Audi svänghjulsbyte

maxieklund
6 maj 2023 · 3 Inlägg

Hej
har en audi a4 b6 med 3.0 v6an
håller på och byter svänhjul och såg att det är inga markeringar på svänghjulet hur det ska sitta. för  jag antar att jag måste nolla motorn vid ett svänghjultbyte

Mossan1
6 maj 2023 · 2 832 Inlägg

Passar det verkligen att sätta fel?
Brukar vara ojämn skruvcirkel när det är viktigt, tex för vevaxelsensor.

maxieklund
6 maj 2023 · 3 Inlägg

Har inte testat då jag inte fått hem det nya svänghjulet än

torsen
6 maj 2023 · 7 249 Inlägg

En del motorer har en styrpinne så att svänghjulet in kan hamna fel.

Jesper328
6 maj 2023 · 2 379 Inlägg

Är väl bara att göra en egen markering om du är osäker?
Om det är ett 60-2 triggerhjul eller liknande kan du bara markera vart du har de tänder som saknas.

…man kan definitivt sätta fel om det saknas styrpinne, osv.. tro mig lol

Senast redigerat av Jesper328 (6 maj 2023)

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 maj 2023 · 13 749 Inlägg

Jesper328 skrev:
Är väl bara att göra en egen markering om du är osäker?
Om det är ett 60-2 triggerhjul eller liknande kan du bara markera vart du har de tänder som saknas.

…man kan definitivt sätta fel om det saknas styrpinne, osv.. tro mig lol

det misstaget gör man inte mer än en gång smile

hade värsta problemet på en 940turbo jag hade visste var svänghjulet skulle sitta men när jag nollade upp motorn så stämde inget.. det visade sig att mupparna på volvo hade monterat remskivan fel smile  det tog tid innan jag insåg problemet..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Utmarks-Loke
6 maj 2023 · 5 846 Inlägg

Det är ju bara att märka hur det gamla satt och sätta dit det nya på samma vis. Även om det inte finns någon styrpinne så finns det ju ett begränsat antal skruvhål så det går inte att sätta svänghjulet pyttelite fel, blir det fel så är det såpass mycket att man borde se det direkt

Jesper328
6 maj 2023 · 2 379 Inlägg

Growe skrev:

Jesper328 skrev:
Är väl bara att göra en egen markering om du är osäker?
Om det är ett 60-2 triggerhjul eller liknande kan du bara markera vart du har de tänder som saknas.

…man kan definitivt sätta fel om det saknas styrpinne, osv.. tro mig lol

det misstaget gör man inte mer än en gång smile

hade värsta problemet på en 940turbo jag hade visste var svänghjulet skulle sitta men när jag nollade upp motorn så stämde inget.. det visade sig att mupparna på volvo hade monterat remskivan fel smile  det tog tid innan jag insåg problemet..

Nej du, den är inget rolig inte. big_smile

Själv så var det på en MB Vito med Renaultmotor.
I veven fanns det en borrning som skulle lina med ett hål i svänghjulet.
I svänghjulet fanns det däremot två såna hål 180° grader isär.. så det var ju 50/50 att sätta rätt. big_smile

Som sagt så gör man det bara en gång.

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 maj 2023 · 13 749 Inlägg

Jesper328 skrev:

Growe skrev:

Jesper328 skrev:
Är väl bara att göra en egen markering om du är osäker?
Om det är ett 60-2 triggerhjul eller liknande kan du bara markera vart du har de tänder som saknas.

…man kan definitivt sätta fel om det saknas styrpinne, osv.. tro mig lol

det misstaget gör man inte mer än en gång smile

hade värsta problemet på en 940turbo jag hade visste var svänghjulet skulle sitta men när jag nollade upp motorn så stämde inget.. det visade sig att mupparna på volvo hade monterat remskivan fel smile  det tog tid innan jag insåg problemet..

Nej du, den är inget rolig inte. big_smile

Själv så var det på en MB Vito med Renaultmotor.
I veven fanns det en borrning som skulle lina med ett hål i svänghjulet.
I svänghjulet fanns det däremot två såna hål 180° grader isär.. så det var ju 50/50 att sätta rätt. big_smile

Som sagt så gör man det bara en gång.

Jag hade tur för jag visste var svänghjulet skulle sitta men inget stämde så jag hände aldrig upp lådan som tur var.  Men. So. Sagt vet flera som monterar ihop allt och fått göra om det.   Visst om jag står på lyft så spelar det ingen roll att plocka ner en låda på en gammal 940 för det är 20min jobb med knack men ligger man under bilen med pallbockar så blir det där 20mi. Jobbet många timmar väldigt snabbt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
maxieklund
7 maj 2023 · 3 Inlägg

Har redan tagit bort de gamla svänghjulet så kan ju inte markera och vet inte hur de satt innan

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang