6.7 kW laddningshastighet i vår RAV 4 PHEV ?

KenthIJ
21 december 2022 · 1 485 Inlägg

I en av butikerna i vår lilla stad så finns en "gratis" laddstolpe angiven max 22kw och där kan vår RAV 4 PHEV som kan ta emot max ca 6.7 ladda såpass snabbt (alltså 6.7 om jag står ensam vid stolpen) men det är bara på just den stolpen. Har inte lyckats ladda snabbare/mer än 3.5 på andra stolpar.

Finns en annan butik med en likadan laddare (max 22 kW) men där har jag bara lyckats ladda med max 3.5 kW trots att jag står ensam vid stolpen.

Hur kan detta komma sig ?

(skyltar helt oblygt med min okunnighet)

xXSammy
22 december 2022 · 6 586 Inlägg

Provat ladda med samma förutsättningar? Säg start vid 20%

De/Dem
KenthIJ
3 januari 2023 · 1 485 Inlägg

xXSammy skrev:
Provat ladda med samma förutsättningar? Säg start vid 20%

Får skaffa större hatthylla till alla mina "skämshattar" och ta på mig ytterligare en.

Såg nu att laddaren vid den andra butiken bara har max 11 kWh (ser annars precis likadan ut som den max 22 laddaren som faktiskt levererar 6.7 kWh till vår RAV 4 PHEV) men... eftersom bilen har en ombordladdare som skall ta 6.7 kWh så borde den väl kunna göra det även från en 11kWh laddare (eller är det så att när det står max 11kWh så kanske den bara levererar de 3.5 som jag kan ladda min bil med? )

Är det så att det som påverkar hur mycket min bil kan ta emot, oavsett om laddaren är på 22, 11 eller 7.5 kWh , är om det är 16 eller 32 A och 1fas eller 3 fas?

KenthIJ
10 januari 2023 · 1 485 Inlägg

I hyreshuset där vi bor har vi 6st laddstolpar, med två uttag på varje, från Eways och vi som är boende har laddkort som vi kan ladda för 2.75 sek/kWh (inkl moms) för.
Det tar dock lång tid, 4 h och 40 min nu på vintern ( tog 3 h och 40 min i somras) att ladda vår RAV 4 PHEV som har en 6.6kWh ombordladdare och totalt 18.1 kWh batteri, från 0-100 % ( tom till full). Inser att bilen har en buffert så 0-100 % innebär förmodligen inte 18.1 kWh. Ser på räkningen att bilen aldrig laddat mer än 14.5 kWh på en 0-100 % laddning. Borde ju dock vara en del "svinn" av el under ladd processen.

På 3 st laddare står det max 11 kWh (där brukar jag ladda) och 3 stolpar med max 3.7 kWh men ingen angivelse av A eller fas på någon av stolparna, så jag skrev till Eways och frågade.

Fick nedanstående svar -

"laddaren är 3 fas 16A. Du kan därför få ut max 3,7kW på varje fas. Tyvärr kan Plug in hybrider bara ta emot laddning från en fas vilket gör att du bara får 3,7kW/h.

Med vänliga hälsningar,
With best regards,"

Senast redigerat av KenthIJ (10 januari 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang