Vettemannen skrev:
Avresto skrev:
Tjatet om att elbilar är så underbart är stor men det som slår mig är följande problem.
Tillverkningen av batterierna är inte ett dugg miljövänligt
Batterierna har bara en viss laddbar cykel alltså man kan bara ladda batterierna ett antal gånger och sedan tappar de effekt och blir slut och dags för byte vilket inte verkar vara så billigt
Andra hands värdet på dessa bilar blir därav lidande logiskt nog och kommer skapa stora elavfall som inte de heller är miljövänligt med en massa elavfall och läckande batterier.
Dessa tankar är som gör i vart fall mig skeptisk till elfordon men någon som kan få mig på andra tankar eller ge svar åt dessa?
Jag tror att elbilar kommer att vara borta om kanske 10 år. Det är bara nybilsägaren som har nytta av elbilen för vem vågar köpa en elbil i andra hand med fruktansvärda kostnader för batteribyte. Efter 10 år kostar kanske ett batteri mer än vad bilen är värd. Den går till skrot och får ännu större på verkan på miljön förutom att tillverkningen är väldigt smutsig för miljön. Jag hörde att en dieselbil kan gå två varv runt jorden och spy ut miljöfarligt avfall vilket elbilen redan gjort i tillverkningen innan den ens har lämnat bilhallen.
Det viktigaste för elbilsköparna och de s.k. miljövännerna är att det inte sitter ett rör där bak som poffar. Hur elbilen kommit till vill dom inte lyssna på. Hälften av alla elbilsköpare köper elbil för att dom har dåligt samvete för miljön och tror dom kan rädda världen genom att köpa en "smutsig" elbil.
/Benny
När är det dags för batteribyte? Troligen när resten av bilen också är förbrukad. Absolut kommer batterierna tappa i kapacitet, men det har visat sig att hela batterier inte behöver bytas utan enbart celler/packar, det kommer komma fler specialiserade firmor på det framöver.
Det går inte alls åt särskilt mycket miljöfarliga ämnen till batterierna, de som finns går att återvinna till nya batterier. Redan idag finns batterier utan kobalt och utvecklingen går framåt hela tiden.
Det skiljer inte mycket i co2 mellan en ny bensinbil och en ny elbil i tillverkningen, diffen mellan bilarna är nådd redan vid 3.000 mil enligt tillverkarna själva. När Reuters gjorde en genomgång av flera energimixer på elnätet mot en fabriksny toyota corolla tog det mellan 1300-2500 mil innan diffen vid tillverkning var borta.
Den stora skillnaden är att allt annat en fossilbil spyr ut inte är med i kalkylen utan endast co2. Andrahandsvärdet på elbilar är betydligt högre än motsvarande fossilmaskin, pga lägre kostnad per mil, färre rörliga delar och mindre som kan krångla. Kolla gärna på Sandy Munro videos där han delar en Tesla model Y, extremt få delar jämfört med dito fossil.
Jag tycker det börjar bli lite tröttsamt att ständigt höra "jag tycker att elbil inte är miljövänligt", jag känner att det inte är bra.
Det är bättre för miljön. Det är smidigt att alltid ha full tank på morgonen. Ja den är piggare än det ni kör runt i idag. Har ni inte råd att få lägre driftkostnader, fine. Vill ni inte ha bil som är piggare och snabbare än den ni har idag behöver ni inte.
Intressant att många är så engagerade i miljön när det gäller att INTE skaffa en elbil men kör runt med fossiler som är långt från de mest miljövänliga i sin klass utan partikelfilter, adblue osv.