Volvo 850

NollKoll69
4 juli 2023 · 49 Inlägg

Har problem med att rengöra vevhusventilationen elle va de heter, nån som kan förklara hur man gör eller måste man lämna in den? Volvo 850 -95

Mack Forum- och sitemoderator
4 juli 2023 · 26 167 Inlägg

Suck..

Volvo 800-serien har haft några olika motorer genom åren.
Är det en sugmotor?
Turbo?
Diesel?

Vad exakt är problemet? Att komma åt?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
NollKoll69
6 juli 2023 · 49 Inlägg

Då ja är okunnig inom motor så vet jag bah att de är en 850 automat bensinare  2,5 I5. Sen problemet är ju att få loss den och lokalisera den, jag vet hur men rengör och tänker väll att de är att sätta dit den på samma sätt man tog bort den.

Brådhis * Voff voff *
6 juli 2023 · 10 287 Inlägg

NollKoll69 skrev:
Då ja är okunnig inom motor så vet jag bah att de är en 850 automat bensinare  2,5 I5. Sen problemet är ju att få loss den och lokalisera den, jag vet hur men rengör och tänker väll att de är att sätta dit den på samma sätt man tog bort den.

Du får lossa insuget, sedan är det plättlätt att komma åt oljefällan. Insuget är lätt att ta loss (förutom en av bultarna som sitter lite trångt till, men det löser man med en förlängare och en led).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
6 juli 2023 · 2 840 Inlägg

Glöm inte kanalerna i blocket.
Dom kan vara öppna och ok, och bara igenkladdad oljefälla, men är kanalerna täta som i illa fall måste dom rensas.  Tex en vire eller nått att "sota" med. Efter det måste oljan bytas....minst. All goja petas ner i tråget.  Ultraseriösa tar ner tråget för det.  Skulle jag göra det på en gammal 850? Nä. Men kanske skölja lite olja med öppen plugg rakt igenom innan ny olja hälls i.

Är kanalerna ok och bara fällan och slangarna problemet så är det inga problem med något som hamnar i tråget.
Byts allt i förebyggande bara, så.är det nog inga fel i kanalerna.

Senast redigerat av Mossan1 (6 juli 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang