Köpråd: Toyota Aygo -07

GrumpyGriffon
1 juli 2021 · 2 Inlägg

Hej!

Ska köpa min första bil för att kunna pendla från och till jobbet genom stan. Har hittat en billig Toyota aygo årsmodell 2007 som verkar vara i fint skick hos en bilhandlare.

Ska provköra den snart men vilka frågor bör man ställa bilhandlaren och vad ska man tänka på vid ev köp? Jag är helt oerfaren inom detta så är tacksam för råd.

Utmarks-Loke
1 juli 2021 · 5 906 Inlägg

Kolla så den är besiktad och att inga varningslampor lyser eller att det kommer konstiga ljud när du kör. Det är väl det viktigaste.

Mossan1
1 juli 2021 · 2 934 Inlägg

Testa alla funktioner.
Tex AC är ofta dyra reparationer
Känn så den kyler.

Annars är det väl lyssna efter missljud, veta servicestatus och servisehistorik, samt vad kommande storservice kostar. Och hur långt dit.

Går bilen rakt och fint efter vägen?
Även i motorvägsfart?

Bromsar den rakt och fint?

Lysande varningslampor är givetvis varningssignaler, och en firma ska ta det på stort allvar.

Det många inte tänker på vid bilköp är att en uppsättning sommar/vinterhjul kostar åtskilliga tusen.
Är det med både sommar och vinter?
Annars ska det tas med i kalkylen.

Sen får man gå flera varv runt bilen och kolla.  Små skador ser man ofta ändå inte föränn senare, och nån skada är det "alltid". Det får man räkna med. Annars får man köpa nytt.
Men bra att veta vad man köper.

På firma tillkommer ALLTID återstående fordonsskatten vid köp.
Bilar är alltid avställda där.

Senast redigerat av Mossan1 (1 juli 2021)

torsen
1 juli 2021 · 7 325 Inlägg

Är bilhandlaren med i MRF, Motorbranschens RiksFörbund, har de förbundit sig att lämna vissa garantier sam följa ARN:s utslag i eventuella reklamationsfrågor.
Kan vara en trygghet jämför med att handla med någon MENA med enbart mobiltelefonnr.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 juli 2021 · 17 636 Inlägg

Kör själv vår Aygo  till jobbet någon vecka ibland. Det är en 08:a. Går som en klocka trots att den säkert får utstå en del misshandel av min son...
Haft den över ett år. Rullat över 21000 mil nu. Bilarna har kamkedja.

Det du verkligen ska kolla är att AC:n kyler. Den kyler bättre med lite varv på maskin vilket är fullt normalt. Säger säljaren att den inte fungerar "men det är bara att fylla den" så ljuger denna. Vindrutetorkaren är av modell busstorkare och har 2 armar till ett blad. Denna ska röra sig lugnt och stadigt över rutan. Om bladet skriker så köp ett BOSCH Aerofit så håller den käften sen, tro mig på den punkten... Provat några olika blad.

Man kan uppleva att bilen går "lite ojämnt" när AC:n är på vilket är normalt då kompressorn slår av och på. På tal om motorn så håller de många mil men har en egenhet som säkert skrämt en och annan ägare: De kan skramla rätt friskt i maskin. En egenhet de har helt enkelt. Inget symaskinsljud där.

De vill ha varv för att röra på sig. Snarare regel än undantag att jag drar upp vår på 5000 varv ibland. Vissa bilar har dim/kurvljus i fronten men det är inte vanligt. Dessa är dock effektiva och bra att ha på smala vintervägar då de lyser upp dikeskanterna.

Köp en 5-dörrars. Årsskatten är 360:- så inget och bry sig om.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vansterfilen
1 juli 2021 · 100 Inlägg

Jag är supernöjd med min trillingbil. Har kört den i över femtusen mil och det enda problemet som hänt är att avgasröret ramlat av. Jag köpte bilen för att den är som en liten go-cart och jag framför den som en sådan, så det är ett bra betyg att inget större har gått sönder. Men som tidigare skribent vittnar om har motorn en viss karaktär. Den skramlar och låter "tickande", men det är inget som är fel.

Ett känt problem är bilens koppling. Somliga bilar har kopplingar som måste bytas relativt tidigt, lyckligtvis har jag haft tur men en kollega byte nyss på sin Aygo och den har gått ca 13000 mil. Så om bilen du kollar på bytt koppling är det ett stort plus.

Bilen är bränslesnål, kör du ekonomiskt landar du på 0,4L milen. Jag personligen kör som en idiot men landar som mest på 0,6L milen trots ständig gasen i botten.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang