Volvo 940 SE -92, b230, elfläkt startar inte.

Larsson22
23 juli 2023 · 5 Inlägg

Hej,
Elfläkten på min 940 vägrar att starta oavsett hur länge jag låter bilen stå på tomgång. Allt började med att det började spruta vatten ur expansionskärlet när jag stog på tomgång, eftersom att tempmätaren stod perfekt rakt upp så misstänkte jag att det var topplockspackningen som var trasig så att komp och avgaser läckte ut i kylsystemet (det luktade även avgaser i expansionskärlet) och byggde tryck därav att det sprutade vatten. Jag bytte topplockspackning och när jag skulle prov starta så märkte jag att elfläkten inte startade så den började koka, tempmätaren stod fortfarande perfekt rakt upp som den ska. När jag kopplar elfläkten direkt på batteriet så startar den och har bra flås. Någon som vet varför inte elfläkten startar och varför tempmätaren visar bra temp fast den kokar. Finns det någon gemensam givare för både elfläkt och tempmätare som kan vara trasig? Finns det något relä, säkring som jag bör kolla?

Utmarks-Loke
23 juli 2023 · 5 880 Inlägg

Det finns en termostat, en liten kontakt som skall stänga sig när det blir för varmt, så strömmen släpps igenom. Vet inte var den sitter, födmodligen på sidan av kylaren. Ser ut så här:
https://www.mekster.se/temperaturgivare … NkEALw_wcB
Det finns även ett relä någonstans. Men du kan ju börja med att kolla på givaren. Om du lossar kabeln och kortsluter mellan polerna inuti skall fläkten starta.

Larsson22
23 juli 2023 · 5 Inlägg

Det sitter ingen givare på kylaren, dom ända som jag hittar är de två som sitter i toppen. Sitter relät inne vid alla relän? Isf vilken är det?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang