"Köpråd" familjebil 10-15 tusen

peshti
23 mars 2021 · 60 Inlägg

Nu börjar jag bli lite tokig känns det som, jag har hittat en annan Saab 9-5 som jag har fått upp ögonen.

För att tydliggöra för alla så vill jag göra mig av med min Saab 9-5 på grund av min köpupplevelse av den, den funkar fint och det är inte så att jag förväntar något mycket bättre för dem pengarna jag gav för min, jag har verkligen försökt komma i ro i tanken med att jag har gjort ett bra köp men det enda jag ser när jag tittar på bilen är hur lurad jag blev eller ja hur oärlig säljaren var. Jag har haft den i några månader och det har fortfarande inte släppt. Det hade nog känts bättre om säljaren var oärlig på typ 1 punkt men det var flera.

Nog om det, Saaben jag har fått upp ögonen kostar 10 000kr, det är en Saab 9-5 2.0T motorvärmare från 2002. Är detta en bra modell? Tänkte ha den som familjebil

Den har gått 29 000 mil, enligt säljaren servicebok, 2 nycklar, vinterdäck. Endast 3 ägare, enligt säljaren ingen rost.

Kan man få nåt bättre för pengarna eller är det detta jag får förvänta mig?

Jag kommer ju inte köpa en bil igen utan att titta på den oavsett hur desperat jag är, men är denna värd att kolla på?

Senast redigerat av peshti (23 mars 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 mars 2021 · 17 570 Inlägg

peshti skrev:
Nu börjar jag bli lite tokig känns det som, jag har hittat en annan Saab 9-5 som jag har fått upp ögonen.

För att tydliggöra för alla så vill jag göra mig av med min Saab 9-5 på grund av min köpupplevelse av den, den funkar fint och det är inte så att jag förväntar något mycket bättre för dem pengarna jag gav för min, jag har verkligen försökt komma i ro i tanken med att jag har gjort ett bra köp men det enda jag ser när jag tittar på bilen är hur lurad jag blev eller ja hur oärlig säljaren var. Jag har haft den i några månader och det har fortfarande inte släppt. Det hade nog känts bättre om säljaren var oärlig på typ 1 punkt men det var flera.

Nog om det, Saaben jag har fått upp ögonen kostar 10 000kr, det är en Saab 9-5 2.0T motorvärmare från 2002. Är detta en bra modell? Tänkte ha den som familjebil

Den har gått 29 000 mil, enligt säljaren servicebok, 2 nycklar, vinterdäck. Endast 3 ägare, enligt säljaren ingen rost.

Kan man få nåt bättre för pengarna eller är det detta jag får förvänta mig?

Jag kommer ju inte köpa en bil igen utan att titta på den oavsett hur desperat jag är, men är denna värd att kolla på?

3 ägare?
Gå in på car.info och kolla upp den med hjälp av regnummer. Där finns en hel del historik gratis.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
peshti
24 mars 2021 · 60 Inlägg

Det blev en Saab 9-5 Vector 2.3T, jag prövkörde, kollade det jag kände att jag kunde kolla. Helt ärligt antingen har jag gjort ett kapp eller så är jag naiv, den är så sjukt fin.

Lite rost visst, men fan den slänger min andra Saab 9-5 1999, ESG888 i väggen.

Mycket skönare stolar, mycket skönare att köra.

Hittade ingen servicebok, men när jag väl kollade i faket så hittade jag massa kvitton som gjorts hos Mats Riesel i Stockholm och kvittona var ganska nya.

Nej men jag tror jag har gjort ett kapp, man vet aldrig.

Backsensorn funkade inte, lite gummi runt fönster hade lossnat lite, ratten kunde vara svår att styra ibland när man backar enligt henne, jag känner dock inget, hon har redan bytt servoolja. Säljaren känns  väldigt ärlig.

Mitt första intryck av säljaren var bara positivt.

Än så länge känns allt som en dröm.

jaka54
24 mars 2021 · 5 830 Inlägg

Hej!
Ingen rost! Säljaren måste skämta! På en bil som någon bara vill ha 10000kr för och som gått 29000mil måste det finnas rost!

peshti
24 mars 2021 · 60 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Ingen rost! Säljaren måste skämta! På en bil som någon bara vill ha 10000kr för och som gått 29000mil måste det finnas rost!

Köpte inte den, köpte en annan vector istället. Den är så sjukt fin och fan vad härlig den är att köra. Slänger min andra Saab från 1999 ESG888 i väggen. Denna är så härlig att sitta i, backsensorn funkar inte, enligt säljaren lite dålig servo när man backar men jag märker inget.

Fönsterhiss fram kan behöva bytas men jag märker inget.

Ingen servicebok, men hittade massa kvitton där bilen har regelbundet servats hos Mats Riesel och kvittona var inte supergamla, tror till och med ett av kvittona är från detta året.

Tror jag gjort ett kapp men man vet aldrig.

Känns som en dröm.

husseman
24 mars 2021 · 1 610 Inlägg

Hehe- Grattis, byt olja en gång per år o ta hand om pärlan..SAAB,ar vill vi se rullandes o man åker fint i dom. Lite rost brukar vara lättfixat på dessa.
mvh/husse

peshti
24 mars 2021 · 60 Inlägg

husseman skrev:
Hehe- Grattis, byt olja en gång per år o ta hand om pärlan..SAAB,ar vill vi se rullandes o man åker fint i dom. Lite rost brukar vara lättfixat på dessa.
mvh/husse

Tack så mkt 😊

Hoppas den håller ett par år iaf.

Mvh

Peshtiwar

peshti
25 mars 2021 · 60 Inlägg

Nån som har nån åsikt om vilken försäkring som är vettig på en såhär gammal bil 😊?

Trafikförsäkring, halvförsäkring eller helförsäkring

patrik79
25 mars 2021 · 782 Inlägg

peshti skrev:
Nån som har nån åsikt om vilken försäkring som är vettig på en såhär gammal bil 😊?

Trafikförsäkring, halvförsäkring eller helförsäkring

Det beror mest på hur du kör och vilken ekonomisk situation du är i.
Känns merkostnaden + självrisk rimlig mot vad bilen är värd? Om ja så fortsätt läs annars tar du en trafikförsäkring.
Har du ekonomisk möjlighet att köpa en ny bil om det skulle hända något?
Om nej. Helförsäkring.
Om ja, kör du bättre eller sämre än medelbilisten?
Om du kör bättre än medelbilisten så är det mest ekonomiska en trafikförsäkring. Kör du som en kratta som stulit bilen och missar ett och annat rödljus så är det helt klart mest ekonomiskt med helförsäkring.

Kortfattat: Har du inte alltför dålig ekonomi och inte kör som en kratta så är trafikförsäkring mest ekonomiskt.

xXSammy
26 mars 2021 · 6 588 Inlägg

Halvförsäkring täcker glas, så spricker framrutan när den är trafikförsäkrad kostar det en hel del

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang