Vad rekommenderas som första bil?

torsen
10 maj 2023 · 7 273 Inlägg

pelpet skrev:
En mindre asiatisk bil med låg skatt borde vara det mest ekonomiska valet. Asiatiska bilar har oftast minst problem. Små motorer innebär lägre skatt och ofta lägre bränsleförbrukning. Små bilar drar mindre bränsle än större och har lägre försäkringskostnader. Mindre motorer har också lägre frekvens av motorskador

https://www.lansforsakringar.se/49aedf/ … t_2020.pdf

Här kan jag ha fel, men jag upplever att mindre bilar också har billigare reservdelar. Ju mindre hjul, desto billigare däck.

Behöver du ha med dig mycket grejor? Köp en begagnad takbox. En ihopfällbar Thule Range 90 rymmer en massa väskor och är rimligt enkel att förvara.

Många lite äldre bilor har kass belysning men om man polerar upp lyktglasen blir det stor skillnad. Mycket bättre än extraljus som man bara har nytta av när man kör på helljus. Finns också halogenlampor som lyser starkare än standard, t.ex. Osram Nightbreakers. Nackdelen är att de har kortare livslängd.

Byte av stereon i en äldre bil gör också att den känns modernare. Och särskilt om man ids dra in en backkamera (lite pyssel att dra sladd)

Dragkrok på en småbil ska heller inte underskattas. Du kan enkelt transportera cyklar och med ett enkelt 500-kg-släp så kan du frakta en massa grejor. De flesta brukar tänka dragkrok = stor bil men det är med en dragkrok på en småbil som man får den största skillnaden. Kör du en V70 kan du ju få in det mesta från IKEA i bilen, medans det är svårare i en småbil. Man kan också ställa en lastplattform på dragkroken, typ Thule Backup 900. Finns många olika varianter men du får med mycket mera bagage om du ska på campingsemester eller liknande. En sån är visserligen inte gratis men finns ofta begagnade på blocket. Och sen håller de i 10-20 år. Att köpa en lastbox istället för en större bil sparar du massor med pengar på.

Den här fina Hyundai i30:n kan dra ett 550kg släp på dragkroken (som finns)

https://www.blocket.se/annons/vasterbot … d=16308891

Med en bra sökning på autouncle hittar du massor av fina bilar som nog blir jättebra.

Eller också gör man som jag - tillverkar en egen lastplattform/lastlåda till "kulan" (på min Suzuki Jimny).

speeddream
13 maj 2023 · 15 Inlägg

Lucif3r skrev:
Första bil bör vara en du tycker ser bra ut, som du trivs med, ser bra ut ur och framförallt sitter bra i. Massa motoreffekt bör vara ganska långt ner på listan, så länge det finns kraft att hålla laglig hastighet och göra säkra omkörningar behövs inte mer.
Visst är det *kul* med mer effekt, men det är sån lyx man bör titta på när man blivit en van förare, anser jag smile

Exakt vad det är för bil varier person till person. Min egna första bil var ju en 945GL -92 - och det var ju den snabbaste bilen i världen, tyckte man iaf dom första månaderna man satt själv i den tongue.
Fantastisk bil som ligger varmt om hjärtat men... Inget jag skulle rekommendera till någon som inte vill skruva - ibland oförskämt mycket...
"Det finns inte mycket som kan gå sönder på dom" tänker vissa.. Jag tänker att det är precis därför det är en dålig bil... När något går sönder så resulterar det nästan alltid med bärgare. Bilen har inget att falla tillbaka på så pass att man tar sig hem som nyare diton, där i princip halva bilen kan gå sönder och man ändå tar sig hem, om än långsamt och plågsamt...

Gillar Volvo, men tycker att de flesta är för dyra med tanke på hur gamla de är och hur långt de gått. Finns såklart vissa framhjulsdrivna till rimligt pris (typ s70). Hittar jag någon schysst 940 så är det såklart ett alternativ smile

speeddream
13 maj 2023 · 15 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Rekommendation av bil är alltid knepigt.   Hur många mil blir det? Fram och tillbaka till jobb (10mnil per dag) eller pluggar du fortfarande?

Kom gärna med önskemål/Krav

Kommer köra dagligen. Vet faktiskt inte exakt hur långt det är, men kommer ha den till plugget och att köra till och från jobbet på helger.
I första inlägget finns det lite önskemål, men har insett att de kanske är orimliga.

Jdmboy96
13 maj 2023 · 241 Inlägg

Bmw 3 serien E46 finns å hitta under 30 se upp för rost, sjukt bekväma å går att börna med , samt lätta att laga smile sladda lungt big_smile

Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
Audi A3 "Ägget" (1999)
speeddream
16 maj 2023 · 15 Inlägg

Jdmboy96 skrev:
Bmw 3 serien E46 finns å hitta under 30 se upp för rost, sjukt bekväma å går att börna med , samt lätta att laga smile sladda lungt big_smile

Vad tycks om skillnaden mellan de 4- och 6-cylindriga?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 maj 2023 · 17 556 Inlägg

speeddream skrev:

Jdmboy96 skrev:
Bmw 3 serien E46 finns å hitta under 30 se upp för rost, sjukt bekväma å går att börna med , samt lätta att laga smile sladda lungt big_smile

Vad tycks om skillnaden mellan de 4- och 6-cylindriga?

Som vanligt. Sexorna har troligen levt ett hårdare liv än sina 4-puckade kusiner. Men visst är en sexa gott! Vi har en extrabil med 3,3 liters sexa i. Den är skoj. Det kan man inte förneka.

Förstår att du vill ha så mycket bil (läs: effekt) som möjligt för pengarna och det är lätt att lockas av gamla tyskar med stora motorer. Men. Jag har också varit ung och kört BMW 750iA... Inte fan tänkte jag på driftskostnader...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 maj 2023 · 13 762 Inlägg

Hybrid_ skrev:

speeddream skrev:

Jdmboy96 skrev:
Bmw 3 serien E46 finns å hitta under 30 se upp för rost, sjukt bekväma å går att börna med , samt lätta att laga smile sladda lungt big_smile

Vad tycks om skillnaden mellan de 4- och 6-cylindriga?

Som vanligt. Sexorna har troligen levt ett hårdare liv än sina 4-puckade kusiner. Men visst är en sexa gott! Vi har en extrabil med 3,3 liters sexa i. Den är skoj. Det kan man inte förneka.

Förstår att du vill ha så mycket bil (läs: effekt) som möjligt för pengarna och det är lätt att lockas av gamla tyskar med stora motorer. Men. Jag har också varit ung och kört BMW 750iA... Inte fan tänkte jag på driftskostnader...

du lärde dig rätt fort varför en 750 var så billig va? smile   minns att vi tittade på en 750 vi var väldigt impade man vi insåg fort att det var som bäddat för problem...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 maj 2023 · 17 556 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:

speeddream skrev:
Vad tycks om skillnaden mellan de 4- och 6-cylindriga?

Som vanligt. Sexorna har troligen levt ett hårdare liv än sina 4-puckade kusiner. Men visst är en sexa gott! Vi har en extrabil med 3,3 liters sexa i. Den är skoj. Det kan man inte förneka.

Förstår att du vill ha så mycket bil (läs: effekt) som möjligt för pengarna och det är lätt att lockas av gamla tyskar med stora motorer. Men. Jag har också varit ung och kört BMW 750iA... Inte fan tänkte jag på driftskostnader...

du lärde dig rätt fort varför en 750 var så billig va? smile   minns att vi tittade på en 750 vi var väldigt impade man vi insåg fort att det var som bäddat för problem...

Hade både 740 och 750 E38. Men det är 20 år sedan. Då var det fina, dyra och välskötta bilar. Inte ungdomskörda. Och varken jag eller frun körde brett i rondeller heller... De höll bra. Men det var då det. Köpa en sådan i dagsläget är väl mindre smart. 740:in gick rätt billigt vill jag minnas!

Den Hyundai Sonata 3,3 V6  vi har nu har varit i vår ägo sedan 2018-05-01 och den har bara krävt service och en omgång nya bromsbelägg på dessa år. Trots vassa kammar/HR-sänkt/annat avgas och kanske kan dras in på rött ibland... Men. Den gurglar fan i sig som en turistbuss... Brukas dock oftast på semesterresor och +200 km/h på autobahn. Men den spinner som en katt!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang