Reklamera reparation av vibrationsdämpare/svängningsdämpare - BMW F21

3rensho
4 september 2023 · 23 Inlägg

Hej,

Jag skulle behöva en sanity-check på reparation av vibrationsdämpare/svängningsdämpare då jag vill få ärendet till en garantiåtgärd/goodwill-ärende.

Bil:
BMW F2, 116d årsm -16.

Bakgrund:
2020, drygt 6000mil, lämnas bilen in till Bmw pga missljud, mycket likt det klassiska ljudet när rem slirar. Det visar sig vara vibrationsdämpare/svängningsdämpare som är trasig och byts ink rem och spännare osv. Lite (mycket) fattigare, men allt frid och fröjd.

Nutid:
Nu i veckorna som gått, har jag hört samma missljud vid start. Bilen har nu gått drygt 9000 mil. Jag tänker att BMW kan passa på att kika på problemet när bilen ändå ska in pga återkallelse.

(Återkallelsen gäller läckande AGR-kylare. Glykol har alltså läckt och man ser tydligt rost kring områden där just vibrationsdämpare/svängningsdämpare sitter. (Förövrigt coolt att de filmar och beskriver vad de gjort cool ))

Döm om inte till min förvåning, efter deras felsökning, att vibrationsdämpare/svängningsdämpare har gått sönder IGEN, alltså 3000 mil senare.

Till min fråga:
Är det rimligt att vibrationsdämpare/svängningsdämpare går sönder 3 år/3000 mil senare? Påverkar körsätt etc?
- BMWs garanti gäller bara 2 år, de vill att jag står för kostnaden, dock var de snälla att utan tjafs erbjuda 25% på reparationen.
Kan AGR ventilen bidragit till att det gått sönder?

Är ju inte jättemånga kusar i bilen så svårt att köra som rallyharry om det har betydelse..

Konsumentjänstlagen säger att man har 3 års reklamationsrätt, om jag förstår det rätt, men vet inte er erfarenhet att nyttja den möjligheten när det kommer till bilverkstäder. Svår bransch för lekmän att få rätt tänker jag.

Jag har tyvärr noll koll på vad vibrationsdämpare/svängningsdämpare är och dess betydelse..
För mig är det mer principsak än pengar, men hur ser ni på att gå vinnande ur situationen?

Tacksam för svar!

Senast redigerat av 3rensho (4 september 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang