Mercedes läcker stora mängder diesel från tanklock

Haam
28 mars 2022 · 3 Inlägg

Har en Mercedes A-klass från 2013 som läcker diesel från tanklocket. Har läckt ut ca 20 liter, alltså inte bara att den varit ”för full”. Utan den har läckt under en hel natt, och öppnar man tanklocket så rinner det på i bra fart. Bärgaren körde ner slang och allt verkade normalt efter det, han kunde inte heller se något som såg konstigt ut.
Slutade att rinna tillfälligt men 2-3 h senare var det tillbaka i samma styrka.

Tips på vad det kan vara för fel?! 🙈

Brådhis * Voff voff *
28 mars 2022 · 10 280 Inlägg

Blir det likadant om den står utan tanklock? Dvs så att tryck inte kan byggas upp i tanken.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Haam
28 mars 2022 · 3 Inlägg

Vet tyvärr inte, trycket byggs dock upp utan att bilen är igång eller rullar.
Fick svar från verkstaden nu att 2 av 4 spridare är defekta, och att de två som fungerar sjunger på sista versen. Är inte detta något som jag borde märkt av under körning isåfall?

Dryga 40’ för att reparera iaf….!

viccoA
28 mars 2022 · 3 110 Inlägg

20 liter? Har du ringt brandkåren och fått hjälp med saneringen? Hoppas det inte runnit ner i någon brunn.

Senast redigerat av viccoA (28 mars 2022)

Brådhis * Voff voff *
28 mars 2022 · 10 280 Inlägg

Haam skrev:
Vet tyvärr inte, trycket byggs dock upp utan att bilen är igång eller rullar.
Fick svar från verkstaden nu att 2 av 4 spridare är defekta, och att de två som fungerar sjunger på sista versen. Är inte detta något som jag borde märkt av under körning isåfall?

Dryga 40’ för att reparera iaf….!

Defekta spridare borde nog märkas, men framförallt så orsakar inte defekta spridare så att det bygger tryck i din tank.

40k låter saftigt för byte av 4 spridare...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
doktorduett
29 mars 2022 · 354 Inlägg

rinner det ut 20 liter när den står still, är det dags att välta över den så den står på alla 4 hjul igen

torsen
29 mars 2022 · 7 238 Inlägg

Nu vet jag inte hur det är med din Mercedes, och kanske har jag fel teori.
Är det stopp i luftningen fram till kolkanistern så kan det kanske sakta byggas upp tryck som via avluftningen i påfyllningsröret med övertrycket trycker ut bränslet genom luftningen?

Robban_F Avstängd
29 mars 2022 · 301 Inlägg

Inte en chans att 20 liter bränsle kan tryckas ur tanken utan vidare. Har någon skämtat aprillo med dig och lagt någon slags ballong i din tank? Hur som helst så skulle jag undersöka innehållet i tanken med en kamera via smal kabel. Att det dessutom skulle ha med spridarna att göra är ju enbart bluff från verkstan. Det kan du veta eftersom fenomenet inträffar även när motorn inte är igång.

(alternativt så skämtar du aprillo med oss smile

Haam
29 mars 2022 · 3 Inlägg

För att börja uppifrån- ja det är sanerat med hjälp av räddningstjänsten. Ingen brunn i närheten.

Vidare: bärgningsman på plats körde ner slang och fick det att sluta rinna över. Trodde därefter att problemet var utrett och tyckte att jag kunde köra bilen. Körde den två km, (den har innan dess stått still över natten) öppnade tanklocket och allt var lugnt. Bilen stod still och avstängd i 2-3 h och när jag öppnade igen då så rann det över på nytt, vi är nere på ungefär halvfull tank när detta händer nu.

Är det värt att ta bilen till annan verkstad för en second opinion kanske?

Fredin1340
16 juli 2022 · 1 Inlägg

Haam skrev:
Har en Mercedes A-klass från 2013 som läcker diesel från tanklocket. Har läckt ut ca 20 liter, alltså inte bara att den varit ”för full”. Utan den har läckt under en hel natt, och öppnar man tanklocket så rinner det på i bra fart. Bärgaren körde ner slang och allt verkade normalt efter det, han kunde inte heller se något som såg konstigt ut.
Slutade att rinna tillfälligt men 2-3 h senare var det tillbaka i samma styrka.

Tips på vad det kan vara för fel?! 🙈

Kom ni fram till en lösning på detta problem, har nämligen en a klass från 2013 som beter sig lika dant

Mvh

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 juli 2022 · 14 058 Inlägg

Fredin1340 skrev:

Haam skrev:
Har en Mercedes A-klass från 2013 som läcker diesel från tanklocket. Har läckt ut ca 20 liter, alltså inte bara att den varit ”för full”. Utan den har läckt under en hel natt, och öppnar man tanklocket så rinner det på i bra fart. Bärgaren körde ner slang och allt verkade normalt efter det, han kunde inte heller se något som såg konstigt ut.
Slutade att rinna tillfälligt men 2-3 h senare var det tillbaka i samma styrka.

Tips på vad det kan vara för fel?! 🙈

Kom ni fram till en lösning på detta problem, har nämligen en a klass från 2013 som beter sig lika dant

Mvh

Jaa, det vore bra om TS skriver här i tråden om han/hon kom till rätta med problemen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Brådhis * Voff voff *
16 juli 2022 · 10 280 Inlägg

Lustigt nog råkade en släkting till mig ut för detta på sin Seat Toledo -99 för nå´n månad sedan. Så fort han startade så rann det ur tanklocket. Han lämnade in den och "dom gjorde någonting med slangarna till returen till tanken" om han minns rätt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
16 juli 2022 · 2 828 Inlägg

Detta låter långsökt, men är enda möjliga förklaringen jag kan komma på om det trycks ut bränsle genom påfyllningen.

Det är två ventiler (minst) i EVAP systemet. En sätter vakuum och andra öppnar för att inte tanken ska sugas ihop.
Ska jag gissa så öppnar inte utjämningsventilen så tanken sugs ihop och pressar likt en klämd festis ut genom påfyllningen. Tanken kan ju kollapsa efter några minuter.

Om du öppnar locket för tryckutjämning efter varje färd borde inte fenomenet uppstå.  Heller inte med lite bränsle i tanken.

MrHyde
16 juli 2022 · 654 Inlägg

Vettemannen skrev:
Jaa, det vore bra om TS skriver här i tråden om han/hon kom till rätta med problemen.

/Benny

TS har inte varit online här sen dagen efter sitt senaste inlägg så där får vi nog inget svar.

Live long, and prosper.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 juli 2022 · 14 058 Inlägg

MrHyde skrev:

Vettemannen skrev:
Jaa, det vore bra om TS skriver här i tråden om han/hon kom till rätta med problemen.

/Benny

TS har inte varit online här sen dagen efter sitt senaste inlägg så där får vi nog inget svar.

Jaa, jag såg det nu. Många blir bara medlemmar för ett hastigt uppkommet problem med sin bil sen så är dom inte aktiva på forumet något mer.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Robban_F Avstängd
16 juli 2022 · 301 Inlägg

Vettemannen skrev:

MrHyde skrev:

Vettemannen skrev:
Jaa, det vore bra om TS skriver här i tråden om han/hon kom till rätta med problemen.
/Benny

TS har inte varit online här sen dagen efter sitt senaste inlägg så där får vi nog inget svar.

Jaa, jag såg det nu. Många blir bara medlemmar för ett hastigt uppkommet problem med sin bil sen så är dom inte aktiva på forumet något mer.
/Benny

Jo då, nästa gång ett problem uppkommer så kommer ett inlägg med frågan "Vilken knapp ska jag trycka på för att slippa felsöka och lösa mitt problem omedelbart?"

MrHyde
17 juli 2022 · 654 Inlägg

Vettemannen skrev:

MrHyde skrev:

Vettemannen skrev:
Jaa, det vore bra om TS skriver här i tråden om han/hon kom till rätta med problemen.

/Benny

TS har inte varit online här sen dagen efter sitt senaste inlägg så där får vi nog inget svar.

Jaa, jag såg det nu. Många blir bara medlemmar för ett hastigt uppkommet problem med sin bil sen så är dom inte aktiva på forumet något mer.

/Benny

Ja, tyvärr. Har blivit en kolossal ökning senaste 1-2 åren på sådana, nästan varje uppdaterad/ny tråd är nån mupp som ska ha och ha men inte ge tillbaka till forumet. Bättre om alla delade med sig av vad man kan, och speciellt om man får en lösning på ett problem man själv frågade efter.

Live long, and prosper.
Robban_F Avstängd
17 juli 2022 · 301 Inlägg

MrHyde skrev:
Ja, tyvärr. Har blivit en kolossal ökning senaste 1-2 åren på sådana, nästan varje uppdaterad/ny tråd är nån mupp som ska ha och ha men inte ge tillbaka till forumet. Bättre om alla delade med sig av vad man kan, och speciellt om man får en lösning på ett problem man själv frågade efter.

Det syns tydligt att de flesta frågeställare som är av typ "mupp" som du skrev, vill bara veta vilken knapp man ska trycka på och samtidigt vägra felsökning.
Jag anser att alla motorforum ska trycka mer på felsökning och felsökningstekniker istället för att byta det mesta på chans.
Insistera på inköp av en multimeter till att börja med. Sedan kanske ett inlägg om hur man använder en sådan. Tona ner alla tokbyten och be någon kompis om hjälp med det fysiska om man inte själv kan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang