Motoroptimering: Era erfarenheter.

fritszol
27 april 2023 · 133 Inlägg

Hejsvejs.

Jag har nyligen blivit ägare till en slö diesel för första gången i mitt liv.
Det är en opel från 2016 med 2.0 liters CDTi motor på hela 120Hk.

Anledning till att jag valde bilen är för den är bekväm, prisvärd, och framförallt snål. 0.39l/milen blandat körning.
Jag pendlar till jobbet för det mesta, och ibland blir det längre turer på antingen motorväg eller landsväg. Då räcker dem 120 hästarna gott o väl när man bara malar på i samma hastighet, men omkörningar och släpdragandet är ju något trögt.

Nu har jag såld en skrotbil för 5k, och tänkte återinvestera dom pengarna i motoroptimering. Jag har försått att Promotech och Ziptuning är bland dem seriösa aktörer på marknaden (BSR också, men dem har ingen tillgängligt till denna motor)

Då påstås det att man får goda 190HK och betydligt bättre vrid vid sådan optimering.
Vad har ni för erfarenheter? Hur har bränsleförbrukningen förändrats? Och hur har besiktning gått till efter?

Jag är mycket nyfiken!

OBS: Inget om effektboxar tack!

Senast redigerat av fritszol (28 april 2023)

viccoA
27 april 2023 · 3 110 Inlägg

Om du använder hästkrafterna ökar bränsleförbrukningen, om du inte gör det är den i princip oförändrad. Att datorn ofta  visar lägre förbrukning än innan optimering beror på att man lurar givare etc med mjukvaran.

fritszol
27 april 2023 · 133 Inlägg

viccoA skrev:
Om du använder hästkrafterna ökar bränsleförbrukningen, om du inte gör det är den i princip oförändrad. Att datorn ofta  visar lägre förbrukning än innan optimering beror på att man lurar givare etc med mjukvaran.

Det låter som jag anade. Då kommer i mitt fall det knappast göra någon skillnad ty jag brukar mesköra ändå. Hur har dina erfarenheter annars sett ut? Blir effektskillnaden ungefär så stor som utlovas? Och brukar kurvan kännas som det utlovas? I mitt fall skall kraften komma vid betydligt lägre varvtal.

viccoA
27 april 2023 · 3 110 Inlägg

Seriösa aktörer brukar erbjuda effektmätning innan och efter.

mb_pucken
27 april 2023 · 5 087 Inlägg

Min mb c-klass optimerades för ca ett år sedan efter att EGR ventilen börjat krångla. Så den programmerades bort samt att effekten ökades på från 224hp till 260hp.
Märker ingen skillnad på förbrukning vid normal körning. Mera vrid på lägre varvtal blev största skillnaden och att den har mera effekt på högre varvtal.
Blev riktigt trevlig att dra släp med :-) 600nm i vrid gjorde gått :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang