VW T4 Skåpbil TD 1.9 68 HK koppling och eller växellåda

mojomimi
19 augusti 2023 · 4 Inlägg

Hejsan alla ni där ute!
Hjälp - söker en mekare som diggar såna härliga skruttiga bilar som min, helst i Göteborg, helst så fort som möjligt??!!
Just kört upp dotterns flytt 150 mil till Göteborg från södra Tyskland.
Förberedelser: Svetsat föring på Kopplingspedalen så den inte velar. Bytt Växellådsolja, inget metall eller smågrejs där. Allt det andra; olja och vatten och sånt: inga läck, inga problem. Ibland vill han ha lite mellangas innan 5e gången vill in, men det är ok.
Nu kilade första växeln fast sig, lät sig inte lösas - ej heller när motorn var av. Kopplingen kändes trög och hård, som bromspedalen nät man pumpar ut luft ungefär. Fick till sist tryckt ner kopplingspedalen - startade - bilen hoppade iväg på startaren och forstatte _med kopplingen i_framåt, som en traktor....
Vill sen dess inte växla mer. Tror det är givaren som är hädan. Sökes: en mekare i Göteborgstrakten - som kan och vill - hitta felet, och vet hur en bil med personlighet ska tas med....
Är hur tacksam som helst för er hjälp. Vh M

Oreggad Ruter Knekt
19 augusti 2023 · 662 Inlägg

Vad för givare kan orsaka detta knas?
Låter riktigt konstigt, kopplingsbyte snabbt o enkelt på dessa bilar.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Mossan1
19 augusti 2023 · 2 836 Inlägg

Slavcylindern eller huvudcylindern om det är hydrualisk manövrering.
Kan vara något med vajern om det är kopplingsvire.

Med luft i kopplingshydrualik går pedalen ovanligt LÄTT. Inte tyngre.

Kan 1 växeln ha fastnat av att det var vridmoment i lådan om bilen stod i minsta lutning?. Kan man inte frikoppla så....

Om 1an sätt fast TROTS att man knuffar bilen fram och tillbaka i transmisionsglappet är det fel i lådan.

Oreggad Ruter Knekt
19 augusti 2023 · 662 Inlägg

Mossan1 skrev:
Slavcylindern eller huvudcylindern om det är hydrualisk manövrering.
Kan vara något med vajern om det är kopplingsvire.

Med luft i kopplingshydrualik går pedalen ovanligt LÄTT. Inte tyngre.

Kan 1 växeln ha fastnat av att det var vridmoment i lådan om bilen stod i minsta lutning?. Kan man inte frikoppla så....

Om 1an sätt fast TROTS att man knuffar bilen fram och tillbaka i transmisionsglappet är det fel i lådan.

T4 har inte slav eller hyudralisk koppling. Garanterat vajer eller runt "kopplingsgaffeln" som kilat fast eller gått åt helvete om den inte gjort missljud i övrigt. Men ja kan ju vara inuti med, fan vad intetsägande.

Senast redigerat av Duvetdet (19 augusti 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Mossan1
19 augusti 2023 · 2 836 Inlägg

Duvetdet skrev:
fan vad intetsägande.

Ja.   Innan man i alla fall sett om det rör sig riktigt ute där kopplingsviren tar tag, vet man ingenting.

Har själv en Caddy med 1.9d och kopplingsvire. Men andra VW 1.9d kan ju ha hydrualisk för det.
Men då vet vi att det är vire, och betydligt mer lättfelsökt.

Oreggad Ruter Knekt
19 augusti 2023 · 662 Inlägg

Nästkommande inlägg från trådstartaren blir "kollat koppling nu allt ser bra ut problemet kvar" utan bild, och egentligen har urtrampningslagret blivit snett och orsakar problemet. Hehe

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
mojomimi
19 augusti 2023 · 4 Inlägg

Tack kära ni för alla vänliga svar! Vi tror att det kan vara ett fel i det på det vi på tyska kallar "Ausrücklager" - har klarat färden ner till Ringön utan att kunna koppla smile Vi får se vad det är. vh

mojomimi
19 augusti 2023 · 4 Inlägg

Vad ett utrampningslager är, det har jag aldrig hört talas om, översättning till tyska funkar inte på fackliga grejer - skit samma - jag letar efter hjälp inte efter roliga kommentatörer. En vettig människa hade väl erbjudit en "lyftplattform" (Hebebühne) och en förnuftig felsök när en annan faktiskt frågar rakt ut om hjälp? Har jag en hemma. Det är 150 mil dit. Tack ändå.

Oreggad Ruter Knekt
20 augusti 2023 · 662 Inlägg

mojomimi skrev:
Vad ett utrampningslager är, det har jag aldrig hört talas om, översättning till tyska funkar inte på fackliga grejer - skit samma - jag letar efter hjälp inte efter roliga kommentatörer. En vettig människa hade väl erbjudit en "lyftplattform" (Hebebühne) och en förnuftig felsök när en annan faktiskt frågar rakt ut om hjälp? Har jag en hemma. Det är 150 mil dit. Tack ändå.

Urtrampningslagret? Jo det kan ju vara bra att ha för att växla smidigt. Det är väl översättning av Ausrücklager t.o.m.?
Och är efter skum vajer ganska misstänkt.
https://m.autodoc.se/skf/17097
OE: 02A141165M

Obs: säger inte att det är hög risk, men det märks väl när den syns ... samma med gaffeln fast den går väl att rucka på även med lådan på plats.

Senast redigerat av Duvetdet (20 augusti 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
mojomimi
20 augusti 2023 · 4 Inlägg

Hejsan! Tack, det kan nog va att det är rätt del.

"Och är efter skum vajer ganska misstänkt."
Den där fattar jag inte helt... ?
Skivan rör sig - det kan man ju se när man kollar in i en öppning där trycket kommer när man kopplar.
När motorn startas kör bussen iväg, antingen om man kopplar eller inte. Vi tror att nr 7 (den vänstra delen) har kilat sig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247118/247118-f8f277fa6d3ad8eb31d3d1c80a6655b8.jpg

Oreggad Ruter Knekt
20 augusti 2023 · 662 Inlägg

Skivan rör sig, menar du gaffeln (#10)? Rör sig #2 så är det ett problem. Rör sig svänghjulet axiellt så är det också ett problem. Du kan ju känna inuti med en pinne om allt är följsamt.

Du skrev att det var som om det var stumt när du tryckte ner kopplingen, var vad jag menade med skum/defekt vajer.

Mycket som kan vara fel smile skulle bogserat till en plats jag kunde riva isär på, alternativt dra några välavvägda slag in i axeln med nåt dorn och smörja tills den beter sig igen och glömma tills nästa gång (nej skulle undvika ras).

Senast redigerat av Duvetdet (20 augusti 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang