Skillnad i kvalitet på billiga vs märkesfjädrar?

Koster
6 april 2023 · 108 Inlägg

Hallå Petroleumberoende!

Extrem dyrtid råder så är jag tvungen att välja billigare alternativ på delar nu när fjädringen behöver bytas på gammelbilen.

Noterar att Skruvat har "Noname" fjädrar som kostar 300kr mindre styck än motsvarande  KYB/Lesjöfors etc men i övrigt uppfyller dom specifikation. Vill ju att bilen skall vara trafiksäker och att fjädrarna håller för vanlig körning men min erfarenhet av andra komponenter säger att det inte skiljer så mycket mellan "Premium" och budgetmärkena idag. Har tidigare köpt Biltema fjädrar till flera bilar utan problem men till min bil har dom numera utgått ur sortimentet.

Så frågan är om det är någon som har en aning om hur mkt det skiljer mellan budget och dyra fjädrar, vågar man chansa på Skruvats egna märke?

spillolja
6 april 2023 · 4 028 Inlägg

Mister-auto.se  bölk ?
bildelarinline24.se ?
trodo.se ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Koster
6 april 2023 · 108 Inlägg

Menar du att det finns andra onlinebutiker så är jag medveten om det och har kollat runt innan jag postade här.
Saken är att jag är tvungen att välja budgetalternativ oavsett var jag vänder mig, och Skruvat har bäst pris i det här fallet, därav min fundering om någon har erfarenhet av deras eller andra budgetmärken typ Ridex som Bildelaronline24 säljer.

Lucif3r
6 april 2023 · 2 218 Inlägg

Dom funkar fint i en bruks/slitochsläng-bil. Håller säkert inte 20+ år som orginalfjädrar, men utöver det lär du inte märka någon skillnad.

Skruvats "egna" märke är ju samma "skit" alla andra säljer, varken bättre eller sämre.

Koster
6 april 2023 · 108 Inlägg

Ja det är lite det jag tänker, finns ju liksom inte hur många fjädertillverkare som helst i världen och det är ingenting man står i någon källarlokal och betalar 2 pakistanier att tillverka heller om man ska sälja till stora onlinekedjor.
Jag har NK styrleder på bilen nu som jag köpte på Skruvat för 69kr/st, dom har hållit i 6 år och nära 7000mil!

Jesper328
6 april 2023 · 2 379 Inlägg

Just skruvat, Trodo, osv brukar tillhandahålla välkända märken fast till ett helt annat pris jämfört med t.ex Mekonomen eller den lokala återförsäljaren.
Skillnaden är ju att det allt som oftast är andrahandssortering, till och med tredje.

Jag kör enbart Trodo eller Skruvat.
I jobbet har jag kört Mekonomen, men har fr.o.m idag slutat med det då det är 50/50 om det blir rätt grejer eller ej. (Senaste veckan 100% fel på mina beställningar)
Autodoc kan dra åt h*lvete dom också.

Som svar på din fråga;
De billigare grejerna är oftast tillverkade av ett billigare material.
De billigare grejerna av välkända märken är oftast 2a/3e-handssortering... sånt som inte kan säljas till en generalagent.
Betyder detta att det är dåliga grejer? - Absolut inte.
Så länge man inte köper Ridex så är det lugnt.

Up the RA
Koster
6 april 2023 · 108 Inlägg

Ja jag har ju monterat Biltema fjädrar(dock inte dämpare) på andra bilar och inte haft några problem, men då jag aldrig provat Skruvats egna märke och dom låg så pass långt under märkesfjädrar i pris så vart jag lite fundersam.

Det blir till att prova och hoppas dom håller tills ekonomin är bättre iaf och jag har råd med bättre grejor!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang