Hur byter man lampor i extraljus?

Hugan
21 oktober 2023 · 29 Inlägg

Tjenahej,

Fick fatt i 2st bosch extraljus varav ena verkar ha en defekt lampa. Men jag begriper mig tusan inte på hur man byter lampan? Extraljuset har 2st skruvar på ringen som man kan skruva bort, men verkar inte lossna något. Kan det vara så lätt att man får ta i lite? Var även regnigt ute så fick inget rejält grep.

Testar att länka extraljuset det gäller, så får vi se om länken följer med eller tas bort!

https://www.reservdelar24.se/bosch-1160465.html

Annars kan man testa söka på: Fjärrstrålkastare BOSCH 0 986 310 528 för att få fram liknande.

Såg något liknande inlägg här skapat för några år sen, men jag tyckte de skrev så satans flummigt så jag begrep inte ett piss big_smile

//
Hugo

Senast redigerat av Hugan (21 oktober 2023)

Mack Forum- och sitemoderator
21 oktober 2023 · 26 161 Inlägg

Jag flyttade din tråd till ett lite lämpligare forum..

I övrigt så bör det nog bara vara de där skruvarna som håller fast själva "pottan" med lampan i. Prova att rucka lite så ska du se att den lossnar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
husseman
21 oktober 2023 · 1 597 Inlägg

Hmm, skulle gissa på att lite våld löser ditt problem..hehe mvh/husse

Hugan
21 oktober 2023 · 29 Inlägg

Mack skrev:
Jag flyttade din tråd till ett lite lämpligare forum..

I övrigt så bör det nog bara vara de där skruvarna som håller fast själva "pottan" med lampan i. Prova att rucka lite så ska du se att den lossnar.

Förlåt! Var lite osäker där med trådämnet..

Ska testa imorgon om det är lite bättre väder. Annars ta nått jag får grepp med. Farsan har lite rörtänger så kanske går att använda det med något skydd mot lampan smile

Hugan
21 oktober 2023 · 29 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, skulle gissa på att lite våld löser ditt problem..hehe mvh/husse

Tror med det. Men ville inte bruka för mycket våld ifall det inte är rätt sätt att få ur lampan big_smile Men ska testa imorgon och se om jag löser det! smile

Mack Forum- och sitemoderator
21 oktober 2023 · 26 161 Inlägg

Hugan skrev:

Mack skrev:
Jag flyttade din tråd till ett lite lämpligare forum..

I övrigt så bör det nog bara vara de där skruvarna som håller fast själva "pottan" med lampan i. Prova att rucka lite så ska du se att den lossnar.

Förlåt! Var lite osäker där med trådämnet..

Ska testa imorgon om det är lite bättre väder. Annars ta nått jag får grepp med. Farsan har lite rörtänger så kanske går att använda det med något skydd mot lampan smile

Lugnt!

Rörtänger borde inte behövas, haha. Men ibland, pga slasket och vätan så liksom fastnar ringarna.
Det kanske går att bända lite lätt med en plattmejsel runt kanterna för att det ska röra på sig.
Lite våld tål dom, men var lite försiktig bara så du inte skrapar glasen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
torsen
22 oktober 2023 · 7 255 Inlägg

För att få loss sargen med insatsen kan du ta hjälp av en tunn men bred flatspårsmejsel och vrida mejseln i springan.
Eventuellt en polygriptång på mejselns klinga när du vrider.

Hugan
23 oktober 2023 · 29 Inlägg

Mack skrev:

Hugan skrev:

Mack skrev:
Jag flyttade din tråd till ett lite lämpligare forum..

I övrigt så bör det nog bara vara de där skruvarna som håller fast själva "pottan" med lampan i. Prova att rucka lite så ska du se att den lossnar.

Förlåt! Var lite osäker där med trådämnet..

Ska testa imorgon om det är lite bättre väder. Annars ta nått jag får grepp med. Farsan har lite rörtänger så kanske går att använda det med något skydd mot lampan smile

Lugnt!

Rörtänger borde inte behövas, haha. Men ibland, pga slasket och vätan så liksom fastnar ringarna.
Det kanske går att bända lite lätt med en plattmejsel runt kanterna för att det ska röra på sig.
Lite våld tål dom, men var lite försiktig bara så du inte skrapar glasen.

torsen skrev:
För att få loss sargen med insatsen kan du ta hjälp av en tunn men bred flatspårsmejsel och vrida mejseln i springan.
Eventuellt en polygriptång på mejselns klinga när du vrider.

Löste det. Märkte att man fick vrida någon centimeter för att få ur den ur något låsläge så det inte flyger av under färd… fick dessvärre inte ur lampan men ska mecka lite med detdär. Ska testa plussa den lampan med för o se om det ens är fel på den eller min inkoppling som är knasig😅

Tack för hjälpen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang