Parkeringsskada

Berglund_89
27 augusti 2023 · 1 476 Inlägg

Förbannat också... igår blev jag tyvärr vållande till en parkeringsskada på min egna bil, då jag inte lyssnade på avståndsvarnaren när jag backade.

Resultatet blev ett fint avtryck (sprucken kofångare) av dragkulan från bakomvarande bil när jag backade in min bil för långt i en parkeringsruta på det lokala köpcentrat.

Hur går jag tillväga med detta? Borde det vara reparerbart, eller ska jag leta upp en ny stötfångarbeklädnad?
Det har inte blivit några repor, bara en spricka på kanske 5cm och en bula inåt i stötfångarplasten... hmm

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Mossan1
27 augusti 2023 · 2 836 Inlägg

Finns utrustning för plastsvetsning.
Men utan bild kan ingen svara på hur mycket jobb det är att få helt bra.

Laga går säkert, men frågan är vad som är ekonomisk bäst. Arbetstid kostar.

MickeEng
27 augusti 2023 · 484 Inlägg

Hallå!
Har du helförsäkring så kan du ju ta det på den, vet ej vad du har för självrisk men kan kanske vara värt att det på den.
Menar det är ju inte grattis med lack och så.
På min V60 jag hade blev det en repa på höljet bak anmälde det som parkeringsskada då det måste ha varit någon som fixat detta på en parkering även fast man parkerar så långt bort som möjligt, så det när jag tvättade bilen. De lackade om höljet och bytte även lastskyddet som var eftermonterat av mig. Kostade mig 3000:- i självrisk.

Senast redigerat av MickeEng (27 augusti 2023)

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Berglund_89
28 augusti 2023 · 1 476 Inlägg

MickeEng skrev:
Hallå!
Har du helförsäkring så kan du ju ta det på den, vet ej vad du har för självrisk men kan kanske vara värt att det på den.
Menar det är ju inte grattis med lack och så.
På min V60 jag hade blev det en repa på höljet bak anmälde det som parkeringsskada då det måste ha varit någon som fixat detta på en parkering även fast man parkerar så långt bort som möjligt, så det när jag tvättade bilen. De lackade om höljet och bytte även lastskyddet som var eftermonterat av mig. Kostade mig 3000:- i självrisk.

Tack för svar, tar det på helförsäkringen. smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Jesterhead
3 september 2023 · 35 Inlägg

Personligen hade jag tagit det på försäkring som tidigare nämnts. Då får du med största sannolikhet en ny stötfångare lackad och klar samt monterad. Minst krångel.

Volvo S80 V8 "Summum" (2007)
Berglund_89
3 september 2023 · 1 476 Inlägg

Jesterhead skrev:
Personligen hade jag tagit det på försäkring som tidigare nämnts. Då får du med största sannolikhet en ny stötfångare lackad och klar samt monterad. Minst krångel.

hmmm.. smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang