Problem med S-tronic

Audi_VW
20 juli 2023 · 53 Inlägg

Jag har en Audi Allroad 2016 års med 3.0 TDI V6 (CRTE) 218hk och S-tronic växellåda. All service har skötts enligt instruktionsbok och den har aldrig varit trimmad. För ca ett halvt år sedan och vid 16 000 mil så började jag att få vissa fenomen med vad jag tror är växellådan. Bilen rycker lite vid start i 1:an samt vid övergång 2-3 och sedan igen när den ska ner från 2-1 vid stopp. Mellan 2-3 kan den t.o.m. ibland börja tveka och hugga innan den växlar över om jag inte gasar tillräckligt. Hade den inne på extra växellådsoljebyte samt adaptering och det blev mycket bättre men inte helt bra. Aldrig några felkoder, har själv VCDS och kollar ofta. Vad kan det vara? Sliten koppling, dåliga solenoider, trasigt svänghjul? Annat? Har testat några andra bilar med samma uppsättning och vissa har samma bekymmer och andra går perfekt.

krambriw
20 juli 2023 · 431 Inlägg

Kan det vara dubbel-masse svänghjulet??

Jag hade en manuel A6 2013 2.0 tdi med samma bekymmer dock bara vid stillastående till start med 1:ans växel. Inser att det troligen är skillnad melllan manuell och automat men ändå, när du beskriver det så känns det som jag haft lika. Det skakar ungefär så man tror kopplingen slirar och greppar omväxlande, det hugger tills den kommit igång och rullar och man växlar upp

Min var trimmad från start med BSR steg 1 så det kanske sabbade svänghjulet. Men efter byte så kom det aldrig tillbaka så nått fel var det på svänghjulet, kanske redan från tillverkningen

Jag tror du ska vara mycket observant på detta och ta kontakt med ditt försäkringsbolag innan maskinskade delen inte täcker den här typen av skador för det kostar väldigt mycket att reparera låda/svänghjul

Edit: Jag hade heller inga felmeddelanden eller felkoder, har själv VCDS

Senast redigerat av krambriw (20 juli 2023)

nonne_j
20 juli 2023 · 77 Inlägg

Kolla i dina försäkringsvillkor. Men dessvärre brukar det vara 12 eller 15k mil som är gränsen.

Mazda Miata "Mx5" (2002)
krambriw
20 juli 2023 · 431 Inlägg

Och ålder men 7 år är ju ok hos dom flesta bolagen

Jag själv misstänkte en gång att det var på gång igen så jag gjorde en skadeanmälan dagen innan bilen blev för gammal. Sedan försvann problemet och visade sig aldrig mer men genom att jag gjorde anmälan i tid så hade jag kunnat aktivera reparation även senare informerade dom mig om (antar inom "rimlig tid", typ 3-6 månader). Så gör en anmälan så fort möjligt om det inte redan är försent

Audi_VW
20 juli 2023 · 53 Inlägg

Tack för tipsen. Jag har bytt otaliga dubbelmassesvänghjul på 2.0 TDI både manuell och automat men detta känns helt annorlunda ocg gäller helt annat uppsättning motor/drivlina.

krambriw
21 juli 2023 · 431 Inlägg

OK, förstår, missade också att den hade passerat 16k mil, då gäller nog inte maskinskadedelen ändå. Hoppas du hittar och löser problemet

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang