Bra bil/motor att börja med bil som hobby?

Equals
4 oktober 2023 · 3 Inlägg

Tjena garaget!
Är ny här och ska precis sälja min nuvarande bil för en nyare och lite rappare.
Alltid gillat en sportig sedan och idén att dona lite med bilen sin har länge verkat intressant, så tänkte passa på nu.

De bilar jag kollar på  ligger runt ~2010, 10-15k mil och runt 100 000:-
Har kollat främst på Audis A4, A5, eller någon av BMWs sedaner (E90, F30, E60, F10)
Bilmodellerna är inget måste, men gillar oftast hur dem är stukad.

Har bytt någon del här och där på tidigare bilar, men är rätt grön i allt gällande effektökande, så skulle vara jättetacksam för råd gällande bilar/motorer som tar till optimering och effektförbättringar bra (eller vilka som har en historia av att haverera), men inte behöver göras så mycket med internt i själva motorn (plana topplocket t.ex.).

Tack!

Jesper328
4 oktober 2023 · 2 373 Inlägg

När det kommer till att öka effekten så är en turbomaskin det enklaste att ha att göra med.
Allting beror även på hur mycket du är beredd på att skruva.. eller snarare hur mycket du vill lära dig. smile

Gällande E90/E60 så går de ej med turbo förutom dieslar och 335/535.
F30 sitter det 2-litermaskiner i upp till 335.
Har för mig att 330in är en 2.0 turbo iaf.

Jag skulle rekommendera att köpa en bruksbil och sedan en projektbil.
Inget kul att tabba sig med något när man skall vara på jobbet 06:30 dagen därpå. lol

Vill du åka Bmw så är ju en e46 330d något att fundera på.
Jag är bland mycket annat lite småsugen på en sådan.
Går att få bra gång i dem.

Up the RA
Equals
5 oktober 2023 · 3 Inlägg

Jesper328 skrev:
När det kommer till att öka effekten så är en turbomaskin det enklaste att ha att göra med.
Allting beror även på hur mycket du är beredd på att skruva.. eller snarare hur mycket du vill lära dig. smile

Gällande E90/E60 så går de ej med turbo förutom dieslar och 335/535.
F30 sitter det 2-litermaskiner i upp till 335.
Har för mig att 330in är en 2.0 turbo iaf.

Såg en välutrustad 528 som verkade riktigt trevlig, men satt ju en sugmotor i dem. Läste något om att motorn hade en aluminium topp(?) Som ogillade hög effekt, men vad hög effekt är exakt ved jag inte. Hade vart väldigt nöjd med om man kunde skrämma upp den från 250 till ~300 hästar som ens första projekt. Några pratade om mappning och byte av insug, raka rör. Vet ej vad effekten blir av det dock.

Audi verkar lite bättre alternativ då eftersom de verkar ha lite mindre motorer men en medföljande turbo istället.

Senast redigerat av Equals (5 oktober 2023)

Utmarks-Loke
5 oktober 2023 · 5 841 Inlägg

Equals skrev:
Såg en välutrustad 528 som verkade riktigt trevlig, men satt ju en sugmotor i dem. Läste något om att motorn hade en aluminium topp(?) Som ogillade hög effekt, men vad hög effekt är exakt ved jag inte. Hade vart väldigt nöjd med om man kunde skrämma upp den från 250 till ~300 hästar som ens första projekt. Några pratade om mappning och byte av insug, raka rör. Vet ej vad effekten blir av det dock.

Audi verkar lite bättre alternativ då eftersom de verkar ha lite mindre motorer men en medföljande turbo istället.

528, det borde ha varit en 528i med N53-motorn då. Att trimma den till 300hk utan överladdning tror jag är omöjligt, och om det är möjligt så är det nog väldigt dyrt. Så ja, vill du trimma får du hålla dig till audis turbomotorer, eller BMW:s för den delen. De har också funnits med fyrcylindriga turbomotorer rätt länge nu. Men att trimma en modern bilmotor kräver rätt ingående tekniska kunskaper, det är inte det enklaste att börja med om man inte grejat så mycket med bilar förut.

Jesper328
6 oktober 2023 · 2 373 Inlägg

Ja, som ovan.
Sugmotorer finns det ingen mening att hållas med såvida man ej tänker överladda.
Det kan dock vara att ta sig vatten över huvudet när det kommer till ett första projekt. smile

Jag tror att en rolig bil skulle vara en äldre A3/A4 quattro med 1.8T 20v.
Uppgradera lite turbo, bränslesystem, osv.
Vet ej om det är någon skillnad på vevpartiet mellan 150hk och 225hk varianterna, men jag vill minnas att de klarar runt 300-350hk oöppnade.
Eller ja, det är ju vridet som dödar och det kan ju begränsas via mjukvara. smile

Up the RA
viccoA
6 oktober 2023 · 3 110 Inlägg

Köp en så snabb bil från början som du har råd med.

Snabba bilar kommer i regel med vettigare väghållning (fjädrar, dämpare, krägningshämmare, bättre geometri osv), vridstyvare kaross, större bromsar osv. Det är inte bara att öka effekten från 150hk till 350hk i en 1.8 turbo, det drar med sig en del runt om kring som kostar pengar.

Att "fixa lite" kostar alltid mycket mer än man tror om vi inte pratar om steg 1 trimning osv.

Equals
7 oktober 2023 · 3 Inlägg

Tack för insikt!

Tar med mig det framåt

Hickan
7 oktober 2023 · 374 Inlägg

audi a3 2.0 tfsi? samma motor som i golf gti och audi s3 så man kan få mycket effekt i dom

men det är nog klokt med en brukis också ja. köp 2 bilar för 50k vardera istället

annars är nog den här kul: https://www.blocket.se/annons/orebro/pe … 1400069478

Senast redigerat av Hickan (7 oktober 2023)

jag hatar bilar
Lucif3r
7 oktober 2023 · 2 215 Inlägg

Det beror ju lite på vad som menas med "hobby". Vad är hobbyn? Att faktiskt köra bilen utan problem, eller skruva och fixa till den, ha den på pallbockar i flera månader osv?
Det sistnämnda är dyrt, mycket mycket dyrare än man kan tro(och det är pengar man aldrig får tillbaka!), tar 5 gånger längre tid än man beräknat, och är ofta extremt frusterande. men är skoj när man väl börjar se resultatet av sitt slit smile

I det fallet det är körandes som eftertraktas mest så är väl svaret typ det viccoA säger - så snabb du har råd med på en gång.

Att öka effekten i en gammal rödblockare till t ex 350 åsnor är ju inga konstigheter - men bilen är f-n inte rolig att köra för det! Snarare tvärtom tongue, i sådana fall lär man lägga högvis med pengar på väghållning, bromsar och massa sånt skit för att bilen öht. ska vara bruklig med högre effekt. En bil som har 350hk från fabrik kommer med största säkerhet ha herrejösses-mycket bättre väghållning och bromsar redan orginal.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang