D24 motor problem

Alexander62
9 november 2023 · 1 Inlägg

Tjena, har köpt mig en d24td (r11 topp, från vad jag har förstått.

Började med att expansionskärlet byggde tryck, direkt när den startades. Spelar ingen roll om locket är på eller inte, glykolen ökade upp till kanten å rinner ut, sen heltplötsligt sjunker det ner till botten. Den gör så i ungefär 15m sen slutar det, men kan göra det igen ibland. Det även ryker lite ur expansionskärlet. Men jag hade alltid glykol i bilen och den gick aldrig varm.

Sen en vecka senare, så lukta det bränt, då hade oljestickan åkt up några cm och sprutat ut olja under hela huven och till andra sidan på inssug/grenrör.

Har plockat ner toppen och det är inga sprickor, toppackningen ser hel ut.
Plockat ner hela kylaren och glykolen är ren och fin, inge kladd eller oljigt.

Finns inget mer jag kan komma på vad som kan vara felet. Eventuellt dåliga kolvringar så det blir kompression neråt i tråget eller turbon som kan ge tryck i en oljeretur?

Godtar alla tips 😅

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 november 2023 · 13 749 Inlägg

vad sitter den i för fordon?   vattenoljekylare?

varit med om att oljekylaren spruckit och oljetryck går ut i vattnet och vatten går ner i oljan.. och ställer till jävligt skumma problem..  men då borde du se vatten i oljan eller olja i vattnet..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang