Vilket slutsteg ska jag ha till mina basar?

Elvingsson
26 december 2021 · 4 Inlägg

Tja, jag har 2x12 basar som levererar 700watt rms och just nu har jag ett monoblock som levererar 350watt rms på 2ohm. Basarna är parallellkopplade till 2ohm. Jag undrar om det skulle fungera att uppgradera till ett monoblock som levererar 750watt rms?

Elvingsson
26 december 2021 · 4 Inlägg

levererar 750watt rms på 2ohm*

patrik79
27 december 2021 · 782 Inlägg

Det går hur bra som helst att ha ett slutsteg som levererar 750w till basar som tål 700w.
Kolla bara så att kablarna är tillräckligt grova för det nya slutstegets strömförbrukning.

Elvingsson
30 december 2021 · 4 Inlägg

tack så mycket för svar!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 december 2021 · 13 749 Inlägg

ja utan problem..  inte farligt att köra med ett 3000watts steg till basarna heller..    betydligt mycket lättaare att avgöra om en högtalare får för mycket effekt då den mekanisk bottnar medans förlite effekt så blir det dist som är betydligt svårare att höra på ett par basar och dessutom väldigt snabbt dödar en högtalare.. 

men sen säljs det mycket skräp nu förtiden så man vet ju inte riktigt om man verkligen får vad som uppges..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Elvingsson
3 januari 2022 · 4 Inlägg

jag har tänkt mig att köpa detta monoblocket, Bass Habit SPL ELITE 1000.1DF och det levererar 750watt rms på 2ohm. tycker du jag borde köpa ett bättre steg än det eller räcker det med det monoblocket?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang