Kärvande bakbroms

mrcat
18 februari 2023 · 4 Inlägg

Hej,

För 2 veckor sedan började min luft sensor lampa lysa, det visade sig sedan att det var för att bakbromsen hade börjat kärva..
Löste detta tillfälligt då för jag skulle åka till Jämtland och åka skidor några dagar senare genom att pressa tillbaka kolven i oket manuellt och sedan smörja upp de rörliga bromsdelarna.
Hur som så löste detta problemet och kunde åka ca 180 mil utan problem, tills igår när jag åkte i ett regnoväder. Då idag när jag åkte så tändes luftsensorlampan igen... Min hypotes är att det kom in fukt på kolven från regnovädret igår och att den började rosta under natten?

Idag när jag började plocka isär bromsen så tänkte jag att det är lika bra att ta bort gummidamasken som täcker bromskolven för att se hur den ser ut under. Då den verkade smällt fast efter första gången bromsen kärvade så gick själva gummi damasken sönder. Som ni kan se så är det en del rost på den. Hur som helt är min fråga ska jag

1. slipa bort all rost på kolven och sedan smörja upp den och på med en ny gummi damask (kostar ca 500 för renovering paket)

2. Köpa nytt ok (kostar ca 7000)

Tacksam för hjälp då jag aldrig gjort något liknande förut.




btw pressade ut bromkolven på bilderna så att ni ska se skicket på den

https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245550/245550-4a4959e349959f6bf8e978fee8259b25.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245550/245550-6a1ce03870805416310cbb1f425c9d01.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245550/245550-a82efccd7de9675026f1726f826973cc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245550/245550-17b0b5141ba87049c813cb9c2f706ae5.jpg

Senast redigerat av mrcat (18 februari 2023)

spillolja
18 februari 2023 · 4 028 Inlägg

Repsats och gör rent kolven, smörj in med bromscylinderfett/silikonfett
anvisning för reparation bör följas
Vad är det för kärra ?

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
mrcat
18 februari 2023 · 4 Inlägg

spillolja skrev:
Repsats och gör rent kolven, smörj in med bromscylinderfett/silikonfett
anvisning för reparation bör följas
Vad är det för kärra ?

smile

Det är en golf mk7 1,6 tdi från 2013. Jo blir nog att köra på det.

Oket är ju riktigt rostigt men kan någon av er mer veteraner se om det ser illa ut?

spillolja
18 februari 2023 · 4 028 Inlägg

Kolven ser ganska bra ut
men har inte ebay, bildelaronline24 delar ?
https://www.bildelaronline24.se/vw/golf … %5B0%5D=HA
kolla diameter på kolv och PR-nummer

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mossan1
18 februari 2023 · 2 832 Inlägg

Luftsensorlampa????
Finns ingen sådan.

Bromskolven ser ju tråkig ut och åtgärd är inte fel, men man undrar vad den varnade för.
Anliggande broms finns ingen sensor för.

mrcat
18 februari 2023 · 4 Inlägg

Mossan1 skrev:
Luftsensorlampa????
Finns ingen sådan.

Bromskolven ser ju tråkig ut och åtgärd är inte fel, men man undrar vad den varnade för.
Anliggande broms finns ingen sensor för.

tpms lampan (lampan som brukar börja lysa när man byter från sommar till vinterdäck eller tvärt om : ) ) kanske det kallas, den började i mitt fall nästan 100% lysa för att det blev för varmt. Själva VW märket på fälgen lostnade första gången bromsen började kärva.. Är därför jag gör en större åtgärd nu för om det går lika varmt igen lär nog hjullagret gå sönder

Senast redigerat av mrcat (18 februari 2023)

zzr94092
18 februari 2023 · 4 395 Inlägg

Tpms ,är ju för däcktrycket

Utmarks-Loke
18 februari 2023 · 5 845 Inlägg

Man kanske kan förlänga livet på grejerna ett år om man tar isär och smörjer upp, kanske byter damasker osv. men det är bara en tidsfråga innan det kommer tillbaka. Jag tröttnade efter att ha smörjt upp två av oken på bilen ett par gånger vardera och ett tredje började kärva också, och bytte alla fyra. Sedan dess har bromssystemet varit problemfritt. Tyvärr är ju ok med elektrisk handbroms dyra även som pirat men jag ser att Trodo har för under 1100kr. När du tröttnat på att skruva kan du köpa ett sådant, eller helt två så du får likadana på samma axel.

husseman
19 februari 2023 · 1 597 Inlägg

Hmm, byt ut oken- bara terapi att smörja o riva o smörja..
mvh/husse

Mossan1
19 februari 2023 · 2 832 Inlägg

mrcat skrev:
tpms lampan (lampan som brukar börja lysa när man byter från sommar till vinterdäck eller tvärt om : ) ) kanske det kallas, den började i mitt fall nästan 100% lysa för att det blev för varmt. Själva VW märket på fälgen lostnade första gången bromsen började kärva.. Är därför jag gör en större åtgärd nu för om det går lika varmt igen lär nog hjullagret gå sönder

Bilen var en VW Golf från 2013, inte sant?

Nu är TPMS systemet på VAG (mfl) taget från ABS givarna.
Alltså inga sensorer i däcken.
Är det nu ett samband i detta har alltså bromsen legat an så hårt att det påverkat hjulhastigheten tillräckligt för att lura att det är för lågt däcktryck.

Möjligt?
Ja det är det, speciellt på ej driven axel och i halt väglag.

Ska det hända på bra vägunderlag ligger det på REJÄLT och borde märkas i bilen samt lukta ve och förbannelse när man stannar. Men så var det nog i detta fallet.

Senast redigerat av Mossan1 (19 februari 2023)

Utmarks-Loke
19 februari 2023 · 5 845 Inlägg

Ja, kärvande ok märks bäst på att en av fälgarna är varm efter man kört en bit. Har man bromsat mycket kan de vara lätt ljumna fast allt är ok, men då kan en vara mycket varmare än övriga. Hissar man upp kommer man känna att hjulet snurrar trögt.

mrcat
19 februari 2023 · 4 Inlägg

Mossan1 skrev:

mrcat skrev:
tpms lampan (lampan som brukar börja lysa när man byter från sommar till vinterdäck eller tvärt om : ) ) kanske det kallas, den började i mitt fall nästan 100% lysa för att det blev för varmt. Själva VW märket på fälgen lostnade första gången bromsen började kärva.. Är därför jag gör en större åtgärd nu för om det går lika varmt igen lär nog hjullagret gå sönder

Bilen var en VW Golf från 2013, inte sant?

Nu är TPMS systemet på VAG (mfl) taget från ABS givarna.
Alltså inga sensorer i däcken.
Är det nu ett samband i detta har alltså bromsen legat an så hårt att det påverkat hjulhastigheten tillräckligt för att lura att det är för lågt däcktryck.

Möjligt?
Ja det är det, speciellt på ej driven axel och i halt väglag.

Ska det hända på bra vägunderlag ligger det på REJÄLT och borde märkas i bilen samt lukta ve och förbannelse när man stannar. Men så var det nog i detta fallet.

Jo det luktade mycket bränt första gången, plastkapseln i mitten lossnade till och med när jag körde, skulle gissa på att skivan var mellan 100 - 300.

Hur som så tändes den lampan vid alla tillfällen sensorn verkade gå varmt eller att däcket snurrade lite långsammare

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang