Bilen drar 4l milen ish

Simonsj
22 maj 2021 · 10 Inlägg

Hej, köpte nyligen en bmw e39 528i 1998. När min kompis ägde den å körde den i höstas drog den cirkus 0,8 blandad körning men nu när den stått stilla sen dess å så drar den kring 4l milen kanske 3l. Har hunnit byta motorolja men någon som har idéer på vad felet kan vara. Ny besiktad å inge klagomål förutom på att jag ska byta bromsslangarna.


Mvh

Utmarks-Loke
22 maj 2021 · 5 899 Inlägg

Den kan inte ha dragit 4l milen när du besiktade, den skulle aldrig passerat avgastestet i såna fall. Eller så är det ett fel som kommer och går, eller så läcker helt enkelt bensinen ut men det skulle kännas på lukten i såna fall.

Går bilen bra? Ryker den?

Simonsj
22 maj 2021 · 10 Inlägg

Har inga avgaskrav vad jag vet men den går hur bra som helst. Rycker Inget alls

Utmarks-Loke
22 maj 2021 · 5 899 Inlägg

Hur vet du att den drar 4l? Om du har räknat ut det, räkna på nytt. Och jodå, de gör avgaskontroll på en bil från 1998.

Simonsj
22 maj 2021 · 10 Inlägg

Aha nä en kompis sa att det inte var men den gick igenom och bilen säger att den snittar det. Brände cirka 45L bensin på typ 25mil efter E4:an. Körde jämt och fint med bilen.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 maj 2021 · 14 082 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Hur vet du att den drar 4l? Om du har räknat ut det, räkna på nytt. Och jodå, de gör avgaskontroll på en bil från 1998.

Besiktningen kontrollerar väl CO-halten på i stort sett alla personbilar vad jag vet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Utmarks-Loke
22 maj 2021 · 5 899 Inlägg

Vettemannen skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Hur vet du att den drar 4l? Om du har räknat ut det, räkna på nytt. Och jodå, de gör avgaskontroll på en bil från 1998.

Besiktningen kontrollerar väl CO-halten på i stort sett alla personbilar vad jag vet.

/Benny

Ja, men på en -98 kollar de lambda och HC också. Men hur som helst, en bils om drar 4 liter luktar avgaser så det känns på 200 meters avstånd

Brådhis * Voff voff *
22 maj 2021 · 10 320 Inlägg

Simonsj skrev:
Aha nä en kompis sa att det inte var men den gick igenom och bilen säger att den snittar det. Brände cirka 45L bensin på typ 25mil efter E4:an. Körde jämt och fint med bilen.

Det blir snarare ~1,8 l/mil... Är detta siffror verkligen uträknade vid pump med km + liter eller har du uppskattat utifrån mätaren (som i dom allra flesta fall varken är exakt eller linjär)?

Som nämnts, jag undrar om det ens är praktiskt möjligt att få spridarna att ösa in så mycket soppa att bilen ens kan dra 4 liter milen. Och även om dom skulle kunna det så skulle bilen inte gå. Alls... Överskottet på bränsle skulle göra att den helt enkelt stannar. Det går sannolikt inte att mosa in dom mängderna luft så att det blir någon förbränning. I synnerhet inte utan turbo.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Oskar_Thompson
22 maj 2021 · 335 Inlägg

Kolla maf-sensorn, bilen kan tro att den får mer luft än den gör, vilket kan få den att gå riktigt rikt. Kolla även bränsletrycket, ett för högt bränsletryck gör också att det går rikt. Annars kolla efter läckage. Om det skulle vara problem med 1 specifik spridare skulle det nog rykt ganska mycket, så antingen är det något läckage eller så går alla cylindrar rikt.

Simonsj
22 maj 2021 · 10 Inlägg

Ska kolla allt ovanstående imorgon men såg nu att den ryker vit rök som fan när man gasar.

Marcus_89 Biltokig elektriker
23 maj 2021 · 3 352 Inlägg

Har du kollat felkoder? Då kan det ge en hum om vad som är tokigt. Tempgivaren till insprutningen kan vara dålig, då kan den gå fett. Då är det inte omöjligt med 45l på 25 mil om man har kört en del i stan och kallstarter.

Low
23 maj 2021 · 3 329 Inlägg

Tycker du ska mäta om bränsleförbrukningen. Tanka full, kör 30 mil, tanka fult igen sedan delar du milen och vad du har tankat.

Och kör som en människa, jag gissar du får bränsle förbrukning kring , 0.9-1.1L blandad körning.

Simonsj
23 maj 2021 · 10 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Har du kollat felkoder? Då kan det ge en hum om vad som är tokigt. Tempgivaren till insprutningen kan vara dålig, då kan den gå fett. Då är det inte omöjligt med 45l på 25 mil om man har kört en del i stan och kallstarter.

Dom är 25milen har ju varit i stort sett endast på e4an alltså 110km/h rak sträcka. Inga kallstarter osv. Men ska kolla felkoder och tvätta spidare om någon timme.

panda666
23 maj 2021 · 4 261 Inlägg

Har ägt flertal e39 och ja dom dricker lite, hur ja än gjorde så var ja alltid runt litern, 1.1 ibland 1.2 motorväg jämn gas kanske under litern men annars alltid litern. Mina samtliga hade också vitrök ofta men pga kondens som sen försvann. Behöver säkert full service med nya stift, fräsch olja, bränslefilter osv. ngk stift skulle ja rekommendera. Kommer säkert gå prima efter det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang