Fick fel färg på sprayburk från butik - vems är felet?

granadadr
24 augusti 2023 · 7 292 Inlägg

deffe skrev:

granadadr skrev:

deffe skrev:
Okej,

Tack för svar. Jag blir lite förvånad att folk tycker att man gör fel som går till Mercedes för att köpa färg, när bilen är en Mercedes. Hade han fått den färg han efterfrågat(samt dom sa att han hade fått) hade det inte varit ett problem.

Men intressant med era reflektioner i ämnet, jag håller inte med en del av er. Men färg är inköpt hos annan aktör nu och det verkar blivit rätt färg.

är just det som är problemet,, färgen man får är samma kulör som en NY bil,, 48 år tär på lacken hur fin den än är,, man måste scanna orginallacken för att ens komma nära

Precis. Men i detta fall ville vi ha och beställde orginallacken och hade varit nöjda med det, men vi kom hem med en helt annan än vad vi beställt?

Oavsett är jag nöjd med svaren, det var blandade åsikter vilket var intressant att höra.

ursäkta mig,, men vad är det du inte förstår med våra svar?  Vi säger ju att en orginallack/ kulör ej blir rätt på en 48 år gammal bil,, kommer ALDRIG att fungera på vilken kulör du än väljer , var du än köper den, eller vilket märke av bil,  fråga vilken lackerare du vill smile

du tänkte/trodde att om du köper en orginal lack från samma bilmärke så blir det exakt samma kulör,, WRONG för lack åldras,, har du aldrig sett tapeter bakom tavlor som fått hänga uppe i 10 år,, ser tapeten likadan ut bakom ,,svar nej,, likdant med lacker solljus, väder och vind ändrar färgen,,

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
torsen
24 augusti 2023 · 7 240 Inlägg

Härutöver kan man tillägga att vid en serös lackbättring/omlackering av vissa karossdelar så kanske man även måste scanna in lacken på huv/tak/baklucka för sig och på sidor för sig.
Om man vill vara petimeter.

jaka54
24 augusti 2023 · 5 751 Inlägg

En billackerare här i Upplands V'äsby där jag bor sa att : Kom hit med bilen/Mc:n , Modellflygplanet så kan vi mäta med vår utrustning så du får samma kulör på ytan du har tidigare.

Den AUDI 100 Avant jag har som är 34 år gammal kan jag köpa färg till direkt via nätet eller från en närliggande billackarere utan att få fel kulör. Men då har jag en vit bil med färgkoden  E90....och då kanske det är lättare att få rätt kulör. Senast köpte jag 1lit 2-komp färg från Spies Hecker.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-8b5f94410d97664f8cf03e44f23ac0fb.jpg

Senast redigerat av jaka54 (24 augusti 2023)

deffe
24 augusti 2023 · 52 Inlägg

jaka54 skrev:
En billackerare här i Upplands V'äsby där jag bor sa att : Kom hit med bilen/Mc:n , Modellflygplanet så kan vi mäta med vår utrustning så du får samma kulör på ytan du har tidigare.

Den AUDI 100 Avant jag har som är 34 år gammal kan jag köpa färg till direkt via nätet eller från en närliggande billackarere utan att få fel kulör. Men då har jag en vit bil med färgkoden  E90....och då kanske det är lättare att få rätt kulör. Senast köpte jag 1lit 2-komp färg från Spies Hecker.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-8b5f94410d97664f8cf03e44f23ac0fb.jpg

Ja lite i den stilen. Det blir såklart variationer i lack, men hade vi fått vad vi beställde och betalat för så hade det blivit bra. Nu fick vi en helt annan färg.

Tesla Model S "Flaggskeppet" (2017)
deffe
24 augusti 2023 · 52 Inlägg

granadadr skrev:

deffe skrev:

granadadr skrev:
är just det som är problemet,, färgen man får är samma kulör som en NY bil,, 48 år tär på lacken hur fin den än är,, man måste scanna orginallacken för att ens komma nära

Precis. Men i detta fall ville vi ha och beställde orginallacken och hade varit nöjda med det, men vi kom hem med en helt annan än vad vi beställt?

Oavsett är jag nöjd med svaren, det var blandade åsikter vilket var intressant att höra.

ursäkta mig,, men vad är det du inte förstår med våra svar?  Vi säger ju att en orginallack/ kulör ej blir rätt på en 48 år gammal bil,, kommer ALDRIG att fungera på vilken kulör du än väljer , var du än köper den, eller vilket märke av bil,  fråga vilken lackerare du vill smile

du tänkte/trodde att om du köper en orginal lack från samma bilmärke så blir det exakt samma kulör,, WRONG för lack åldras,, har du aldrig sett tapeter bakom tavlor som fått hänga uppe i 10 år,, ser tapeten likadan ut bakom ,,svar nej,, likdant med lacker solljus, väder och vind ändrar färgen,,

Ingen fara, jag förstår exakt allt du säger; tack för omtanken. Har tidigare i tråden förklarat min syn på saken samt insett genom diskussionen att många inte delar min åsikt, har därmed fått svar på min fråga. Men bara för detta så betyder det inte att jag håller med dig eller någon annan som anser att man bara får acceptera fel produkt och på något sätt ska tycka att det är fullt rimligt. Vi hade som sagt varit nöjda med resultatet om vi kommit hem med den färg vi beställt eftersom det hade oavsett ålder varit tio gånger bättre än den stora variation vi såg med den lack min far fick med sig hem. Det är det jag försöker skriva och förklara, kanske uttrycker jag mig dåligt. Men återigen, hade vi fått det vi betalade för, så hade det blivit bra/snyggt, men om du ska lacka en bil för utställning så är vi mycket väl medvetna om att en hellack är att föredra med mera.

Återigen; om vi hade fått det vi beställde från början (orginallacken/sprayen) som dom säljer i syfte för att man just ska kunna bättra på sakerna på sin bil då hade vi blivit nöjda med resultatet. Nu blev det en mycket större skillnad än om vi hade fått rätt lack men med lite ålderslitagevariationer

Här har du en URL till den gröna färg vi fick:
https://www.paintscratch.com/touch_up_p … B-861.html

Och här är en url till en bil som har den gröna färg vi önskade och beställde:
https://www.benzworld.org/attachments/1 … g.1660041/
Tyvärr hittar jag inte exakt den koden på samma hemsida, men iaf  mer än lite "solblek lack" variation.

Det är en stor skillnad och som sagt, hade vi fått det vi beställde så hade det blivit nästan perfekt vilket hade varit bra nog för våra behov. Om du jobbar som lackerare eller är en enormt duktig och nogran person så är det berömvärt. Vi är händiga i min familj också men det var inte utställningsskick vi var på jakt efter.

Senast redigerat av deffe (24 augusti 2023)

Tesla Model S "Flaggskeppet" (2017)
deffe
24 augusti 2023 · 52 Inlägg

Brådhis skrev:

deffe skrev:
Okej,

Tack för svar. Jag blir lite förvånad att folk tycker att man gör fel som går till Mercedes för att köpa färg, när bilen är en Mercedes. Hade han fått den färg han efterfrågat(samt dom sa att han hade fått) hade det inte varit ett problem.

Egentligen är det ganska enkelt... Mercedes (eller vilken återförsäljare som helst) säljer färg som motsvarar originallacken. Det skulle vara helt omöjligt för dom att ha alla varianter som det kan bli under 48 års användande. Därför beställer ju inte lackerare färg från tillverkaren utan scannar den aktuella bilen och utifrån det väljs kulören.

Fullt rimligt och det vet vi. Men vi fick fel färg? Hade vi fått den färg vi betalat och beställt så hade vi varit nöjda. Dessutom så frågade min far om det verkligen var rätt färg eftersom färgkoden saknade ett H i slutet.

Vi hade varit mycket nöjda med resultatet om vi fått det vi beställde och betalade för. Vilket vi verkligen inte fick, sedan har min far bättrat på färgen på sina bilar genom åren med mycket bra resultat. förutsatt att han fått rätt färg, vilket verkligen är min poäng.

Det slutade iaf med att vi fick tillbaka pengarna och ett ursäkta från Mercedes samt fick tag på rätt kulör och nu är allt ordnat.

Tesla Model S "Flaggskeppet" (2017)
doktorduett
24 augusti 2023 · 358 Inlägg

undrar varför ni började använda färgen när ni viste den var fel ??????????

deffe
24 augusti 2023 · 52 Inlägg

doktorduett skrev:
undrar varför ni började använda färgen när ni viste den var fel ??????????

Som jag skrev, säljaren påpekade att det var rätt färg och att det var den som farsan skulle använda. Koden var 861 som farsan fick, han påpekade detta och fick som svar att det är den han ska ha trots att han beställt 861H.

Jag är fascinerad av hela samtalet måste jag säga. Är det så ovanligt att ni aldrig fått fel vara i snarlikt sammanhang och litat på säljaren?

Senast redigerat av deffe (24 augusti 2023)

Tesla Model S "Flaggskeppet" (2017)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang