Volvo 145 eller 245 fördelar nackdelar

Oklart
15 oktober 2023 · 15 Inlägg

Oklart skrev:
Har en till fundering som jag inte riktigt hittat svar på med uppfällt säte vinner ju 245 i bagageutrymme men vad skiljer i cm mellan 245 och 145 i längd med fällt baksäte? smile

Lyckades hitta på nätet att det skall vara lika? 188 cm på både 145 och 245 🙃

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 oktober 2023 · 13 744 Inlägg

Oklart skrev:

Oklart skrev:
Har en till fundering som jag inte riktigt hittat svar på med uppfällt säte vinner ju 245 i bagageutrymme men vad skiljer i cm mellan 245 och 145 i längd med fällt baksäte? smile

Lyckades hitta på nätet ska vara lika? 188 cm på både 145 och 245

dom är 2meter om man tar bort sittdynan.. smile har som sagt fått in en 90x200 madrass från ikea eller rättare sagt 2st på varandra och stängde skuffen efteråt smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Oklart
15 oktober 2023 · 15 Inlägg

Growe skrev:

Oklart skrev:

Oklart skrev:
Har en till fundering som jag inte riktigt hittat svar på med uppfällt säte vinner ju 245 i bagageutrymme men vad skiljer i cm mellan 245 och 145 i längd med fällt baksäte? smile

Lyckades hitta på nätet ska vara lika? 188 cm på både 145 och 245

dom är 2meter om man tar bort sittdynan.. smile har som sagt fått in en 90x200 madrass från ikea eller rättare sagt 2st på varandra och stängde skuffen efteråt smile

Tack så mycket, då kan jag som är 1,95 lång ta en tupplur utan att bryta ryggen ju 😁

spillolja
15 oktober 2023 · 4 026 Inlägg

En 145/245 är rejält gamla bilar, delar kan vara svårt att få tag på, rost, allmänt sunkig, men vore inte en 745 eller en 945 ett alternativ som ännu inte blivit skattebefriad ?    30.000-35.000:- får man kanske räkna med bottenskrapet, skippa bilhandlare och sök efter privatannonser
https://www.allaannonser.se    lägg in  sökord som tex. 145, 245, 745 etc
https://www.allaannonser.se/945.html?pa … ;sort=last   ser dock att det som lagts ut går ganska snabbt

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mossan1
15 oktober 2023 · 2 828 Inlägg

Jag kan hålla med om att så gammal bruksbil är bäddat för bekymmer.
Dom var inte bekymmersfria sommbetydligt nyare heller. Loppa på brytaren, hål i förgasarmembran, is i förgasare, kokande motorer, durrande knutkors och rost i...Allt....!
Och då är dom nu ytterligare 30år äldre än burkarna från DEN tiden.
Man minns dom genom ett nostalgi-skimmer som filtrerar bort sådant.

En 145 är ju dyra bara för körbara vrak och är nästan helgerån att slita vardagsbruk på sådana.  Senare modeller av 245 är väl att föredra i så fall, men även dom är Gamla med stort G.
900serien är svårt att finna någon som inte är sönderskruvad eller söndermodifierad. Har åldrats dåligt dom också.

Kan nog hålla med om att en V70 är bästa för ändamålet om det nu ska vara Volvokombi och inte en skåp, typ Caddy och V70 är ändå 10tusentals kronor billigare än äldre modellerna.
Säg 30kkr för en V70N så har du säkrare, bränslesnålare och modernare bil med pålitlighet en 145 idag inte kan stava till.  Dessutom klarar den mer än 5cm snö utan sandsäck i skuffen.
(Jag har haft mååånga Volvo av -70 & -80tal)

Personligen har jag en Caddy Pickup Mk2 Diesel med stora 3-luckors kåpan för mina skogsjobb,mm. Billig i drift och att äga. Samt skönt att inte ha motorsåg o röjsåg inkl dess dunkar i kupen. Luktar gärna. Men dom (även med skåp) är bara 2sitsig och det är rostvarning på dom också.

Senast redigerat av Mossan1 (15 oktober 2023)

Oklart
15 oktober 2023 · 15 Inlägg

spillolja skrev:
En 145/245 är rejält gamla bilar, delar kan vara svårt att få tag på, rost, allmänt sunkig, men vore inte en 745 eller en 945 ett alternativ som ännu inte blivit skattebefriad ?    30.000-35.000:- får man kanske räkna med bottenskrapet, skippa bilhandlare och sök efter privatannonser
https://www.allaannonser.se    lägg in  sökord som tex. 145, 245, 745 etc
https://www.allaannonser.se/945.html?pa … ;sort=last   ser dock att det som lagts ut går ganska snabbt

smile

945 har jag hört en del om och det har aldrig varit något positivt för mycket elektronik och krångel och som nedan nämde att dom flesta är ju sönderskruvade. 745 är ju inte så dumma men dom som finns kvar och inte är helt sönderkörda är ju snordyra hittar jag ett fynd slår jag nog till. 145 finns ibland bortglömda och 245 har jag sett en del för inte allt för dyr peng och då är dom iallafall inte sönderskurvade utan kass i lack, dammiga torra gummi detaljer men sådant går ju att fixa utan att man är miljardär. 😊

Oklart
15 oktober 2023 · 15 Inlägg

Mossan1 skrev:
Jag kan hålla med om att så gammal bruksbil är bäddat för bekymmer.
Dom var inte bekymmersfria sommbetydligt nyare heller. Loppa på brytaren, hål i förgasarmembran, is i förgasare, kokande motorer, durrande knutkors och rost i...Allt....!
Och då är dom nu ytterligare 30år äldre än burkarna från DEN tiden.
Man minns dom genom ett nostalgi-skimmer som filtrerar bort sådant.

En 145 är ju dyra bara för körbara vrak och är nästan helgerån att slita vardagsbruk på sådana.  Senare modeller av 245 är väl att föredra i så fall, men även dom är Gamla med stort G.
900serien är svårt att finna någon som inte är sönderskruvad eller söndermodifierad. Har åldrats dåligt dom också.

Kan nog hålla med om att en V70 är bästa för ändamålet om det nu ska vara Volvokombi och inte en skåp, typ Caddy och V70 är ändå 10tusentals kronor billigare än äldre modellerna.
Säg 30kkr för en V70N så har du säkrare, bränslesnålare och modernare bil med pålitlighet en 145 idag inte kan stava till.  Dessutom klarar den mer än 5cm snö utan sandsäck i skuffen.
(Jag har haft mååånga Volvo av -70 & -80tal)

Personligen har jag en Caddy Pickup Mk2 Diesel med stora 3-luckors kåpan för mina skogsjobb,mm. Billig i drift och att äga. Samt skönt att inte ha motorsåg o röjsåg inkl dess dunkar i kupen. Luktar gärna. Men dom (även med skåp) är bara 2sitsig och det är rostvarning på dom också.

Ja det är ju lite som man får greja med för att hålla dom fräscha/levande 145-245. Aldrig sagt att det är bästa bilen men går det sönder går det iallafall att laga utan att plocka isär hela bilen i tusentals delar som en V70  😬

Kollar allt efter 855 och v70 generation 1 också men det är samma sak där att många är vrak. Och dom krånglar också en del av egen erfarenhet och då är det mycket elektronisk skit som man inte förstår sig på 😑

Blir nog en pickup också i framtiden när jag tjänat ihop några slantar🙂

Senast redigerat av Oklart (15 oktober 2023)

Oklart
15 oktober 2023 · 15 Inlägg

Kommer nog ha många olika bilar och grejer om ni kollar min profil om fem år eller något både pickup och 245or och 855/v70 och mer roliga grejer men någon stans ska man ju börja och gillat 245 sedan barnsben😊
Kör ju redan fars V70 hemmavid som sagt

viccoA
18 oktober 2023 · 3 110 Inlägg

Duvetdet skrev:

Oklart skrev:

Growe skrev:

mm skönt att ha ettt skåp att bara kasta in allt skit man har med sig smile

Grejjen är lite att jag vill kunna laga bilen själv och tanken är att den ska vårdas väl och få ett långt liv kommer användas till allt och blir ju nästan som en skåpbil när man fällt baksätet

vw t4 kan du sitta framåtulutad under, bara bärarmar som bestämmer markfrigång, och där har du cirka 25-30cm. Bättre det än 10 som 245 har.
https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=22165
Men en AGA-diffad volvo tar ju definitivt dig fram bättre än valfri skåpbil.

En 4wd mindre skåpbil har bra markfrigång och helt okej framkomlighet - en 245a är inte bättre.

Vita_Vargen
19 oktober 2023 · 1 281 Inlägg

https://www1.garaget.org/archive/137/136928/426093/426093-4058981-gurKir3RRwk9q3E7.jpg

Har kört mycket 740/940 och har nu även en 245a då en sån stod på min bucketlist. Skulle jag ha en som bruks skulle jag ta 745/945 alla dagar i veckan.
Du skrev att du tycker de var för mycket el på en 740/940 men skulle säga att de är ganska lika så länge du köper en "bas-modell" utan el-hissar/speglar o annat.

Om jag skulle gå på de pålitligaste och enklaste bilarna så skulle de vara en 1991-1992 945. Innan dom fick airbag som standard. Rostskyddet på senare (97-98) upplever jag har försämrats avsevärt. Från 1996 och framåt finns dom bara med Turbo-motor. En till komponent som kan strula om man vill ha så enkel bruks som möjligt.

Ganska hugget som stucket mellan 745 88B> och 945. Annan front och annan bräda är väl de som främst märks. Men 745 står högre i kurs så 945 säger jag är mer bang for your buck.

Om du trots de fortfarande vill ha en 245 så räkna med att den kommer behöva en del svetsning och en ny baklucka i många fall. Stolarna är ofta knäckta på 86> och typ omöjligt att hitta ersättning (har letat i 3 år till min).

Utmarks-Loke
19 oktober 2023 · 5 841 Inlägg

Vita_Vargen skrev:
Stolarna är ofta knäckta på 86> och typ omöjligt att hitta ersättning (har letat i 3 år till min).

Jag skall byta till modernare stolar i min 240 -92 och jag kanske inte skall kasta de gamla stolarna i såna fall

Oklart
19 oktober 2023 · 15 Inlägg

Vita_Vargen skrev:
https://www1.garaget.org/archive/137/13 … k9q3E7.jpg

Har kört mycket 740/940 och har nu även en 245a då en sån stod på min bucketlist. Skulle jag ha en som bruks skulle jag ta 745/945 alla dagar i veckan.
Du skrev att du tycker de var för mycket el på en 740/940 men skulle säga att de är ganska lika så länge du köper en "bas-modell" utan el-hissar/speglar o annat.

Om jag skulle gå på de pålitligaste och enklaste bilarna så skulle de vara en 1991-1992 945. Innan dom fick airbag som standard. Rostskyddet på senare (97-98) upplever jag har försämrats avsevärt. Från 1996 och framåt finns dom bara med Turbo-motor. En till komponent som kan strula om man vill ha så enkel bruks som möjligt.

Ganska hugget som stucket mellan 745 88B> och 945. Annan front och annan bräda är väl de som främst märks. Men 745 står högre i kurs så 945 säger jag är mer bang for your buck.

Om du trots de fortfarande vill ha en 245 så räkna med att den kommer behöva en del svetsning och en ny baklucka i många fall. Stolarna är ofta knäckta på 86> och typ omöjligt att hitta ersättning (har letat i 3 år till min).

Tack för bra svar smile Ja som sagt svårt att hitta en fräsch 745 för min budget då dom är överprisade om jag gör så är det klart ett alternativ. 945 har jag aldrig riktigt gillat är kanske lite personligt också 🥲.

Då ska jag kanske hålla mig åt tidigare 245or det jag redan gjort. lite svetsning och bakluckan är jag medveten om och förgasare som bråkar dock inget som avskräcker mig. 😅

Ska och kolla på en 145a 74a till helgen som det kanske blir 😊

Vita_Vargen
23 oktober 2023 · 1 281 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Vita_Vargen skrev:
Stolarna är ofta knäckta på 86> och typ omöjligt att hitta ersättning (har letat i 3 år till min).

Jag skall byta till modernare stolar i min 240 -92 och jag kanske inte skall kasta de gamla stolarna i såna fall

Nä dom ska du sälja till mig om dom är svarta ;D

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang