Vägning av släp vid tex poliskontroll. Fundering

Eleeb90
2 februari 2022 · 345 Inlägg

Hej! Har en liten fundering. Vet inte om någon tänkt på det förut.

Vi säger att om man har en bil med till kopplat släp, släpet är lastat så det väger 1500 kg totalt. Det är lastat så att 100 kg trycker på kul handsken mot kulan dvs kul tryck.

Då borde ju 1400 kg trycka på axeln/axlarna på släpet?

Om tex polis vid en kontroll vägning sätter vågar på släpets axel. Då borde väl det visa 1400 kg?

Det är väl aldrig som dom ber en koppla lös släp från bilen och väga?

Mvh

Hamilton
3 februari 2022 · 8 865 Inlägg

Dom väger bil + släp och endast släp.

Fotograf på tierpidag.se
Brådhis * Voff voff *
3 februari 2022 · 10 287 Inlägg

Det är dessutom inte omöjligt att dom, om det inte är första dagen på jobbet, ser att du har ett kultryck på 100 kg och då lär dom garanterat väga släpet enskilt...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Eleeb90
3 februari 2022 · 345 Inlägg

Hamilton skrev:
Dom väger bil + släp och endast släp.

Okej. Sen är det ju inte varje dag man blir vägd. Men har inte hört talas om någon som fått kopplat från släpet från bilen.

Eleeb90
3 februari 2022 · 345 Inlägg

Brådhis skrev:
Det är dessutom inte omöjligt att dom, om det inte är första dagen på jobbet, ser att du har ett kultryck på 100 kg och då lär dom garanterat väga släpet enskilt...

100 kg är väl ett relativt normalt kul tryck för lastat släp. O lastat släp är det mer mot 50 kg. smile

Brådhis * Voff voff *
3 februari 2022 · 10 287 Inlägg

Eleeb90 skrev:

Brådhis skrev:
Det är dessutom inte omöjligt att dom, om det inte är första dagen på jobbet, ser att du har ett kultryck på 100 kg och då lär dom garanterat väga släpet enskilt...

100 kg är väl ett relativt normalt kul tryck för lastat släp. O lastat släp är det mer mot 50 kg. smile

50-80 kg är det rekommenderade. Både för lastat och för olastat släp. Över det är egentligen "för mycket" och under det är inte heller bra.

Många dragkrokar är inte ens godkända för mer, dvs har du 100 kg kultryck har du en form av överlast.

Läs här tex: http://www.husvagnochcamping.se/artikla … -kultryck/

Ska du dra släp, i synnerhet tyngre, så kan BE (eller iaf teorin) vara ett hett tips, finns mycket matnyttigt där.

Senast redigerat av Brådhis (3 februari 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
3 februari 2022 · 2 840 Inlägg

Dom väger samtliga axlar på fordonet.
Så är det överlast i bilen och ok på släpet torskar man ändå.

Troligen tar dom inte kultrycket om det inte är uppenbart fel.

Självklart ska det vara RÄTT, men annars hellre lite för högt kultryck än för lågt.
För lågt ger ett mer nervöst uppträdande än för högt, och ett NEGATIVT kultryck (dvs lyfter draget) är så gott som okörbart. Livsfarligt beteende av ekipaget.

Senast redigerat av Mossan1 (3 februari 2022)

torpis Forummoderator
3 februari 2022 · 10 572 Inlägg

Den lilla tumregeln att polisen kan få för sig att göra precis vad som helst gäller även här.

Ju mer välkammad man är själv och desto prydligare ekipaget är desto mindre chans att råka ut för kreativitet hos polismannen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torsen
3 februari 2022 · 7 264 Inlägg

Jag har ägt såväl båtsläp som husvagnar och bilsläp.
Förutom båtsläp väger jag alltid kultrycket, numera.
Som husvagnsnovis hade jag första resan för lågt kultryck.
Resulterade i livsfarligt ekipage.
Som bilsläpdragare ligger jag på 80 kg kultryck.
Mäter med badrumsvåg.
Försöker ha "allt löst" bak i dragbilen, eftersom jag tangerar totalvikten med bilen på bilsläpet.
Dock har jag aldrig var utsatt för trafikinspektörers vägningsintresse, men väl lastsurrning - som fått godkänt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 februari 2022 · 13 749 Inlägg

torpis skrev:
Den lilla tumregeln att polisen kan få för sig att göra precis vad som helst gäller även här.

Ju mer välkammad man är själv och desto prydligare ekipaget är desto mindre chans att råka ut för kreativitet hos polismannen.

regel nummer ett.. ser det vättigt ut är risken låg att bli stoppad.  ser det illa ut så är risken hög.   

innan jag fick ett körkort man var rädd om så sket jag totalt i vikter och sånt.    orka skiten dra det man lastade på så körde man. smile

nu körde jag alltid volvo förr och då blir det rätt okej last endå.  fast olovligt var det många gånger. mer gånger än lagligt. 

när jag för några år sen skulle lösa det lagligt så fick jag välja det absolut sämsta alternativet att dra med. för att reglerna är obota korkade.

skulle till stockholm från örebro och hämta en Lupo 3l.   hittade ett släp som är reggat 1500kg 
problemet var bara att det var 50kg för mycket för min 407sw 2.ohdi för att dra det släpet.  så fick låna en volvo 745:a får dra 1600kg på b-kort på den.  men hur stadigt är det? inte alls och betydligt farligare att dra med en gammal 745gl än en 407:A som är stadigare på alla sätt bättre bromsar och betydligt mer lämplig som drag bil i alla aspekter.    tycker att det blir väldigt dumnt ibland.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torpis Forummoderator
3 februari 2022 · 10 572 Inlägg

Growe skrev:

torpis skrev:
Den lilla tumregeln att polisen kan få för sig att göra precis vad som helst gäller även här.

Ju mer välkammad man är själv och desto prydligare ekipaget är desto mindre chans att råka ut för kreativitet hos polismannen.

regel nummer ett.. ser det vättigt ut är risken låg att bli stoppad.  ser det illa ut så är risken hög.   

innan jag fick ett körkort man var rädd om så sket jag totalt i vikter och sånt.    orka skiten dra det man lastade på så körde man. smile

nu körde jag alltid volvo förr och då blir det rätt okej last endå.  fast olovligt var det många gånger. mer gånger än lagligt. 

när jag för några år sen skulle lösa det lagligt så fick jag välja det absolut sämsta alternativet att dra med. för att reglerna är obota korkade.

skulle till stockholm från örebro och hämta en Lupo 3l.   hittade ett släp som är reggat 1500kg 
problemet var bara att det var 50kg för mycket för min 407sw 2.ohdi för att dra det släpet.  så fick låna en volvo 745:a får dra 1600kg på b-kort på den.  men hur stadigt är det? inte alls och betydligt farligare att dra med en gammal 745gl än en 407:A som är stadigare på alla sätt bättre bromsar och betydligt mer lämplig som drag bil i alla aspekter.    tycker att det blir väldigt dumnt ibland.

Jag eldade med pellets, det säger väl allt....

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang