Öka effekten med hjälp av tryckluft

LarsCarlsson
11 augusti 2021 · 2 Inlägg

Hej,

Jag fick en idé när jag var ute och körde idag. Jag är stolt ägare till en SEAT Toledo -99 med VAG:s 1,6 liters motor utan turbo (motorkod AKL). På pappret levererar motorn 100 hästkrafter, en aning lite för att bilen ska vara riktigt rolig att köra. Tyvärr är denna motor ytterst svårtrimmad. Den bästa åtgärd som faktiskt verkar fungera är att byta kamaxel. Vilket jag inte vågar ge mig på.

Man har ju sett sådana där "elektriska turbos" som säljs på internet för att överladda en NA-motor, typ sån här https://www.aliexpress.com/item/1005002 … 8189%22%7D. De sägs ju vara en riktigt dålig idé som mer blir en restriktion än boost.

Nu till min idé. Säg att man placerar en trycklufttank på ett lämpligt ställe i bilen. Kopplar på en mindre kompressor som drivs av bilens 12v-system. Sen drar man en slang från lufttanken (som då innehåller tryckluft) via en justerbar tryckreduceringsventil, en elektriskt styrd AV/PÅ-ventil och kopplar sen in slangen innan luftmassemätaren men efter luftfiltret på bilens ordinarie insug. På så vis kan man under kortare stunder vid väl valda tillfällen få ut lite extra effekt av motorn genom att blåsa in tryckluft rätt in i motorns insug. Förslagsvis styrs allt genom nån knapp inne i kupén. Givetvis får man anpassa så att man inte laddar på mer luft än vad insprutningssystemet kan hantera att matcha med bränsle samt så att motor och växellåda inte påfrestas för mycket.

Jag kan tänka mig tryckluften tar slut tämligen fort (och då får den lilla kompressorn börja att ladda på med ny tryckluft igen), så boosten varar inte så länge. Storleken på trycklufttanken måste också hållas nere pga. viktskäl.

Det här är säkert en jättedålig idé. Exempelvis pga. dålig bränsleekonomi, mycket vikt, allt för korta intervaller med boost osv. Men visst borde det vara görbart? Lite kul att testa, eller vad tror ni?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 augusti 2021 · 17 545 Inlägg

Jag var inne på samma sak för 10 år sedan. Hittade något kit på nätet som jag skrev här på Gorg om. Problemet är att motorn vill ha sjuka mängder luft och även om du har en trycktank i bilen så räcker den ingenting. Det går alltså inte.

Annars hade nog bilar idag haft "konstgjord turbo" av kostnadsskäl.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
11 augusti 2021 · 5 865 Inlägg

Prova med en sån där bensindriven lövblåsare som kommunens hjon går omkring och väsnas med på hösten istället

MammDiin
11 augusti 2021 · 2 019 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Prova med en sån där bensindriven lövblåsare som kommunens hjon går omkring och väsnas med på hösten istället

Minns jag sett någon video där de hade flera såna ihopkopplade och om jag minns rätt så fick de ingen effektökning av det.

mb_pucken
11 augusti 2021 · 5 088 Inlägg

Finns redan en bättre lösning, lustgas.
Behövs dock mera bränsle också i båda fallen.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
husseman
11 augusti 2021 · 1 601 Inlägg

Hmm, att bara trycka in en satans massa luft, ger inte nåt. Du måste få in mera bränsle oxå.

Så detta faller... -  tänk om o Lycka till.
mvh/husse

mats757
11 augusti 2021 · 915 Inlägg

Ett kamaxelbyte är väldigt enkelt i det här sammanhanget…..
Även en turbokonvertering är enklare…

Dilemmat är att det krävs så enorma mängder luft.
Bränslet hade du ju redan tänkt på…. Men det är inte heller helt enkelt.

LarsCarlsson
12 augusti 2021 · 2 Inlägg

Tyvärr vad jag misstänkte. Tack för svar. Då slänger vi den här idén i papperskorgen.

dan-kristian
12 augusti 2021 · 518 Inlägg

LarsCarlsson skrev:
Tyvärr vad jag misstänkte. Tack för svar. Då slänger vi den här idén i papperskorgen.

lustgas som någon sa här kan du leka med.en spridare för gasen och en för bränslet och sen in med dom i insuget..

dkws2
12 augusti 2021 · 176 Inlägg

Du vill ju ha ett övertryck i insuget annars blir det ingen "boost" innan du ens hade fått ett övertryck hade det blåst ut genom luftburken.

Mercedes 300tdt "pickup" (1988)
torsen
12 augusti 2021 · 7 266 Inlägg

Med "dykartuber" kan du få högre tryck under längre tid.

I Citroen 2CV-kretsar är det populärt med "Luffarturbo".
Man ansluter en slang från bakom kylfläkten till luftrenarpipen.
Således i princip så som på Citroen AMB2 och AMI8.
Har jag provar på en 2CV.
Gav ingen utdelning i form av ökad topphastighet.
Hade hoppats på en ökning från 115 km/t till 120 km/t.
Har motorväg med 120 km/t inpå knuten - men icke möjlighet att torska för hastighetsöverträdelse där inte - succk.

Utmarks-Loke
12 augusti 2021 · 5 865 Inlägg

torsen skrev:
Med "dykartuber" kan du få högre tryck under längre tid.

I Citroen 2CV-kretsar är det populärt med "Luffarturbo".
Man ansluter en slang från bakom kylfläkten till luftrenarpipen.
Således i princip så som på Citroen AMB2 och AMI8.
Har jag provar på en 2CV.
Gav ingen utdelning i form av ökad topphastighet.
Hade hoppats på en ökning från 115 km/t till 120 km/t.
Har motorväg med 120 km/t inpå knuten - men icke möjlighet att torska för hastighetsöverträdelse där inte - succk.

Fartvinden i 115km/h är ju såpass stark att den borde ge motorn kraft att klara 120km/h och då ökar fartvinden så du borde kunna uppnå 125km/h och då ökar fartvinden igen och så vidare

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang