BMW M2 / Toyota GR Supra - modifieringar

Chrillebil
19 juni 2023 · 6 Inlägg

Hej, har kikat på både M2 och GR supra, och märkt att det är vanligt med vissa modiferingar och motoroptimering.

Är osäker på vad som är tillåtet och ej så tacksam om någon kan gå in på vad som gäller.

T.ex på GR supra har många bakvinge, är det ens tillåtet?

Även på BMW M2 då har många ändrat avgassytem till t.ex akrapovic kolfiber, catless m.m. Och ofta motoroptimerat även. Får man göra dessa ändringar eller måste bilen vara helt original?

M-sport delar om bmw monterar själva?

Brådhis * Voff voff *
19 juni 2023 · 10 310 Inlägg

För vem? Garantin? Polisen? Bilprovningen? Försäkringen? Svaret är inte alltid samma för alla dessa...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Chrillebil
19 juni 2023 · 6 Inlägg

Brådhis skrev:
För vem? Garantin? Polisen? Bilprovningen? Försäkringen? Svaret är inte alltid samma för alla dessa...

För samtliga, tänker om det är något som kan leda till problem för bilägaren efter montering/optimering? Skulle du bara kunna svara på en sak så är det uppskattat nog smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 juni 2023 · 17 565 Inlägg

Så länge inte bilen låter något sjukt mycket så tror jag det smiter igenom. Även på bes. Skulle olyckan vara framme kan bolaget med lagens rätt vägra att betala ut ersättning. Den är ju inte kul.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
19 juni 2023 · 7 243 Inlägg

Det är tillåtet att byta avgassystem, om du inte överstiger tillåten bullernivå. Det är inte tillåtet att optimera motorn eller montera catless system.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Chrillebil
20 juni 2023 · 6 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Så länge inte bilen låter något sjukt mycket så tror jag det smiter igenom. Även på bes. Skulle olyckan vara framme kan bolaget med lagens rätt vägra att betala ut ersättning. Den är ju inte kul.

Okej. Nej det vill man ju undvika, synd att chansa.

Chrillebil
20 juni 2023 · 6 Inlägg

SportPilot skrev:
Det är tillåtet att byta avgassystem, om du inte överstiger tillåten bullernivå. Det är inte tillåtet att optimera motorn eller montera catless system.

Okej tack då ska jag undvika bilar med dom sakerna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang