Köpråd hot-hatch/sportbil 300-400k (Mest driftsäker?)

Vansterfilen
13 juli 2022 · 100 Inlägg

Hej!

Det börjar bli dags för nytt bilköp. Jag är rätt säker på vilken typ av bil och även vilka bilmodeller det är som är av intresse då jag provkört det mesta inom mitt yrke som bilrecensent, men jag har väldigt dålig koll på den mekaniska biten av bilägande. Vilka bilar är dyrast i service? Samt vilka håller i princip bäst?

De bilar jag är mest intresserad av är Renault Mégane R.S. Trophy samt VW Golf R (Helst kombi). Inom min budget som ligger runt 300 till 400k finnes det 2018års modeller med upp till 5000 mil på mätaren. Köper jag Renaulten får jag mindre mil och i vissa fall någon årsmodell nyare.

Någon som har koll på hur det ligger till driftmässigt med båda dessa bilarna? Är franska bilar att lita på numera? Hur håller VAGs nyare bilar? Om någon äger någon av dessa bilar får ni gärna dela med er av era erfarenheter!

Exempel på bilar jag kikar på:
https://www.blocket.se/annons/stockholm … /101902849
https://www.blocket.se/annons/skane/vol … /101943336

Tar gärna emot tips på andra bilar som kan vara intressanta!

Senast redigerat av Vansterfilen (13 juli 2022)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 juli 2022 · 14 086 Inlägg

En liten undran bara: Vad är en hot-hatch?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
uhlin
13 juli 2022 · 2 835 Inlägg

Vettemannen skrev:
En liten undran bara: Vad är en hot-hatch?

/Benny

Tror det är nån typ av hatchback modell.

Vansterfilen
13 juli 2022 · 100 Inlägg

Vettemannen skrev:
En liten undran bara: Vad är en hot-hatch?

/Benny

En halvkombi med en generös dos hästkrafter. smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 juli 2022 · 17 630 Inlägg

Kanske för liten för dig men Hyundai i30N Performance är något av det roligaste man kan köpa i klassen "mindre normalbilar med på tok för stora motorer".

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
13 juli 2022 · 5 905 Inlägg

Vill bara påpeka att den enda moderna bilen i det segmentet som har bakhjulsdrift är bmw 1-serien, förra generationen. Om man tycker mer om över- än understyrning.

Vansterfilen
16 juli 2022 · 100 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Kanske för liten för dig men Hyundai i30N Performance är något av det roligaste man kan köpa i klassen "mindre normalbilar med på tok för stora motorer".

Håller med om att det är en rolig bil, dessvärre faller inte utseendet mig i smaken.

Utmarks-Loke skrev:
Vill bara påpeka att den enda moderna bilen i det segmentet som har bakhjulsdrift är bmw 1-serien, förra generationen. Om man tycker mer om över- än understyrning.

Jo, så är det. Personligen anser jag att en hot-hatch ska vara framhjulsdriven, alternativt fyrhjulsdriven så skippar 1-serie. Men det är förbannat roliga bilar!

Är rätt bestämd nu på att valet landar på en Golf R. 1.8 litersmotor är lite i klenaste laget när 2.0an i Golf R enkelt kan chiptrimmas upp till 365 hästar. Förhoppningsvis svalnar begagnatmarknaden något innan årsskiftet så jag kan slå till på ett fint exemplar. Tack för all input! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang