V70 D4 -13 - Byta motor

Knapprulle
11 juli 2023 · 11 Inlägg

Dags att byta motor (D5204T3) i min V70 D4 -13 på grund av cylinderras.

Det är första gången jag byter ut motor så jag undrar om det är något jag bör ha i åtanke. 🤔

Lönar det sig att byta ut till samma typ av motor (D4 -13, 2 liters)eller skulle det löna sig att byta ut mot en annan modell? T.ex 2,4 Litarn.

Hur svårt är det att dela motor och automatlåda?😄

Jesper328
12 juli 2023 · 2 380 Inlägg

(Har aldrig bytt motor på en sådan, men du får generella tips.)

Allting tas givetsvis nedåt ihop med hjälpramen.

Lossa kabelstammarna ifrån sina styrdon, och inte varje givare/sensor för sig.
Lossa a/c-kompressor och banda fast ut vägen för motorn om möjligt, släpp inte på kopplingarna.
Töm ur kylarvätska.
Eventuellt får du lossa fronten och kylarpaketet, iaf kylarfläktarna.
Lossa fjäderbenen ur sina fjädertorn och banda fast dom i hjälpramen så att de håller sig upprätt.
Finns annars risk att de tippar utåt och rycker isär en drivknut eller två.. fråga mig hur jag vet. smile
Släpp krängningshämmare och styrväxel ifrån hjälpramen och banda fast dessa i bilen.
Lossa på bromsok och häng upp i bilen.
Behöver du lossa växellådsfäste och motorfäste så rekommenderas det att placera gummikuddar under motor och låda.

Automatlådans turbin/converter/momentomvandlare sitter skruvad i svänghjulet, ofta med 4-6 skruv.
Dessa skruvar skall väck innan du ens funderar på att sära på motor och låda.
Väl gjort så brukar det räcka att bryta lite här och var på sprängkåpan för att få den att släppa ifrån styrningarna.
IBLAND kan turbinen sätta sig i centrum på svänghjulet, och för att vara på säkra sidan så kan du försöka spreja in lite krypsmörja där och vänta ett par minuter innan du separerar motor och låda.

Kom ihåg att jobbet i sig är inget komplicerat, MEN det tar tid.
Tar framförallt tid om du saknar tvåpelare och lyftbord.

Palldragare funkar f.ö utmärkt istället för lyftbord.
Två domkrafter blir lite vingligt.

Senast redigerat av Jesper328 (12 juli 2023)

Up the RA
volvoqq Lastbilsmekaniker
12 juli 2023 · 5 150 Inlägg

Bytte på en 2011 med 1,6 D motorn den gick att lyfta uppåt hade gått om plats på den.
Lossa turbinskruvarna innan du lyfter ur motorn lättare att kunna ta i bättre då

Mossan1
12 juli 2023 · 2 836 Inlägg

Turbinskruvarna brukar man komma åt underifrån. Man tar bort en kåpa och sedan får man vrida motorn så skruvarna kommer en efter en.

Det är skillnaden mot en manuell där man "bara" kan dela och lossa kopplingen efteråt.

Är det en Powershift med dubbelkoppling kan det vara ett helt annat förfarande. Vet ej.

Du måste sätta i en likadan motor av flera anledningar.
Dels för att bilen är helfordonsgodkänd med en viss motortyp, och, du får inte orginal mjukvara att lira med en annan motortyp.

Senast redigerat av Mossan1 (12 juli 2023)

Danne_1977
27 augusti 2023 · 3 292 Inlägg

Du kan inte byta till en annan motortyp, elektoniken kommer säga ifrån. Byta motor om man aldrig gjort det tidigare är starkt rekommenderat att man börjar med nåt som är enklare än en så pass modern bil, mycket att tänka på nämligen.. lätt hänt att stöka till det och vipps går bilen inte igång igen..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang