Min 745 dränker stiften i olja

Chokladkakan
4 juli 2023 · 5 Inlägg

Tja! Min Volvo 745 dränker tändstiften efter ca 5-10 km och när man kommer upp mot 2000 varv så dränks dom typ direkt sen måste man rengöra för att kunna köra vidare. När dom dränks så börjar den bluddra o går knappt o köra. Den får in olja från cylindrarna men sen när jag köpte nya stift så tyckte jag att de inte var mycket olja alls på dom när de hände igen (dom gamla va olja mer än halva och dom nya är blöta dom 3 första varven typ)
Vad är de som kan va felet?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 juli 2023 · 14 088 Inlägg

Chokladkakan skrev:
Tja! Min Volvo 745 dränker tändstiften efter ca 5-10 km och när man kommer upp mot 2000 varv så dränks dom typ direkt sen måste man rengöra för att kunna köra vidare. När dom dränks så börjar den bluddra o går knappt o köra. Den får in olja från cylindrarna men sen när jag köpte nya stift så tyckte jag att de inte var mycket olja alls på dom när de hände igen (dom gamla va olja mer än halva och dom nya är blöta dom 3 första varven typ)
Vad är de som kan va felet?

Dåliga ventiltätningar.
Dåliga kolvringar. (Hur är kompressionen?)
Dålig topplockspackning.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Chokladkakan
4 juli 2023 · 5 Inlägg

Vettemannen skrev:

Chokladkakan skrev:
Tja! Min Volvo 745 dränker tändstiften efter ca 5-10 km och när man kommer upp mot 2000 varv så dränks dom typ direkt sen måste man rengöra för att kunna köra vidare. När dom dränks så börjar den bluddra o går knappt o köra. Den får in olja från cylindrarna men sen när jag köpte nya stift så tyckte jag att de inte var mycket olja alls på dom när de hände igen (dom gamla va olja mer än halva och dom nya är blöta dom 3 första varven typ)
Vad är de som kan va felet?

Dåliga ventiltätningar.
Dåliga kolvringar. (Hur är kompressionen?)
Dålig topplockspackning.

/Benny

Kompressionen är som den ska va va jag har märkt, den går som den brukar tills dom dränks

jaka54
4 juli 2023 · 5 879 Inlägg

Värde på komp? Hur mycket? Om du får olja på stiften så att det inte går att köra så måste det bero på något.
1. Slitna kolvringar (dålig komp)
2. Slitna ventiltätningar
3. Dålig topplockspackning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang