den grå geggan. Tappat ur diskmaskinskuren, spolat rent, fyllt nytt vatten, varmkört och upprepat ett antal gånger. Slutligen fyllde jag på ny 50/50 glykol/vattenblandning. Nu idag såg att glykolen skiftat färg från blått till grått, uppenbarligen har jag kvar kylartätning i systemet.

Byta värmepaket ser jag som nästa potentiella åtgärd. Något lösningsmedel/rengöringsmedel som kan lösa upp kylartätningen? Någon med erfarenhet av detta medel som tätar läckande kylare?

Tack på förhand
/Bwonka

Pininfarina406
23 mars 2021 · 543 Inlägg

Hej, du kan ju alltid prova med kylarrensning. Det påstås ju ta bort avlagringar t.o.m.
Mvh T.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
torsen
24 mars 2021 · 7 279 Inlägg

I min ungdom "gick jag på" det här med kylartätning, tyvärr.
En Opel läckte och macken rekommenderade Black Arrow kylartätning.
Mycket effektivt.
Tyvärr nedsatte det kylarens förmåga att kyla och värmepaketets förmåga att värma.
Det problem du nu har, antar jag.
Försökte med olika kylarrensningspreparat utan framgång.
Övervägde att byta kylare och värmepaket.
Men gjorde som den du köpte bilen av = sålde bilen och överlät problemet på nästa ägare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang