Saab 95 2.3t, 2007 automatproblem

Nyblivensaabagare
8 december 2021 · 14 Inlägg

Hej!
Har köpt en helt fantastisk rolig och bekväm bil men den har ett litet problem jag upplever med automatlådan. Lägger jag i tex D eller R så går varvet upp till typ 16-1700varv och slår lixom i växeln en aning hårt. Vid körning växlar den fint och mjukt förutom från 1-2 då den skjuter i växeln, ungefär samma känsla där att den få för mycket kraft vid övergång. Då jag haft många automatare innan med div problem och alltid blivit rådd att göra en service på lådan men som ALDRIG hjälpt så börjar jag att fråga här om någon har varit med om detta? Läst så mycket jag kan på olika forum och trådar om liknande problem, det mesta gäller den tidigare karossen, där ger man ofta råd att uppgradera programvaran hos Saab eller att byta styrdon. Styrdon och programvara är relativt billiga saker att byta/fixa men ser gärna lite råd och några skrivna rader från något som tror sig veta vad det kan röra sig om. Har precis varit Volvoägare där jag tröttnade på att laga och laga konstant som den gick sönder så jag skulle vara glad att slippa byta ut halva bilen och ändå inte vara nära en lösning:)
Tacksam för er input

Brådhis * Voff voff *
8 december 2021 · 10 287 Inlägg

Har du kollat nivån på oljan och bedömt skicket på den? Långsam och hård iläggning av D kan bero på låg nivå.

Anledningen till att oljebyte/spolning inte hjälper när lådan redan börjat ha hyss för sig är för att det egentligen är för sent då... Oljan skulle bytts innan den blev så dålig att slitaget i lådan ökade.

Det är för övrigt samma automatlåda som i Volvo V70N m.fl. smile

Senast redigerat av Brådhis (8 december 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Nyblivensaabagare
8 december 2021 · 14 Inlägg

Det har jag inte gjort, är det svårt att göra själv? ( ganska ohändig men inte dum haha) . Skulle kunna vara värt att köra förbi en verkstad så dem kollar det lite snabbt annars om det är bökigt själv

Senast redigerat av Nyblivensaabagare (8 december 2021)

Brådhis * Voff voff *
8 december 2021 · 10 287 Inlägg

Den ska vara varmkörd, stå på tomgång på plan mark och du ska ha just gått igenom alla lägen på växelväljaren (stanna nå´n eller några sekunder på varje).

Brukar vara en gul sticka långt ner i framkant av motorutrymmet (på lådan förstås).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Nyblivensaabagare
8 december 2021 · 14 Inlägg

Då jag inte hittade stickan så körde jag till verkstad(ej saab verkstad), dem hittade inte heller stickan. Så jag tänker som så att jag får väll stå ut med detta tillsvidare och be dem kika på nästa service helt enkelt. Upptäckte även att den läcker olja ifrån ventilkåpspackningen:/

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang