Jordpunkt mellan motor och chassi v70

Rocky_
23 juli 2023 · 14 Inlägg

Jag ska göra en big3, uppgradering och då ingår även att uppgradera jordpunkten mellan motor och chassi, jag kollade lite snabbt men är inte jätte haj på vad som är vad när det gäller original el och kunde inte hitta något konkret svar när jag sökte heller, till min fråga då, vilken är jordpunkten i fråga, är det dem två flätorna som sitter från toppen till brandväggen? Känns konstigt då jag inte sett någon annan bil som jordat på de sättet, det brukar vara mellan blocket och någon balk men kunde inte hitta något sånt. Det är en v70 2,5t -99, märkte även att det fanns två jordpunkter från batteriet, en ner i chassit rakt framför batteriet men även en som stack ner till motorbalken finns det någon anledning för detta?

VirreEriksson
23 juli 2023 · 1 301 Inlägg

Lättast är att bara låta de som sitter där sitta kvar och komplettera med ett par nya tjocka

Rocky_
23 juli 2023 · 14 Inlägg

VirreEriksson skrev:
Lättast är att bara låta de som sitter där sitta kvar och komplettera med ett par nya tjocka

Inte det som var min fråga men jag har fått svar någon annanstans, vet du varför det finns två jordkablar från batteriet? En i karossen och en i motorbalken

Lucif3r
24 juli 2023 · 2 218 Inlägg

"motorbalken" är gummiupphängd. Blir ingen vidare strömledning därimellan...

Rocky_
24 juli 2023 · 14 Inlägg

Lucif3r skrev:
"motorbalken" är gummiupphängd. Blir ingen vidare strömledning därimellan...

Det jag tyckte va så konstigt, farsan har en s70, jag kollade på hans och båda hade samma, en jordkabel som gick hela vägen ner till din främre balken

Lucif3r
24 juli 2023 · 2 218 Inlägg

S/V70 har jord från topplocket till torpeden, men dom ska även ha en från batteriet till subframen, samt en från batteri till ramen. Källa: min V70 -97, min förra 855a -95, och en bekants V70 -00 big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang