Förebyggande service av EGR-ventil - prisbild?

jonor
9 september 2023 · 16 Inlägg

Hej!

Jag har haft en Volkswagen Golf Mk5 på 15000 milservice och där noterades sot vid EGR-ventilen. Ingen varningslampa har tänts och bilen går jämnt vid tomgång, hackar inte eller ger dålig effekt vid gaspådrag, fenomen som jag annars har läst skadad eller sunkig EGR-ventil kan orsaka. Så inga symptom direkt men jag blir däremot lite orolig med tanke på EGR-problem runt mitt miltal för VAG-bilar.

Något som förvirrat mig är en del höga servicekostnader här samtidigt som jag har sett inte alltför invecklade YouTube-klipp där jag nästan själv är på vippen att ta mig an det här?? Beror detta mycket på bilmodell? Vet någon vad endast en rengöring (ej byte) av ventil i första hand skulle kosta på verkstad för en VW Golf Mk5? Ingen varningslampa så jag antar sensor visar den är hel men jag är oroad att förhållandena för den inte är de bästa. Jag ska strax ner och titta på hur det egentligen ser ut under huven -- har sett nu var den bör sitta.

Senast redigerat av jonor (9 september 2023)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 september 2023 · 13 749 Inlägg

vad är det för motor till att börja med.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Jesper328
10 september 2023 · 2 380 Inlägg

Räkna på iaf en två timmars jobb att rengöra, men det beror som sagt på vad du har för motor.
Skall du byta själv så behöver du göra en grundinställning/adaption på den nye EGR-ventilen.. detta fixar du dock med en ObdEleven.

Up the RA
jonor
10 september 2023 · 16 Inlägg

Growe skrev:
vad är det för motor till att börja med.

Oj, glömde det. Det är en 1.6TDI CR modell 2009-.

jonor
10 september 2023 · 16 Inlägg

Jesper328 skrev:
Räkna på iaf en två timmars jobb att rengöra, men det beror som sagt på vad du har för motor.
Skall du byta själv så behöver du göra en grundinställning/adaption på den nye EGR-ventilen.. detta fixar du dock med en ObdEleven.

Aha, OK ändå så pass. Jo, har läst att man kan behöva göra en grundinställning därefter. Ja men då börjar jag få en uppfattning i alla fall.

Jesper328
10 september 2023 · 2 380 Inlägg

1.6tdi i en Mk5?
Det är inte en Mk6 du har då?

Iaf så är jag rätt så säker på att Egr + kylare sitter knöligt till på dom där.
Alltså under turbon, bakom partikelfiltret.
Hur såg dom att det var sotigt där?

Up the RA
jonor
10 september 2023 · 16 Inlägg

Jesper328 skrev:
1.6tdi i en Mk5?
Det är inte en Mk6 du har då?

Iaf så är jag rätt så säker på att Egr + kylare sitter knöligt till på dom där.
Alltså under turbon, bakom partikelfiltret.
Hur såg dom att det var sotigt där?

Ah, ja alltså det är egentligen en Volkswagen Golf Plus, trodde den motormässigt var likartad med Mk5 men nu blir jag osäker.

Jag vet faktiskt inte det, det var på en vanlig inspektion under en milservice.

Senast redigerat av jonor (10 september 2023)

Jesper328
10 september 2023 · 2 380 Inlägg

jonor skrev:

Jesper328 skrev:
1.6tdi i en Mk5?
Det är inte en Mk6 du har då?

Iaf så är jag rätt så säker på att Egr + kylare sitter knöligt till på dom där.
Alltså under turbon, bakom partikelfiltret.
Hur såg dom att det var sotigt där?

Ah, ja alltså det är egentligen en Volkswagen Golf Plus, trodde den motormässigt var likartad med Mk5 men nu blir jag osäker.

Jag vet faktiskt inte det, det var på en vanlig inspektion under en milservice.

Slå in regnummer på car.info, sen så klickar du på ”visa ytterligare uppgifter” så kommer motorkoden fram. smile

Up the RA
jonor
10 september 2023 · 16 Inlägg

Jesper328 skrev:

jonor skrev:

Jesper328 skrev:
1.6tdi i en Mk5?
Det är inte en Mk6 du har då?

Iaf så är jag rätt så säker på att Egr + kylare sitter knöligt till på dom där.
Alltså under turbon, bakom partikelfiltret.
Hur såg dom att det var sotigt där?

Ah, ja alltså det är egentligen en Volkswagen Golf Plus, trodde den motormässigt var likartad med Mk5 men nu blir jag osäker.

Jag vet faktiskt inte det, det var på en vanlig inspektion under en milservice.

Slå in regnummer på car.info, sen så klickar du på ”visa ytterligare uppgifter” så kommer motorkoden fram. smile

OK, motorkod är CAYC = 1.6TDI. Ingen aning hur de kunde se sot vid EGR-ventil utan att ta isär och börja rota efter just detta, hmm. Om det nu inte ingick men det var bara en inspektionsservice som del av milservicen. Hela jobbet med oljebyte+filter och pollenfilter och annan inspektion gick på 2900 inkl moms.

Senast redigerat av jonor (10 september 2023)

Jesper328
10 september 2023 · 2 380 Inlägg

Ja, en sådan där konstruktion är inget man rör direkt förrän man ska byta ut prylarna. smile
Du får helt enkelt ringa och ifrågasätta.

Hade jag varit i din situation så hade jag kört tills något problem uppstår, om det ens kommer att göra det.

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 september 2023 · 13 749 Inlägg

1.6tdi är den nyare motorn..   
är den dieselgate uppdaterad?  om den är det när var det gjort?
man får nämligen förlängd garanti på spridare och egr om det är gjort. 

min polo har samma motor    dom finns som caya cayb cayc.  det är samma motor men dom såldes med olika effekt 75hk 90hk och 105hk 

om du gjort uppdateringen men garantin är slut skulle jag söka mig till någon lokal optimerare och få den bakdaterad.  så kommer din egr fungera utan problem sen. 

vad är det för felkod som dykt upp

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jonor
10 september 2023 · 16 Inlägg

Growe skrev:
1.6tdi är den nyare motorn..   
är den dieselgate uppdaterad?  om den är det när var det gjort?
man får nämligen förlängd garanti på spridare och egr om det är gjort. 

min polo har samma motor    dom finns som caya cayb cayc.  det är samma motor men dom såldes med olika effekt 75hk 90hk och 105hk 

om du gjort uppdateringen men garantin är slut skulle jag söka mig till någon lokal optimerare och få den bakdaterad.  så kommer din egr fungera utan problem sen. 

vad är det för felkod som dykt upp

Ingen felkod! Går fint men hade bara fått denna notering av firman som gjorde service på den och jag blev lite orolig.

Men tack för de här tipsen! Jag vet faktiskt inte om den är uppdaterad för dieselgate. Det ska nog ha varit av förra ägaren då. Jag kan läsa på lite mer vad som gäller för mig där. Visste inte att det påverkade garantin.

Jo, optimering är ju ett alternativ om något skulle börja strula på riktigt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 september 2023 · 13 749 Inlägg

jonor skrev:

Growe skrev:
1.6tdi är den nyare motorn..   
är den dieselgate uppdaterad?  om den är det när var det gjort?
man får nämligen förlängd garanti på spridare och egr om det är gjort. 

min polo har samma motor    dom finns som caya cayb cayc.  det är samma motor men dom såldes med olika effekt 75hk 90hk och 105hk 

om du gjort uppdateringen men garantin är slut skulle jag söka mig till någon lokal optimerare och få den bakdaterad.  så kommer din egr fungera utan problem sen. 

vad är det för felkod som dykt upp

Ingen felkod! Går fint men hade bara fått denna notering av firman som gjorde service på den och jag blev lite orolig.

Men tack för de här tipsen! Jag vet faktiskt inte om den är uppdaterad för dieselgate. Det ska nog ha varit av förra ägaren då. Jag kan läsa på lite mer vad som gäller för mig där. Visste inte att det påverkade garantin.

Jo, optimering är ju ett alternativ om något skulle börja strula på riktigt.

får du inte brev från vw  hela tiden så är den uppdaterad.  är den uppdaterad så ökar risken för egr problem.  man använder egr flera 100%mer än när den lämnade fabriken. 

det gör att egr slutar fungera.   inte hörtalas om någon vw diesel som har problem med igensotad egr.    därimot att dom börjar läcka eller går sönder.   

en arbetskamrat hade en passat 1.6tdi från 2010 och det tog ungefär 2mil efter uppdateringen innan hans egr gick åt helvete. smile    han kom inte ens hem innan den slutade fungera efter uppdateringen.

när jag köpte min polo var den uppgraderad det första jag gjorde dagen efter köpet var att bakdatera programvaran.  sen någon vecka senare optimerade jag bilen från 90hk till 135hk   och jag fick en helt ny bil.   från trött till ganska trevlig och framför allt slippa nedväxlingar vid omkörningar och i backar som man fick göra från början.


sen är en ny egr inte dyr till en sån motor.    man köper den i tyskland bara. 

inte rolig att byta.   men det går ganska enkelt man byter då hela egr kylaren och allt samtidigt.    man tar den underifrån släpper ner framvagnsbalken lite så kan man med lätthet stå under bilen och skruva och då går det smidigt. inget jag skulle göra utan lyft och möjlighet att släppa ner balken smile   men har gjort ett antal passater  och det tar inte lång tid längre

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 september 2023 · 14 076 Inlägg

jonor skrev:
Hej!

Jag har haft en Volkswagen Golf Mk5 på 15000 milservice och där noterades sot vid EGR-ventilen. Ingen varningslampa har tänts och bilen går jämnt vid tomgång, hackar inte eller ger dålig effekt vid gaspådrag, fenomen som jag annars har läst skadad eller sunkig EGR-ventil kan orsaka. Så inga symptom direkt men jag blir däremot lite orolig med tanke på EGR-problem runt mitt miltal för VAG-bilar.

Något som förvirrat mig är en del höga servicekostnader här samtidigt som jag har sett inte alltför invecklade YouTube-klipp där jag nästan själv är på vippen att ta mig an det här?? Beror detta mycket på bilmodell? Vet någon vad endast en rengöring (ej byte) av ventil i första hand skulle kosta på verkstad för en VW Golf Mk5? Ingen varningslampa så jag antar sensor visar den är hel men jag är oroad att förhållandena för den inte är de bästa. Jag ska strax ner och titta på hur det egentligen ser ut under huven -- har sett nu var den bör sitta.

Ring och fråga.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
mb_pucken
10 september 2023 · 5 088 Inlägg

Sitter väll en vakumklocka på egr ventilen/kylaren som vrider ett spjäll via en axel. Vid den axeln kan dom börja läcka ur avgaser vilket gör dom sotiga på utsidan.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang