Vilken kardan passar på 240-77?

Noxited
10 april 2022 · 5 Inlägg

Tjena, Jag har nyss skaffat en 242 från 1977. Just nu vibrerar kardanaxeln som ut i helvete när man kör. Motorn är en b230A, växellådan är en m47. Sen är det en original bakaxel från 77 så förra ägaren har byggt en hemmabyggd kardan för att kardanen ska passa mellan växellåda och bakaxel. Finns det någon som vet vilken kardan som passar eller måste jag byta växellådan för att en annan kardan ska passa?

Tack.

Steff240
10 april 2022 · 1 025 Inlägg

Valfri kardan från 240 med M47-växellåda ska passa längdmässigt om motor och växellåda sitter i originalfästen.

Däremot tror jag att det finns åtminstone 2 olika grovlekar att välja mellan, och du behöver nog välja rätt beroende på vilka medbringare du har på växellåda/bakaxel.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 april 2022 · 14 077 Inlägg

Noxited skrev:
Tjena, Jag har nyss skaffat en 242 från 1977. Just nu vibrerar kardanaxeln som ut i helvete när man kör. Motorn är en b230A, växellådan är en m47. Sen är det en original bakaxel från 77 så förra ägaren har byggt en hemmabyggd kardan för att kardanen ska passa mellan växellåda och bakaxel. Finns det någon som vet vilken kardan som passar eller måste jag byta växellådan för att en annan kardan ska passa?

Tack.

Passar inte en original Volvokardan till en 242 -77?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Steff240
10 april 2022 · 1 025 Inlägg

Vettemannen skrev:

Noxited skrev:
Tjena, Jag har nyss skaffat en 242 från 1977. Just nu vibrerar kardanaxeln som ut i helvete när man kör. Motorn är en b230A, växellådan är en m47. Sen är det en original bakaxel från 77 så förra ägaren har byggt en hemmabyggd kardan för att kardanen ska passa mellan växellåda och bakaxel. Finns det någon som vet vilken kardan som passar eller måste jag byta växellådan för att en annan kardan ska passa?

Tack.

Passar inte en original Volvokardan till en 242 -77?

/Benny

Den 5-växlade M47-lådan kom inte förrän årsmodell -83 tror jag neutral förmodligen har TS bil varit 4växlad (m45) eller haft OD-lådan (m46) som båda är lite kortare.

simlar
10 april 2022 · 5 532 Inlägg

Standard M47-kardan ska passa rätt på.

Det är inte så att den är felmonterad i splinesen?
För då hamnar knutkorsen fel i förhållande till varandra och orsakar kraftiga vibrationer.


https://dodgeforum.com/forum/attachments/2nd-gen-ram-tech/22684-need-driveshaft-help-driveshaft-phasing.jpg?dateline=1388591657

Senast redigerat av simlar (10 april 2022)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Noxited
10 april 2022 · 5 Inlägg

simlar skrev:
Standard M47-kardan ska passa rätt på.

Det är inte så att den är felmonterad i splinesen?
För då hamnar knutkorsen fel i förhållande till varandra och orsakar kraftiga vibrationer.

Runt 20km/h vibrerar det inte så mycket men när jag ligger runt 30 och 40 vibrerar det kraftigt.

Hur vet man att splinsen är fel?

simlar
10 april 2022 · 5 532 Inlägg

Noxited skrev:

simlar skrev:
Standard M47-kardan ska passa rätt på.

Det är inte så att den är felmonterad i splinesen?
För då hamnar knutkorsen fel i förhållande till varandra och orsakar kraftiga vibrationer.

Runt 20km/h vibrerar det inte så mycket men när jag ligger runt 30 och 40 vibrerar det kraftigt.

Hur vet man att splinsen är fel?

Kolla bilden jag lagt till i mitt föregående inlägg.
Googla på U-joint phasing om du vill läsa på mer om det.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang