Volvo 244 1990 vindrute torkare funkar ej

AlbinBalbin
19 augusti 2023 · 19 Inlägg

Tja vill ha lite hjälp med hur man tar bort å fixar vindrute torkar mekanismen på en 240.
Det är så att jag bara har vindrute torkare på passagerarsidan för vajern är av till förarsidan. Eller vad jag vet är det vajer och det är ju inte kvar nån.

Men hade vart riktigt schysst om nån kunnat berätta hur ja fixar det. Är det lättast att göra på plats i bilen? Eller måste ja ta ut hela mekanismen.
Man kan ju inte ta av torpedplåten så hmm

simlar
19 augusti 2023 · 5 531 Inlägg

Enklast är att ta ut hela instrumentbrädan för att komma åt mekanismen.

Vet att en kompis tog ut handskfack och mätarhus så lyckades han byta torkarmekanismen på sin 75as 244.
Men det var väldigt trångt och pilligt och tog förmodligen längre tid än att bara riva ut hela brädan.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Mossan1
19 augusti 2023 · 2 836 Inlägg

Som sagt, mätarhuset och handskfacket bort. MINST!
Så kanske hela brädan, faktiskt.

Tog åt mig det bytet åt en äldre bekant för länge sedan.
"Det är ju en 240, hur svårt kan det vara" tänkte jag. Men ack vad jag bedrog mig. Jag tog inte bort brädan, men fy tusan. Hade ont i ryggen och rivsår över hela armarna efteråt och då var jag i 20årsåldern.

Volvo har nog tusan lagt torkarmekanismen på golvet och sen byggt övriga bilen runt den.

Senast redigerat av Mossan1 (19 augusti 2023)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 augusti 2023 · 13 749 Inlägg

bytte på min 245turbo när jag bytte frontplåten till den nyare (86-93)

det gjorde jag med brädan på plats..  normalt sätt så är jag för att göra det enkelt och faktist riva ut hela brädan men på just 240 är det som gjort för rätt stora problem.  dels är det ett elsystem från helvete på dom.. väldigt lätt att dra isär någon kabel.   ännu lättare att missa någon alla jordar som sitter i instrumentbrädan. 

bara lägga sig och skruva där under helt enkelt. 
önskar att jag kunde ge några bra tips men det var så väldigt länge sen jag hölls med det jobbet.

minns bara att jag intog ryggläge när stolarna var ur och sen skruvade jag tills skiten satt...
därimot om din fläkt är deffekt skulle jag direkt riva ur brädan. och fixa fläkten samtidigt för då måste man endå riva hela mittkonsollen och det mesta i elväg .

https://www.youtube.com/watch?v=Ru7kqrz … el=uxwbill

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang