B-klass start-stopp

Idalsland
29 oktober 2023 · 6 Inlägg

Hej!

Start-stopp funkar ibland när vi kört riktigt långt. Har bytt startbatteri - ingen förbättring

Tips på hur vi kan komma vidare och åtgärda?

Det en 2015, amg, diesel, b200.

/Bosse

Mossan1
29 oktober 2023 · 2 836 Inlägg

Det är många parametrar bakom start-stopp.

Batteristatus, kupevärme/kyla, aktuell strömförbrukning, motortemp kontra utetemp, partikelfilterstatus, rattens vridning, mm, mm.

Lades batteriet in som nytt i mjukvaran? Annars vet den inte att det är nytt. Parametrarna hittar nog rätt till slut ändå, men kan ju ta en stund = många körcykler.

Idalsland
29 oktober 2023 · 6 Inlägg

Tack för svaret!  Verkstaden bytte batteriet utan att bryta strömmen. Efteråt har bilen körts fyra dagar, ca fyra timmar. Tror du jag behöver köra någon digital felsökning? Räcker en vanlig verkstads digitala avläsning utrustning, tror du?
Bilen ska säljas så skulle vara bra att få det löst...

/Bosse

Mossan1
29 oktober 2023 · 2 836 Inlägg

Det är ju inget som är fel egentligen.
Bara ouppodaterade parametrar TROLIGEN.

Dom hittar rätt själva om inga andra fel finns, men det är klart, ska den säljas kanske man vill det ska vara tipptopp NU.

Det är ju inte säkert att alla andra parametrar är uppnådda heller. Jag själv märker att mun Audi A4 2017 inte kör start-stopp på hela veckan om jag kör ca 20min dieselvärmare innan färd.
(Bara hemma)  Då kör jag ändå 4mil, ca 45min enkel väg. Troligen för dieselvärmaren tagit en massa ström.

Jag tror inte alla verkstäder bryr sig i att lägga in nytt batteri. Du kan ju ringa dom som bytte batteriet och förklara läget.

Senast redigerat av Mossan1 (29 oktober 2023)

Idalsland
29 oktober 2023 · 6 Inlägg

Stort tack! Nu har jag lite info när jag kontaktar verkstaden.
Bosse

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 oktober 2023 · 13 749 Inlägg

vad står det för felmedelande eller vill den bara inte stänga av?

skulle personligen se det som något posetivt att slippa stänga av start och stopp hela tiden smile

verkstaden programerade dom in det nya batteriet ?

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang