Godstransport

lgsv
15 augusti 2023 · 1 Inlägg

Hej
Troligen helt fel forum - men jag chansar ändå. Är reporter på SVT och letar efter nån som vet hur lång tid det tar att köra lastbil från Skottland till Göteborg via engelska kanalen. 23 timmar för en personbil säger google -hur mycket mer för en lastbil?

Brådhis * Voff voff *
15 augusti 2023 · 10 291 Inlägg

Rent generellt tappar ju lastbilen ett par mil per timme mot personbilen, men den stora skillnaden är ju kör- och vilotiderna. Lastbilen kan som mest köra 9 timmar (10 under vissa omständigheter) i formen 4,5 + 4,5 (+1), vilket begränsar milen per dygn mot en personbil.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 augusti 2023 · 13 754 Inlägg

Brådhis skrev:
Rent generellt tappar ju lastbilen ett par mil per timme mot personbilen, men den stora skillnaden är ju kör- och vilotiderna. Lastbilen kan som mest köra 9 timmar (10 under vissa omständigheter) i formen 4,5 + 4,5 (+1), vilket begränsar milen per dygn mot en personbil.

finns ju möjlighet till 2förarsystem och då kan man istort sätt köra nonstopp
i 20timmar  med kortare stopp..    då kan man ta rasten i passagerarsätet.   

det är så vi gör i bussbranchen när vi åker till tex Italien på skidresor..   2förare åker ner dagen före med tåg och tar in på hotell   en förare kör ner bussen till färjan där tar dom 2 andra chafförerna över och kör resterande resa ner. 

det kräver ju dock att man kan bevisa att förarna har fått en dygnsvila när dom åker ner med tåget. 
derför bokar vi uteslutande ett hotell.  så får man det på papper och inget snack kan uppstå om hurvida dom 2 förarna åkt med i bussen eller inte.   vilket tyvärr förekommer. 


men på det sättet kan man flytta sig ganska långa sträckor med buss med hjälp av 3st förare.. 
nu är inte jag någon expert på 2förarsystem   har gjort 1 sån resa och då var det omloppstiden som gjorde att vi var tvugna att ha 2förare.   dvs 20timmar mot 15timmar som är när man kör själv.. 

med buss förlorar man inte speciellt mycket mot vanlig bil.  i regel stämmer tiden tex örebro-stockholm ganska exakt när man jämför med gps mot verklig tid.   där är det endå 110 och 120. 

sen vet jag inte riktigt hur fort man får framköra en lastbil genom  danmark och tyskland och frankrike eller genom england. 


men med 23timmar med personbil så får man nog räkna på 26timmar iallfall   
läg där till 9timmar dygnsvila på resan..    sen kan man ju inte köra utan några större stopp.. dels för takning och skifta färdskrivarkorten från fack 1 till 2
var 4.5timme         så säkert 1timme på nödvändiga stopp  på 2dygn

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
15 augusti 2023 · 10 291 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:
Rent generellt tappar ju lastbilen ett par mil per timme mot personbilen, men den stora skillnaden är ju kör- och vilotiderna. Lastbilen kan som mest köra 9 timmar (10 under vissa omständigheter) i formen 4,5 + 4,5 (+1), vilket begränsar milen per dygn mot en personbil.

finns ju möjlighet till 2förarsystem och då kan man istort sätt köra nonstopp
i 20timmar  med kortare stopp..    då kan man ta rasten i passagerarsätet.   

det är så vi gör i bussbranchen när vi åker till tex Italien på skidresor..   2förare åker ner dagen före med tåg och tar in på hotell   en förare kör ner bussen till färjan där tar dom 2 andra chafförerna över och kör resterande resa ner. 

det kräver ju dock att man kan bevisa att förarna har fått en dygnsvila när dom åker ner med tåget. 
derför bokar vi uteslutande ett hotell.  så får man det på papper och inget snack kan uppstå om hurvida dom 2 förarna åkt med i bussen eller inte.   vilket tyvärr förekommer. 


men på det sättet kan man flytta sig ganska långa sträckor med buss med hjälp av 3st förare.. 
nu är inte jag någon expert på 2förarsystem   har gjort 1 sån resa och då var det omloppstiden som gjorde att vi var tvugna att ha 2förare.   dvs 20timmar mot 15timmar som är när man kör själv.. 

med buss förlorar man inte speciellt mycket mot vanlig bil.  i regel stämmer tiden tex örebro-stockholm ganska exakt när man jämför med gps mot verklig tid.   där är det endå 110 och 120. 

sen vet jag inte riktigt hur fort man får framköra en lastbil genom  danmark och tyskland och frankrike eller genom england. 


men med 23timmar med personbil så får man nog räkna på 26timmar iallfall   
läg där till 9timmar dygnsvila på resan..    sen kan man ju inte köra utan några större stopp.. dels för takning och skifta färdskrivarkorten från fack 1 till 2
var 4.5timme         så säkert 1timme på nödvändiga stopp  på 2dygn

Sant, du har förstås helt rätt i att det går att köra tvåförarsystem. Hur vanligt det nu är på lastbilar? Trodde faktiskt det var mest buss som körde med det på alpresorna.

Angående tiden så ställer ju det till det en smula att lastbil bara får köra 80/90 medan bussen får mata på i 100 även på landsväg så skillnaden blir klart större på en dags körning än man tror.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 augusti 2023 · 13 754 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:

Brådhis skrev:
Rent generellt tappar ju lastbilen ett par mil per timme mot personbilen, men den stora skillnaden är ju kör- och vilotiderna. Lastbilen kan som mest köra 9 timmar (10 under vissa omständigheter) i formen 4,5 + 4,5 (+1), vilket begränsar milen per dygn mot en personbil.

finns ju möjlighet till 2förarsystem och då kan man istort sätt köra nonstopp
i 20timmar  med kortare stopp..    då kan man ta rasten i passagerarsätet.   

det är så vi gör i bussbranchen när vi åker till tex Italien på skidresor..   2förare åker ner dagen före med tåg och tar in på hotell   en förare kör ner bussen till färjan där tar dom 2 andra chafförerna över och kör resterande resa ner. 

det kräver ju dock att man kan bevisa att förarna har fått en dygnsvila när dom åker ner med tåget. 
derför bokar vi uteslutande ett hotell.  så får man det på papper och inget snack kan uppstå om hurvida dom 2 förarna åkt med i bussen eller inte.   vilket tyvärr förekommer. 


men på det sättet kan man flytta sig ganska långa sträckor med buss med hjälp av 3st förare.. 
nu är inte jag någon expert på 2förarsystem   har gjort 1 sån resa och då var det omloppstiden som gjorde att vi var tvugna att ha 2förare.   dvs 20timmar mot 15timmar som är när man kör själv.. 

med buss förlorar man inte speciellt mycket mot vanlig bil.  i regel stämmer tiden tex örebro-stockholm ganska exakt när man jämför med gps mot verklig tid.   där är det endå 110 och 120. 

sen vet jag inte riktigt hur fort man får framköra en lastbil genom  danmark och tyskland och frankrike eller genom england. 


men med 23timmar med personbil så får man nog räkna på 26timmar iallfall   
läg där till 9timmar dygnsvila på resan..    sen kan man ju inte köra utan några större stopp.. dels för takning och skifta färdskrivarkorten från fack 1 till 2
var 4.5timme         så säkert 1timme på nödvändiga stopp  på 2dygn

Sant, du har förstås helt rätt i att det går att köra tvåförarsystem. Hur vanligt det nu är på lastbilar? Trodde faktiskt det var mest buss som körde med det på alpresorna.

Angående tiden så ställer ju det till det en smula att lastbil bara får köra 80/90 medan bussen får mata på i 100 även på landsväg så skillnaden blir klart större på en dags körning än man tror.

jo så är det..   örebro-oslo skiljer det max 5min om man hamnar bakom en lastbil eller inte...   då kör man endå närmare 100 när vägen är fri.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang