Behöver jag någonsin byta olja? :)

torsen
22 oktober 2023 · 7 238 Inlägg

mp1974 skrev:

torsen skrev:
Det stora problemet med att inte byta olja, tror jag är att oljan blir allt mer förorenad och surare.
Därmed kan du få problem med att gränsen för tillåtna avgasemissioner överskrids = bilen underkänns.
Personligen byter jag ALLTID olja INNAN besiktningen.
Däremot byter jag bara oljefilter varannan gång jag byter olja.
Kör sedan flera år med LIDL helsyntet 5W40 i alla bilarna.

Huruvida oljan är köpt på LIDL spelar nog mindre roll, men har oljan du köper rätt klassning för dina bilar?

Naturligtvis.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 oktober 2023 · 13 744 Inlägg

svårt att tro att en 01 vill köra någon 10w40 olja borde varit en hel syntet i den motorn.. 

sen är klassningen bara vad den uppfyller..  att den uppnår minumum av det ställda kravet..  inte nödvändigt vis den bästa oljan som kan köpas till motorn.   

jag är ingen fan av dessa budget oljorna   man kan köpa märkes olja för samma pengar som biltema om man köper den online.  där man lagt betydligt större pengar på utvecklingen av oljan.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
MrHyde
22 oktober 2023 · 654 Inlägg

Growe skrev:
jag är ingen fan av dessa budget oljorna   man kan köpa märkes olja för samma pengar som biltema om man köper den online.  där man lagt betydligt större pengar på utvecklingen av oljan.

"Budget"-oljan som Biltema säljer är samma raff som Mobil1 använder(även Statoil-oljan kom från samma raff), Mekonomens egna olja är samma raff som MPM. Dessa två vet jag med säkerhet att de inte är sämre än märkesoljorna.
Lidls olja däremot vet jag inget om.

Men jag förstår ditt resonemang, man tjänar ofta på att beställa olja på nätet och få märkesgrejer.

Live long, and prosper.
viccoA
23 oktober 2023 · 3 110 Inlägg

MrHyde skrev:

Growe skrev:
jag är ingen fan av dessa budget oljorna   man kan köpa märkes olja för samma pengar som biltema om man köper den online.  där man lagt betydligt större pengar på utvecklingen av oljan.

"Budget"-oljan som Biltema säljer är samma raff som Mobil1 använder(även Statoil-oljan kom från samma raff), Mekonomens egna olja är samma raff som MPM. Dessa två vet jag med säkerhet att de inte är sämre än märkesoljorna.
Lidls olja däremot vet jag inget om.

Men jag förstår ditt resonemang, man tjänar ofta på att beställa olja på nätet och få märkesgrejer.

Vilket raffinaderi som gjort oljan säger inte allt. Det intressanta är tillsatserna (estrarna) och det är stor skillnad på olja och olja.

När olja för  supersport/hyperbilar testades klarade samtliga oljor klassningsgränserna men den bästa oljans oljefilm var 10ggr starkare än den sämsta oljan (skjuvstabilitet) vid höga arbetstemperaturer (ca 120 grader).

Lucif3r
23 oktober 2023 · 2 215 Inlägg

Fast nu är det ju vanliga sketna bruksbilar det är tal om... Kommer aldrig tro på att märket på oljan gör någon som helst skillnad på en sådan bil.

spillolja
23 oktober 2023 · 4 026 Inlägg

MrHyde skrev:
Lidls olja däremot vet jag inget om.

Men jag förstår ditt resonemang, man tjänar ofta på att beställa olja på nätet och få märkesgrejer.

Mina vibbar är att det är denna firma som leverear Lids olja

https://www.avista-lubes.de/

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang