Finns det gaslarm för kokande batterier?

Jonatan36
29 september 2023 · 25 Inlägg

Hej,

Jag hade nyligen ett batteri i husvagnen som började koka, anledningen var antagligen att batteriet var gammalt och gav upp.

Dock så undrar jag om det finns några larm att köpa som varnar för om batteriet börjar koka? Jag tänker att det bildas ju en giftig gas när det sker och det skulle vara illa om man låg och sov och inte märkte det.

Jag har kollat lite på kolmonoxidlarm, men jag är inte helt säker på att det är rätt.

Vilken gas är det som bildas?

Mvh,
Jonatan

zemet
29 september 2023 · 4 041 Inlägg

Det är vätgas och syrgas som bildas. Inget av det är giftigt, däremot är det väldigt explosivt.

Vätgas stiger, så är du orolig så kan du kanske bygga en "skorsten" och ventilera bort eventuella gaser.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
viccoA
29 september 2023 · 3 110 Inlägg

I båtar med större batteribankar har man oftast täta ventilerade batteriboxar.

Senast redigerat av viccoA (29 september 2023)

Brådhis * Voff voff *
29 september 2023 · 10 280 Inlägg

Du bör ju ha batteriet i en batteribox samt ha slangen för avluftning (den som ansluts direkt till batteriet) kopplad och satt så den slutar utanför vagnen.

Nu löser det ju inte frågan om varning när batteriet spårar ur (vilket är förhållandevis ovanligt).

Är du orolig kan du väl bara helt enkelt koppla ur laddaren när du sover (lättlöst med tex en timer som slår av laddningen 22-07 tex. Du använder ju sannolikt mycket lite saker som går på 12V nattetid så då klarar det sig ju galant.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
29 september 2023 · 7 238 Inlägg

Jonatan36 skrev:
Hej,

Jag hade nyligen ett batteri i husvagnen som började koka, anledningen var antagligen att batteriet var gammalt och gav upp.

Dock så undrar jag om det finns några larm att köpa som varnar för om batteriet börjar koka? Jag tänker att det bildas ju en giftig gas när det sker och det skulle vara illa om man låg och sov och inte märkte det.

Jag har kollat lite på kolmonoxidlarm, men jag är inte helt säker på att det är rätt.

Vilken gas är det som bildas?

Mvh,
Jonatan

Har du kollat laddaren?
Ger för hög spänning så att batteriet "kokar"?
Vad har du för laddare?
Elektronisk typ CTEK eller äldre analog?
En nödlösning, förutom att stänga av, är att dra ut luftningsslangen i det fria på något sätt.

Brådhis * Voff voff *
29 september 2023 · 10 280 Inlägg

torsen skrev:

Jonatan36 skrev:
Hej,

Jag hade nyligen ett batteri i husvagnen som började koka, anledningen var antagligen att batteriet var gammalt och gav upp.

Dock så undrar jag om det finns några larm att köpa som varnar för om batteriet börjar koka? Jag tänker att det bildas ju en giftig gas när det sker och det skulle vara illa om man låg och sov och inte märkte det.

Jag har kollat lite på kolmonoxidlarm, men jag är inte helt säker på att det är rätt.

Vilken gas är det som bildas?

Mvh,
Jonatan

Har du kollat laddaren?
Ger för hög spänning så att batteriet "kokar"?
Vad har du för laddare?
Elektronisk typ CTEK eller äldre analog?
En nödlösning, förutom att stänga av, är att dra ut luftningsslangen i det fria på något sätt.

Finns en tråd om det. smile

Att dra ut avluftningsslangen är inte en nödlösning, det är definitivt ett måste skulle jag säga.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
29 september 2023 · 1 594 Inlägg

Hmm. Ett husvagnsbatteri ska aldrig koka eller avge gaser. Du har helt enkelt köpt ett batteri avsett för nåt annat än Fritid/Marin.. eller har en laddare som går i nåt turboläge. Ett riktigt batteri till husvagn/husbil (inte startbatteri, utan bodelsbatteri ) ska inte bete sig så 2023. Inte ens med en taskig laddare. Man kör inte med vanliga Bly/syra batterier i bodelen. Så har man rätt grejer, så ska detta inte kunna hända. Därav så tillverkas inga gaslarm för knallgas mig veterligen för vanligt konsumentbruk till Husvagn/Husbil.
mvh/husse

jaka54
30 september 2023 · 5 734 Inlägg

Vad är det för skillnad ???? Blybatterier som blybatterier?! -Eller?

husseman
14 oktober 2023 · 1 594 Inlägg

jaka54 skrev:
Vad är det för skillnad ???? Blybatterier som blybatterier?! -Eller?

Huuu... du ger de stollar som hatar batteri i bodelar dvs. tillverkare som Hobby o alla andra som ligger på elplats konstant, dumma grejer här.  Det handlar om säkerhet o funktion. Att dunka in ett billigt Feltemabatteri - Bly-syra är vansinne. Samma att sätta in o testa batteriet man haft i sin bil..men det orkade inte mer i bilen. Men kan ju testa det i husvagnen??
Rätt batteri på rätt plats. O ett bra Fritid/Marin batteri kostar. Men kan ju vara värt att njuta i bodelen, utan knallgas.
mvh/husse

Mossan1
14 oktober 2023 · 2 828 Inlägg

Största skillnaden med fritids och bilbatterier är uppbyggnaden i hur dom ska arbeta. Fritidsbatterier ska ge mindre ström under längre tid medan bilen ska ge mycket under kort tid.

Olämpligjeten i bodel är inte det avgörande.
Fritidsbatterier kan vara bly/syra lika som bilbatterier.
Överansträng ett sådant = knallgas!

Vad som händer med GELbatterer mfl vid överladddning vet jag inte men lithiumbatterier vet vi alla är farliga.
(Brinnande mobiler, elcyklar osv...)

Så med defekt laddare kvittar det nog och det FINNS inga ofarliga batterier om dom inte står frånkopplade.

Men rätt produkt på rätt plats, givetvis.

Senast redigerat av Mossan1 (14 oktober 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 oktober 2023 · 17 485 Inlägg

Jobbar numera i branschen för reservkraft. Det finns bra och dåliga batterier (no shit). När det kommer till 12v-system är en bra batteriladdare A och O. Men det finns laddare som känner av att batteriet är på väg att ge upp och då bryter laddning. Victron har ju fina grejer men de kostar en slant. Laddaren kan ha en larmutgång, NC eller NO som kan anslutas till valfri lampa/relä/summer. Då har du ditt gaslarm om än i annan form. Laddaren kan då dra ett relä som aktiverar en summer i vagnen. Bättre än att få en notis i mobilen via BT om ni ligger och sover lol

Större 12v lithium har inbyggd BMS (Battery Management System=batteriövervakning) av en orsak. Som Mossan1 skriver är de farliga. Därför övervakas de nititiskt cell för cell. Vilket då innebär att batteriet har koll på sig själv även om en halvdum laddare/bilen ansluts. Men de har en tendens till att flyga i luften...

Här pysslas det friskt...

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-6849aa7643694cb568260ea1c14eac16.jpg

Har även en UPS för fiber/router/tvbänk hemma men lite överkurs kanske smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-41b686b4790bbea242372aaf410b46f6.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hamilton
14 oktober 2023 · 8 864 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jobbar numera i branschen för reservkraft. Det finns bra och dåliga batterier (no shit). När det kommer till 12v-system är en bra batteriladdare A och O. Men det finns laddare som känner av att batteriet är på väg att ge upp och då bryter laddning. Victron har ju fina grejer men de kostar en slant. Laddaren kan ha en larmutgång, NC eller NO som kan anslutas till valfri lampa/relä/summer. Då har du ditt gaslarm om än i annan form. Laddaren kan då dra ett relä som aktiverar en summer i vagnen. Bättre än att få en notis i mobilen via BT om ni ligger och sover lol

Större 12v lithium har inbyggd BMS (Battery Management System=batteriövervakning) av en orsak. Som Mossan1 skriver är de farliga. Därför övervakas de nititiskt cell för cell. Vilket då innebär att batteriet har koll på sig själv även om en halvdum laddare/bilen ansluts. Men de har en tendens till att flyga i luften...

Här pysslas det friskt...

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-6849aa7643694cb568260ea1c14eac16.jpg

Har även en UPS för fiber/router/tvbänk hemma men lite överkurs kanske smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-41b686b4790bbea242372aaf410b46f6.jpg

Batteriets inbyggda BMS bryter laddningen om den blir för hög, BMSerna i dagens lithium batterier har stenkoll på vad som händer. Med rätt laddare och övrig utrustning är lithium överlägset bäst. Ska själv slänga i 2st 160 Ah i husbilen och självklart har jag bara Victron prylar som styr och sköter det hela.
Sen kan man ju inte köpa vad skit som helst och tro att det funkar, finns en anledning till att bra batterier kostar skjortan och ena byxbenet.

Fotograf på tierpidag.se
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 oktober 2023 · 17 485 Inlägg

Hamilton skrev:
Med rätt laddare och övrig utrustning är lithium överlägset bäst.

Det där är en sanning med modifikation. Överlägsna är de. Men lika stabila som blybatterier är de inte. Dessutom är ett lithium som är urladdat instabilt. Därav BMS. Men tekniken är relativt ny. BMS som varnar för batterifel förekommer. Trots bra laddstatus. Står batterierna i temp över 27-28 grader far de illa och kan få intern termisk rusning. Trots att de ska klara mer temperatur.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hamilton
15 oktober 2023 · 8 864 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Hamilton skrev:
Med rätt laddare och övrig utrustning är lithium överlägset bäst.

Det där är en sanning med modifikation. Överlägsna är de. Men lika stabila som blybatterier är de inte. Dessutom är ett lithium som är urladdat instabilt. Därav BMS. Men tekniken är relativt ny. BMS som varnar för batterifel förekommer. Trots bra laddstatus. Står batterierna i temp över 27-28 grader far de illa och kan få intern termisk rusning. Trots att de ska klara mer temperatur.

BMS främsta funktion är just att förhindra urladdning så det är jag inte det minsta orolig över och blir temperaturen för låg så stängs laddningen av och återupptas när rätt temp är nådd. Tillsammans med 190W solpanel+Victron MPPT och Victron DC/DC blir jag helt självförsörjande på El under resorna.

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang