Bubblande/kokande husvagnsbatteri - är det vad som händer?

Jonatan36
6 september 2023 · 25 Inlägg

Mossan1 skrev:

Jonatan36 skrev:
Utvecklas ny gas när batteriet inte laddas?

Sent svar eftersom jag fick och lade mig, men -Nej, det utvecklas ingen MER gas när laddaren är av och allt lugnat sig.

Okej, tack.

Om jag vill pröva laddaren med en multimeter, hur gör jag det då?

Är det bara att sätta på klämmorna på instrumentet och sedan sätta i laddaren i 230v uttaget igen?

Jag gissar på att huvudströmbrytaren ska vara fortsatt frånslagen batteriet och alltså stå på "car" istället för "caravan"? (man vill ju inte gärna att det skulle bli en överbelastning någonstans )

Brådhis * Voff voff *
6 september 2023 · 10 291 Inlägg

Jonatan36 skrev:

Mossan1 skrev:

Jonatan36 skrev:
Utvecklas ny gas när batteriet inte laddas?

Sent svar eftersom jag fick och lade mig, men -Nej, det utvecklas ingen MER gas när laddaren är av och allt lugnat sig.

Okej, tack.

Om jag vill pröva laddaren med en multimeter, hur gör jag det då?

Är det bara att sätta på klämmorna på instrumentet och sedan sätta i laddaren i 230v uttaget igen?

Jag gissar på att huvudströmbrytaren ska vara fortsatt frånslagen batteriet och alltså stå på "car" istället för "caravan"? (man vill ju inte gärna att det skulle bli en överbelastning någonstans )

Du kan inte prova den med en multimeter utan att koppla den till ett batteri.

Efterlyser fortfarande en bild på laddaren och dess typskylt...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
6 september 2023 · 2 848 Inlägg

Som sagt, laddaren måste vara mot ett batteri för att värdena ska vara värda nått.

Undrar också vad det är för laddare.
Kan var en gammal analog, och då är inga fel så,  utan fel produkt på fel plats.  En olycka väntande att hända.

Senast redigerat av Mossan1 (6 september 2023)

Jonatan36
6 september 2023 · 25 Inlägg

Brådhis skrev:

Jonatan36 skrev:

Mossan1 skrev:
Sent svar eftersom jag fick och lade mig, men -Nej, det utvecklas ingen MER gas när laddaren är av och allt lugnat sig.

Okej, tack.

Om jag vill pröva laddaren med en multimeter, hur gör jag det då?

Är det bara att sätta på klämmorna på instrumentet och sedan sätta i laddaren i 230v uttaget igen?

Jag gissar på att huvudströmbrytaren ska vara fortsatt frånslagen batteriet och alltså stå på "car" istället för "caravan"? (man vill ju inte gärna att det skulle bli en överbelastning någonstans )

Du kan inte prova den med en multimeter utan att koppla den till ett batteri.

Efterlyser fortfarande en bild på laddaren och dess typskylt...

Mossan1 skrev:
Som sagt, laddaren måste vara mot ett batteri för att värdena ska vara värda nått.

Undrar också vad det är för laddare.
Kan var en gammal analog, och då är inga fel så,  utan fel produkt på fel plats.  En olycka väntande att hända.

Här kommer en bild på laddaren.

Måste jag alltså köpa ett nytt batteri då innan jag kan få svar på om det är batteriladdaren det är fel på?

Är det likström eller växelström man i så fall ska mäta? Om jag har förstått rätt så omvandlar batteriladdaren växelström till likström, stämmer det?

(Jag ser att det kanske inte är den mest välstädade platsen i vagnen nu efter sommaren)
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240867/240867-6a7c9b13f331bb9b6e2d4aea2920d659.jpg

Senast redigerat av Jonatan36 (6 september 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 september 2023 · 17 524 Inlägg

Dags att köpa ny laddare! Men spara den gamla!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jonatan36
6 september 2023 · 25 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Dags att köpa ny laddare! Men spara den gamla!

Du får gärna utveckla lite! smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 september 2023 · 13 754 Inlägg

dags att gå över till en smart laddare.    bättre på alla sätt för batteriet..

det är ju en 20+ år gammal laddare så det kan ju vara den som är orsaken. idag finns det smarta laddare som är lite snällare mot batteriet. 

sen om du använder mycket batteri i vagnen så kanske ett Lithum batteri kan vara något.   samma storlek men högre kapacitet..  men dessa är rätt dyra.  men perfekt att kombinera med solceller.  smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Jonatan36
6 september 2023 · 25 Inlägg

Growe skrev:
dags att gå över till en smart laddare.    bättre på alla sätt för batteriet..

det är ju en 20+ år gammal laddare så det kan ju vara den som är orsaken. idag finns det smarta laddare som är lite snällare mot batteriet. 

sen om du använder mycket batteri i vagnen så kanske ett Lithum batteri kan vara något.   samma storlek men högre kapacitet..  men dessa är rätt dyra.  men perfekt att kombinera med solceller.  smile

Ja, tyvärr håller ju ingenting för evigt.

Jag är inte jättekunnig inom detta så detta kanske är en dum fråga, men varför går det inte att pröva batteriladdaren med en multimeter utan att ha ett batteri påkopplat?

Mvh
Jonatan

Brådhis * Voff voff *
6 september 2023 · 10 291 Inlägg

Jonatan36 skrev:
Jag är inte jättekunnig inom detta så detta kanske är en dum fråga, men varför går det inte att pröva batteriladdaren med en multimeter utan att ha ett batteri påkopplat?

Mvh
Jonatan

För att laddaren inte har någonting att ladda (du kan inte ladda multimetern) och då kommer den inte ladda. smile

Min gissning är att nu då att ditt batteri gett upp och sedan har laddaren gjort vad den trott var bäst och mosat på med full styrka (10A) och då har batteriet helt gått hädan...

Så ett nytt batteri (och vettiga batteripolskor) och (helst) en ny laddare tror jag är lösningen.

Senast redigerat av Brådhis (6 september 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 september 2023 · 13 754 Inlägg

Brådhis skrev:

Jonatan36 skrev:
Jag är inte jättekunnig inom detta så detta kanske är en dum fråga, men varför går det inte att pröva batteriladdaren med en multimeter utan att ha ett batteri påkopplat?

Mvh
Jonatan

För att laddaren inte har någonting att ladda (du kan inte ladda multimetern) och då kommer den inte ladda. smile

Min gissning är att nu då att ditt batteri gett upp och sedan har laddaren gjort vad den trott var bäst och mosat på med full styrka (10A) och då har batteriet helt gått hädan...

Så ett nytt batteri (och vettiga batteripolskor) och (helst) en ny laddare tror jag är lösningen.

igentligen ett helt nytt system..  men man bör kunna göra ett belastnings test av batteriet och se hur det mår. 


men har det börjat koka så är det i regel något som gått fel och batteriet blir skadad pga det..   

därimot skulle jag aldrig kasta en 10a oldschool laddare.  men att ha en modern laddare som är bättre för batteriet är alltid bästa vägen att gå.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 september 2023 · 17 524 Inlägg

Som de sa ↑

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jonatan36
22 september 2023 · 25 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Dags att köpa ny laddare! Men spara den gamla!

Brådhis skrev:

Jonatan36 skrev:
Jag är inte jättekunnig inom detta så detta kanske är en dum fråga, men varför går det inte att pröva batteriladdaren med en multimeter utan att ha ett batteri påkopplat?

Mvh
Jonatan

För att laddaren inte har någonting att ladda (du kan inte ladda multimetern) och då kommer den inte ladda. smile

Min gissning är att nu då att ditt batteri gett upp och sedan har laddaren gjort vad den trott var bäst och mosat på med full styrka (10A) och då har batteriet helt gått hädan...

Så ett nytt batteri (och vettiga batteripolskor) och (helst) en ny laddare tror jag är lösningen.

Growe skrev:

Brådhis skrev:

Jonatan36 skrev:
Jag är inte jättekunnig inom detta så detta kanske är en dum fråga, men varför går det inte att pröva batteriladdaren med en multimeter utan att ha ett batteri påkopplat?

Mvh
Jonatan

För att laddaren inte har någonting att ladda (du kan inte ladda multimetern) och då kommer den inte ladda. smile

Min gissning är att nu då att ditt batteri gett upp och sedan har laddaren gjort vad den trott var bäst och mosat på med full styrka (10A) och då har batteriet helt gått hädan...

Så ett nytt batteri (och vettiga batteripolskor) och (helst) en ny laddare tror jag är lösningen.

igentligen ett helt nytt system..  men man bör kunna göra ett belastnings test av batteriet och se hur det mår. 


men har det börjat koka så är det i regel något som gått fel och batteriet blir skadad pga det..   

därimot skulle jag aldrig kasta en 10a oldschool laddare.  men att ha en modern laddare som är bättre för batteriet är alltid bästa vägen att gå.

Okej, jag har nu köpt ett nytt batteri för att pröva den gammla batteriladdaren.

När laddaren inte är ikopplad visar mulitmetern att batteriet har en stabil spänning på 12,68V.

När jag dock sätter i laddaren pulserar spänningen konastant mellan 13,50V och 13,68V. Laddningen ska väl ändå vara stabil, eller ska den hålla på så här?

På batteriladdaren finns det en grön lampa som det står "ready" brevid, och en röd som det står "charge" brevid. Dessa beter sig också väldigt konstigt, se länkad video: https://imgur.com/a/U5lEWiF

Är detta beteende normalt? För övrigt mätte jag spänningen på det gammla batteriet som ligger på 12,57 volt, är det troligt laddaren som fick det att börja koka då?

Senast redigerat av Jonatan36 (22 september 2023)

Brådhis * Voff voff *
22 september 2023 · 10 291 Inlägg

Jonatan36 skrev:

Hybrid_ skrev:
Dags att köpa ny laddare! Men spara den gamla!

Brådhis skrev:

Jonatan36 skrev:
Jag är inte jättekunnig inom detta så detta kanske är en dum fråga, men varför går det inte att pröva batteriladdaren med en multimeter utan att ha ett batteri påkopplat?

Mvh
Jonatan

För att laddaren inte har någonting att ladda (du kan inte ladda multimetern) och då kommer den inte ladda. smile

Min gissning är att nu då att ditt batteri gett upp och sedan har laddaren gjort vad den trott var bäst och mosat på med full styrka (10A) och då har batteriet helt gått hädan...

Så ett nytt batteri (och vettiga batteripolskor) och (helst) en ny laddare tror jag är lösningen.

Growe skrev:

Brådhis skrev:

För att laddaren inte har någonting att ladda (du kan inte ladda multimetern) och då kommer den inte ladda. smile

Min gissning är att nu då att ditt batteri gett upp och sedan har laddaren gjort vad den trott var bäst och mosat på med full styrka (10A) och då har batteriet helt gått hädan...

Så ett nytt batteri (och vettiga batteripolskor) och (helst) en ny laddare tror jag är lösningen.

igentligen ett helt nytt system..  men man bör kunna göra ett belastnings test av batteriet och se hur det mår. 


men har det börjat koka så är det i regel något som gått fel och batteriet blir skadad pga det..   

därimot skulle jag aldrig kasta en 10a oldschool laddare.  men att ha en modern laddare som är bättre för batteriet är alltid bästa vägen att gå.

Okej, jag har nu köpt ett nytt batteri för att pröva den gammla batteriladdaren.

När laddaren inte är ikopplad visar mulitmetern att batteriet har en stabil spänning på 12,68V.

När jag dock sätter i laddaren pulserar spänningen konastant mellan 13,50V och 13,68V. Laddningen ska väl ändå vara stabil, eller ska den hålla på så här?

På batteriladdaren finns det en grön lampa som det står "ready" brevid, och en röd som det står "charge" brevid. Dessa beter sig också väldigt konstigt, se länkad video: https://imgur.com/a/U5lEWiF

Är detta beteende normalt? För övrigt mätte jag spänningen på det gammla batteriet som ligger på 12,57 volt, är det troligt laddaren som fick det att börja koka då?

Med tanke på vad som hänt och hur den beter sig på filmen så hade jag kastat den och köpt en ny.

Det gamla batteriet måste testas med en riktig batteritestare. Spänningen är bara en del av svaret. Du kan ha 12,57V som får en glödlampa att lysa i timtal och du kan ha 12,57V och lampan slocknar efter 15 sekunder.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
22 september 2023 · 1 601 Inlägg

Hmm, håller på med detta varje dag o försöker få folk att förstå..men tattar termos folk vill inte förstå. Man vill ha billigaste batteri o billigaste laddaren. Jag ser dagligen folk som har ett Startbatteri (ett batteri som är gjort för att starta motorn på en bil o sedan snabbladdas av generatorn från bilen). Detta är inte ett batteri du använder i en tattarvagn. I en husvagn eller för den delen även i en husbil när det gäller bodelsbatteri , så använder man batterier, som är anpassade för att göra det de ska. De ska inte starta motorn-de ska inte snabbladdas av generatorn på bilen. De ska helt enkelt sköta bodelen, vilket betyder att de klarar saker ett vanligt startbatteri inte gör.  Ett bra Marin/caravan batteri kostar en del, men klarar att driva alla funktioner trots att det kan droppa i volt, men tål att gå ner o komma tbx. igen. Kör du ner ett vanligt startbatteri till låg spänning, typ 2-4v så är det batteriet kört. Visst- du kan få igång det med en bra laddare(kraftig)..men det funkar bara några gånger- o batteriet e´skadeskjutet o kommer koka/lukta illa. Dessa batterier har inget i en bodel att göra- funkar i nån volvo epa kanske. Sen till laddare- bytt ut massor av mattiladdare..- de e´ofta felfria (50/50)..men när folk kostar på sig ett vettigt bodelsbatteri i sin gamla termos- så vill de ha nån fräsig laddare. Nu snackar vi blinkande lampor o helst nåt man kan styra via App..huu- detta lägger ja inte en minut på- så dessa får de köpa sj.

mvh/husse

Jonatan36
22 september 2023 · 25 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, håller på med detta varje dag o försöker få folk att förstå..men tattar termos folk vill inte förstå. Man vill ha billigaste batteri o billigaste laddaren. Jag ser dagligen folk som har ett Startbatteri (ett batteri som är gjort för att starta motorn på en bil o sedan snabbladdas av generatorn från bilen). Detta är inte ett batteri du använder i en tattarvagn. I en husvagn eller för den delen även i en husbil när det gäller bodelsbatteri , så använder man batterier, som är anpassade för att göra det de ska. De ska inte starta motorn-de ska inte snabbladdas av generatorn på bilen. De ska helt enkelt sköta bodelen, vilket betyder att de klarar saker ett vanligt startbatteri inte gör.  Ett bra Marin/caravan batteri kostar en del, men klarar att driva alla funktioner trots att det kan droppa i volt, men tål att gå ner o komma tbx. igen. Kör du ner ett vanligt startbatteri till låg spänning, typ 2-4v så är det batteriet kört. Visst- du kan få igång det med en bra laddare(kraftig)..men det funkar bara några gånger- o batteriet e´skadeskjutet o kommer koka/lukta illa. Dessa batterier har inget i en bodel att göra- funkar i nån volvo epa kanske. Sen till laddare- bytt ut massor av mattiladdare..- de e´ofta felfria (50/50)..men när folk kostar på sig ett vettigt bodelsbatteri i sin gamla termos- så vill de ha nån fräsig laddare. Nu snackar vi blinkande lampor o helst nåt man kan styra via App..huu- detta lägger ja inte en minut på- så dessa får de köpa sj.

mvh/husse

Hej, jag tror inte att jag förstår vad du försöker att säga med ditt inlägg?

Jag använder bara fritidsbatterier i vagnen, ej bilbatterier.

Det låter som att du vet en del om matti-laddare. Vad gör en laddare som denna när batteriet är fulladdat? Det laddare jag har nu börjar enligt multimetern "pulsera" mellan 13,50-13,71v när batteriet är fullt, vilket gör att lysdioderna blinkar som de gör i videon. Är detta normalt eller är laddaren trasig?
Jag vill ju inte gärna att det nya batteriet ska börja koka för att det är batteriladdaren det var fel på.

Det märkliga är att pulserandet upphör när jag tänder den stora taklampan...

Mvh Jonatan

husseman
22 september 2023 · 1 601 Inlägg

Hej. Nja,Mattiladdaren är lite skum. Den försöker reglera strömmen o spänningen på sitt sätt. Som du beskriver din laddare så funkar den säkert och när du tänder lampan så hamnar den i ett läge där den känner av att ström dras. Men den är inte felfri o väldigt old .(O har kokat batteri) Så för att vara säker på att du inte sabbar ditt nya fritidsbatteri , så hade ja satt dit en modernare laddare.
mvh/husse

Jonatan36
22 september 2023 · 25 Inlägg

husseman skrev:
Hej. Nja,Mattiladdaren är lite skum. Den försöker reglera strömmen o spänningen på sitt sätt. Som du beskriver din laddare så funkar den säkert och när du tänder lampan så hamnar den i ett läge där den känner av att ström dras. Men den är inte felfri o väldigt old .(O har kokat batteri) Så för att vara säker på att du inte sabbar ditt nya fritidsbatteri , så hade ja satt dit en modernare laddare.
mvh/husse

Okej, tack för svar.

Har du några rekomendationer på laddare? Folk verkar ha ganska delade meningar i forumen om man ska ha CTEK eller att biltemas laddare duger fint 🤔

Så du skulle säga att det beteendet är normalt för en matti-laddare?

Mvh Jonatan

husseman
22 september 2023 · 1 601 Inlägg

Nja, ja tror att din laddare reagerar som vanligt- men har den kokt batteri så tycker ja du ska byta ut den.  Att välja mellan CTEK o Feltema är inget svårt val, men det finns massor av bra laddare på marknaden. Goggla lite till.. eller köp CTEK.
mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang