”Köpråd” Bra automatbil

sof_krlsn
19 april 2023 · 1 Inlägg

Hej!

Jag söker en automatbil för maximalt 70 000 kr som gått maximalt 20 000 mil och är bränslesnål och billig i drift som jag tänkte använda för både stadskörning och körning på motorväg. Jag har kollat igenom några bilar som jag undrar vilka ni hade rekommenderat, ni får även komma med andra förslag om ni tycker det finns bättre.

Toyota Yaris (Toyota Yaris 1.3 VVT-i multimode kanske?)
Toyota Avensis
Toyota Aygo (kanske liten för motorväg?)
Toyota Prius
Toyota Auris
Peugeot 107
Hyundai i30
Citroen C1

Senast redigerat av sof_krlsn (19 april 2023)

Eleeb90
20 april 2023 · 346 Inlägg

sof_krlsn skrev:
Hej!

Jag söker en automatbil för maximalt 70 000 kr som gått maximalt 20 000 mil och är bränslesnål och billig i drift som jag tänkte använda för både stadskörning och körning på motorväg. Jag har kollat igenom några bilar som jag undrar vilka ni hade rekommenderat, ni får även komma med andra förslag om ni tycker det finns bättre.

Toyota Yaris (Toyota Yaris 1.3 VVT-i multimode kanske?)
Toyota Avensis
Toyota Aygo (kanske liten för motorväg?)
Toyota Prius
Toyota Auris
Peugeot 107
Hyundai i30
Citroen C1

Jag är inte jätte kunnig om dom här bilarna men kan ju svara ändå smile

Du bör lätt få en fin väl servad lågmilare för 70000 kr. Du kan nog få en mycket billigare än så.
Allt beror ju på vad du prioriterar är det bränsleekonomi eller utrymme komfort osv. ?
Sen ska man komma ihåg att bilägande är mycket mer än bara bränsleekonomi så en två deciliter hit å dit per mil bör ej vara helt avgörande för vilken bil man väljer.

Jag röstar för någon av toyotorna. Prius eller avensis.
Dom andra Peugeot Citroen duger mest som stadsbilar ev lite landsväg å motorväg.
Så ska du på någon längre resa då å då kör toyotan.
Har åkt både Prius och avensis som är rätt bekväma ändå.
Hur drift säkra dom är törs jag ej svara på.


Själv kör jag en lite äldre Mercedes med automat smile det är nog inget om man inte kan meka själv. Hutlöst dyrt med verkstad.


Du får forska runt lite smile

Mvh

Senast redigerat av Eleeb90 (20 april 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 april 2023 · 17 601 Inlägg

Prius så klart. Tyvärr får du gen2 för 70000:-. De börjar bli gamla nu... För den summan hade jag tittat på Yaris. Vi pratade i en annan tråd om automatlådor. I dagens läge finns det många olika lösningar på detta. Kan vara värt att känna till. Vissa tror att "Automat som automat" Nejnej. Långtifrån!

Plus följande:

C1/107/Aygo är samma bil.
Kia Ceed och Hyundai i30 är samma bil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
20 april 2023 · 7 302 Inlägg

Av de upprabblade bilarna skulle jag utan tvekan ta Toyota Auris eller Avensis.
Men jag vill också rekommendera att kolla in Mazda 2 & 3, Suzuki Swift och Honda Jazz & Civic.
Bästa ekonomin bör du få med någon Honda eller Suzuki p g a deras höga kvalitet och därmed driftsäkerhet = inga eller få reparationer.
Men till syvende och sist, när det gäller begagnade bilar, är det mesta avhängigt hur föregående ägare skött och servat bilen.

Undvik generellt europeiska bilar i allmänhet och i synnerhet tyska bilar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 april 2023 · 17 601 Inlägg

torsen skrev:
Av de upprabblade bilarna skulle jag utan tvekan ta Toyota Auris eller Avensis.
Men jag vill också rekommendera att kolla in Mazda 2 & 3, Suzuki Swift och Honda Jazz & Civic.
Bästa ekonomin bör du få med någon Honda eller Suzuki p g a deras höga kvalitet och därmed driftsäkerhet = inga eller få reparationer.
Men till syvende och sist, när det gäller begagnade bilar, är det mesta avhängigt hur föregående ägare skött och servat bilen.

Undvik generellt europeiska bilar i allmänhet och i synnerhet tyska bilar.

Tja, vi köpte ju faktiskt en Swift förra veckan. Med automat. Kul liten bil. Stereon sög ju men det är åtgärdat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang