Köpråd: mottages tacksamt - pendlarbil ska inhandlas bmw,merc,volvo etc.

ilovecars
8 november 2023 · 3 Inlägg

Hej allihop!

Jag är ny här och hittade forumet av en slump när jag satt och sökte köpråd på google.
Detta var ju ett väldigt bra forum tänkte jag så här måste man bli medlem, dock hittade jag inte svar på mina frågetecken runt köpråd.

Jag ska börja pendla till jobb, ca 4 mil totalt vardag, helger blir lite sedvanliga utflykter - skog, skärgård, köpcentrum etc etc.

Kör idag en xc90 2.5T med hund (25kg) och sambo, den behöver bytas snart.

Jag tittar på kombis - Bmw 520d -2014, mercedes e klass w212, volvo v60 -14 framåt, volvo v90, audi a6 2.0 tdi ca -14 framåt. Euro 6 helst. kan tänka mig xdrive men inget måste i sthlm.

Budget tänkte jag ca 130-160K. Miltal upp till 20K spelar inte så stor roll om det är en välskött bil.

Suv segment något att titta på, eller skippa?

Det viktiga för mig är att ta sig fram bekvämt med en del körkänsla, komfort och tystnad. främst en motor att lita på, dvs utan kedjeras, konstiga växellådor som pajjar eller dylikt, då tar jag ex hellre volvon även om den är lite mindre än en bmw eller audi om de har stora problem med vissa saker.

Vad ni har för erfarenheter av dessa bilar samt motiverandet till varför man ska gå för den bilen, ex teknik idag, motor, utrymme osv, jag tänkte ha den åtminstone 6-8 år och räknar med kostnader såsom service och underhåll, och håller mig gärna till max 0,7-0,8dl/mil.

Tips mottages tacksamt!

Jesper328
8 november 2023 · 2 375 Inlägg

W212 diesel alla dagar i veckan.
Väldigt bra komfort, driftsäkerhet, och körupplevelse.
Undvik däremot exemplaren med luftfjädring (airmatic).

Up the RA
ilovecars
8 november 2023 · 3 Inlägg

Jesper328 skrev:
W212 diesel alla dagar i veckan.
Väldigt bra komfort, driftsäkerhet, och körupplevelse.
Undvik däremot exemplaren med luftfjädring (airmatic).

Okej!
Pre-facelift går bra med? ex modell 2010 osv..någon speciell motor som är att föredra?

mvh.

Jesper328
8 november 2023 · 2 375 Inlägg

Faceliften är alltid att föredra. smile
200-220-250 är samma motor, och det är en riktig kanonmaskin - OM651.
Sitter en V6a i modellerna med högre siffror än så - OM642.

V6an har ett jättetrevlig register, men ärligt så är det inte värt den ökade förbrukningen och servicekostnaderna.

Up the RA
ilovecars
8 november 2023 · 3 Inlägg

Jesper328 skrev:
Faceliften är alltid att föredra. smile
200-220-250 är samma motor, och det är en riktig kanonmaskin - OM651.
Sitter en V6a i modellerna med högre siffror än så - OM642.

V6an har ett jättetrevlig register, men ärligt så är det inte värt den ökade förbrukningen och servicekostnaderna.

Toppen, då ska jag ta och kika på de modellerna och antagligen provköra nån snart.
Tack för återkoppling!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang